Menu Sluiten

Forum

rijker / armer stel...
 
Notifications

rijker / armer stellen carbs  

 
Ronald de Groot
(@jodokus)
Lid

na een lange rit gisteren toch eens gekeken hoe de bougies eruit zien.

De achterste twee zijn licht kofiebruin en verder schoon. De voorste twee zijn helemaal zonder enige aanslag. Een kleine 1000 km geleden heb ik ze een keer schoongemaakt met een schuurpapiertje en ze zien er nog net zo uit. Geheel geen aanslag, schoon metaal. Aan betreffende carb is de afgelopen tijd wel gedraaid aan de stelschroef en ik krijg de indruk dat hij niet optimaal staat. Ik vermoed zelf dat hij te arm staat omdat er geheel geen aanslag op de bougies zit? Overigens stel je carb rijker door de stelschroef linksom te draaien of rechtsom? Of heeft iemand een andere verklaring voor het verschil?

Citaat
Geplaatst : 27-05-2012 3:13 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Nou, de achterste bougies hebben dus de gewenste kelur, de voorste carb mag wat rijker staan, zodat die bougies ook die kleur krijgen. Je zet een carb rijker door de stelschroef 'tegen de klok in' te draaien; de sproeier zakt dan iets ten opzichte van de brug, dat betekent dat de ruimte rondom de naald die in de sproeier steekt iets ruimer wordt en dus wat meer benzine kan doorlaten. Wanneer je nu ook het verbruik kunt vaststellen, weet je hoever je van de een op twaalf af zit en of je tevreden kunt zijn over de rijkheid van het mengsel op kruissnelheid. (daarom moet je de kleur van de bougies bekijken op een parkeerplaats onmiddllijk nadat je enkele tientallen km's op kruissnelheid hebt gereden. Omdat de bougies dan heet zijn kan je een stukje tuinslang meenemen en dat stulp je dan om het keramiek uitsteeksel van de bougie als die eenmaal 'los' gedraaid is. Nog een paar slaagjes verder draaien en de bougie komt los van de kop en je kunt hem rustig bekijken en weer terugsteken in het bougiegat zonder je fikken te branden.

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-05-2012 3:34 pm
Share: