Menu Sluiten

Forum

Bosch Super 4
 
Notifications

Bosch Super 4  

 
henkh
(@henkh)
Lid

Ik vond in de kofferbak van mijn Spitfire (...ik heb hem dus nog niet zo lang) een set van 4 Bosch 503 WR78 Super 4 bougies.
Is het de moeite om mijn huidige bougies te vervangen voor deze, of is het lood om oud ijzer..?
Zijn deze sowieso geschikt voor een Spitfire...?

Wie heeft hier ervaring mee.

Henk

Citaat
Geplaatst : 21-07-2009 12:29 am
pluisje
(@pluisje)
Lid

door vervuiling kan een bougie minder gaan presteren.
bij een 2 takt brommertje moet je i zelfs elk half jaar vervangen
worden anders sta je een half uur aan te trappen.

zelfs heb ik goede ervaringen met platinum bougies,
deze vervuilen niet (platinum trekt geen olie aan) en
zo rij ik al 15 jaar met 1 bougie op mijn brommertje
en hij start nog elke dag in 2 keer...

wat er speciaal is aan deze bougie, ik zou het niet weten,
maar als je 4 puntjes hebbt die kunnen vervuilen ipv 1,
zal de vonk dan het schoonste pootje nemen en start de
auto sneller..

let wel op de juiste warmte graad.

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-07-2009 8:52 am
rvangrinsven
(@rvangrinsven)
Lid

Bij de TAC meeting afgelopen lente heb ik de bougies in mijn mk3 spit vervangen voor Super 4 varianten. Ik heb sterk het vermoeden dat dit mede ervoor heeft gezorgd dat hij nu veel makkelijker start en soepeler loopt (dit is namelijk gedaan tezamen met het afstellen van de carbs en het ontstekingsmoment).

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-07-2009 3:06 am
henkh
(@henkh)
Lid

Waren dat precies dezelfde als ik ze heb, dat vraag ik omdat ik me afvraag hoe je kan weten of deze de juiste voor de Spitfire zijn, qua warmtegraad ed.

Henk

ReageerCitaat
Geplaatst : 29-07-2009 1:39 am
pluisje
(@pluisje)
Lid

elke auto-onderdelen winkel heeft conversie-tabellen,
daarop kan je zien welke warmte graad gelijk is aan de
warmte graad van Split-fire bougies, Super bougies,
Platinum bougies of Lazer bougies.

persoonlijk zou ik voor de Platinum gaan..
die zitten trouwens ook in mijn Honda en worden
geadviseerd elke 100.000 km te vervangen.

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 29-07-2009 9:59 am
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Dag luitjes

Ik heb deze bougies nu 4 jaar.

De Spit lijkt steeds moeilijker aan te slaan.

In vaktermen heet dat zo. Hij start wel (motor gaat rond met startmotor), maar slaat niet aan.

Wat is de afstand tussen de elektroden en de kern?

Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-03-2012 3:39 pm
henkh
(@henkh)
Lid

Geen idee Piet, ik had een tijdje terug ook het gevoel dat ze niet meer zo goed presteerden. Ik heb er maar weer gewone Champions in gedaan, deze bevallen mij nog het best.

Groet Henk

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-03-2012 11:29 pm
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Het verschil tussen deze Super bougies en de normale zijn de 4 polen. Nu is het niet zo dat er 4 vonken ontstaan, want de stroom neemt de weg van de minste weerstand. Men zegt dat bij deze bougies en ook zg. glijvonken ontstaan. Nu is het natuurlijk zo dat bij meerdere vonken de verbranding in de cilinder sneller verloopt. Denk hierbij aan het Alfa systeem van dubbele bougies (en nog meerdere merken in het verleden). Ik vind de theoretische verhalen allemaal erg mooi en gelikt. Belangrijker is het hoe het in de praktijk uitwerkt.

Mijn praktijk was deze: bij vervanging door Super bougies: sneller aanslaan. betere koude loop, direct na starten schoke dicht en hij loopt zonder stoten op 400 a 500 toeren. mooiere doorloop in toeren, niet merkbaar betere prestaties.

Bij onderhoud is echter 1 bougie gevallen en heb ik de ouden er weer ingedraaid die het ook prima doen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-03-2012 11:05 am
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Omdat ik hier geen antwoord kreeg, ben ik gaan googelen.

Op diversesites vond ik dat de electroden afstand 0.9 mm zou moeten zijn.

Heb ik dus maar gedaan en ik heb het idee dat de Spit wat beter loopt.

Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-04-2012 12:50 am
Share: