Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
[Opgelost] geen vonk meer
Goedendag,
Ik heb na een stilstand van twee en een half jaar onze spit weer tevoorschijn gehaald.
Het is een SPit 1500 uit 1978
Hij wilde niet meer aanslaan
ik heb de benzine pomp vervangen (met tips van de TAC) de bougies en de bougie kabels door silicone exemplaren de bobine vervangen door een
Lucas Sport ignition coil.
het resultaat totaal geen vonk meer
Waar moet ik beginnen om het probleem te lokaliseren?
en heeft iemand een schema hoe de bedrading loopt van de accu naar de bobine en naar de ontsteking.
Het kan natuurlijk zijn dat ik iets verkeerd heb aangesloten.
Er zit ook een accuspark ontsteking in.
Kan deze defect zijn, en hoe kan ik dit testen.
hetzelfde geld natuurlijk voor de bobine
Ik hoop dat er nog iemand iets leest op dit forum omdat het erg rustig is
Grt Herman
Dag Herman
Na twee en half jaar rust zou ik ook niet zo snel weer opgang komen.
Het verhaal vertelt niet of je eerst wel een vonk had, voordat de benzinepomp is vervangen.
Eerst diagnose stellen en mogelijke oorzaken uitsluiten. Ga systematisch te werk.
Om te kunnen starten heb je nodig.
Brandstof, komt er brandstofmengsel bij de bougies. Worden deze vochtig. Benzine heeft de neiging dat als deze ouder wordt te gummen. Dat verstopt de sproeiers. Heb je E10 getankt (nooit E10 tanken met oude klassiekers) dan heb je kans dat er (teveel) water in de tank zit. Dus wordt starten sws lastig.
Citaat. ,,E10 trekt sneller vocht aan en dat kan tot problemen leiden", zegt Wout Bennink van de RAI Vereniging tegen Autoweek. ,,De alcohol in de benzine is hygroscopisch. Het heeft met andere woorden de neiging water op te nemen. Vooral een probleem wanneer je lange tijd niet rijdt en het onderin je tank zakt.” Hierdoor kan volgens Bennink roestvorming optreden en kan zich drab gaan afzetten op de bodem van je brandstoftank.
Lucht, luchtfilters verwijderen check of er verstopping is.
Vonk, zonder vonk geen knal
Bougies moeten wel vonken, check de aansluitingen op bobine. Meet of er spanning op staat met contact aan (..). Check aansluiting bij verdeler. Zat bij mij een keertje niet goed en starten ho maar. Check massakabel aansluitingen. Lang stilstaan is vocht is roestvorming op aansluitingen.
Bobinetesten zie de bijlage.
Check of bedrading correct is aangesloten. Op onderstaande site vind je een goed leesbaar elek schema. Is welluswaar voor US uitvoering, maar basis is gelijk.
www.triumphspitfire.com/wiring.html
Spuit remreiniger, of pilot starter in de luchtinlaat van de carbs.kan je ook ff opstarten en zal die lopen. Als er vonk is. Hiermee omzeil je even de brandstof uit de tank.
Succes
Groet, Simon
Oh, bestand niet toegelaten. Dit is de link
Hallo Simon,
Bedankt voor uw uitgebreide antwoord.
Het brandstof systeem is ok
Zo ook de carbs
Het zit echt in de ontsteking.
de laagspannings weerstand is 1.7 de hoogspanning is 7.9 is dit een normale waarde?
Ik heb op de kabels de volgende waarden
wit/paars 8.5
wit/geel 12.3 en 10.5 bij starten
wit/grijs 3.8 en 1 bij starten
Het betreft wel een lucas sport coil
Klinkt dit bekend