Menu Sluiten

Forum

Notifications

Bobine  

 
André Porton
(@a-h-porton)
Lid

Als ik mijn bobine eruit haal en schud dan hoor ik een klotsend geluid, alsof er vloeistof in zit. Is dit normaal?

Ik vraag dit omdat dit mjin 2e bobine (Lucas Sportscoil - helemaal nieuw) is. Aangeschaft omdat ik startproblemen heb.

De Spit (Mk3) start met koude motor direct, zelfs zonder choke, maar na 5-10 minuten als de motor begint op te warmen gaat ie ploffen in de carburateurs en slaat vervolgen af. Op dat moment geen vonk meer op de bougies.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is?

Inmiddels ook contactpuntjes, verdeelkap, rotor, bougiekabels en de condensator vernieuwd.

Andre

Citaat
Geplaatst : 04-12-2011 3:34 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Inderdaad is een bobine gevuld met een olie(-achtige) vloeistof die dient als koelmiddel. Wanneer je na een ritje thuisgekomen bent en je voelt aan de bobine dan is die heet. Het best zit die dan ook op een plek onder de motorkap waar voldoende luchtverplaatsing is. Bij lopende motor staat het contact aan en wordt de primaire stroomkring steeds voorzien van 12 volt stroom; telkens onderbroken door de onderbreker in de stroomverdeler. De stroom in de primaire kring wekt magnetisme op dat zich meedeelt aan de secundaire stroomkring (inductie). Bij het onderbreken van de primaire stroom valt dit magnetisme weg en daarmee valt het ook weg voor de secundiare kring, wat een stroom in die winding opwekt. En dan speelt het aspect van weinig windingen ten opzichte van veel windingen tussen de beide stroomkringen. Daarmee bereiken we de hoogspanning voor de vonk van de bougies.

De opwekking van deze hoogspanning gaat gepaard met warmte ontwikkeling. Die warmte moet goed afgevoerd worden. Daarom is de bobine gevuld met een goed warmtegeleidende vloeistof die de warmte afgeeft aan het aluminium omhulsel. Zo wordt voorkomen dat de lak-isolatie loslaat van de draadwindingen. Onder normaal bedrijf moet er een evenwicht ontstaan tussen de opwarming en afkoeling. Kritieke momenten ontstaan wanneer het contact blijft aan staan en de onderbreker niet funktioneert. Bijvoorbeeld, als u bezig bent om de ontsteking 'op tijd' te zetten. Voel dan maar eens aan de bobine!

Voor zulke situaties is de voorziening aangebracht dat het huis van de bobine een huls met een bodem is en van boven 'dicht' gemaakt met een isolatiemateriaal wat bij heet worden flexibel wordt. Zo kan de bobine haar eigen 'uitzetting' kwijt wanneer die (te) heet wordt. Het kan zich daarbij vordoen dat bij afkoeling de flexibele afsluiting niet helemaal de krimp kan volgen doordat er een luchtlekje ontstaat. Daarmee ontstaat de situatie dat er lucht 'binnen' komt in de bobine. Deze bobine kan dus vervolgens 'klots' geluiden produceren wanneer er mee geschud wordt. Zolang de bobine in de houder vastzit wordt je dat niet gewaar. Maar, als je er mee in je hand staat, kan er tot je verbazing 'leven' in de bobine zitten.

Wanneer je langs een transformatorhuisje komt kanhet je opvallen dat daar een airco-installatie op het dak staat. Daarmee wordt de koelvloeistof die in de trafo zit op temperatuur gehouden. Zelfde principe. Wil je meer lezen? Kijk dan op http://www.freepatentsonline.com/4262272.html

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-12-2011 5:21 pm
André Porton
(@a-h-porton)
Lid

Fournier,

Bedankt voor de uitleg over de werking van de bobine, dat is duidelijk.

Helaas is hiermee nog niet mijn probleem opgelost, enig idee wat het kan zijn?

Andre

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-12-2011 11:37 am
ghertzberger
(@ghertzberger)
Lid

Heb je de ontsteking goed afgesteld? Goed koud starten en later warm ploffen in uitlaat klinkt mij als een te late ontsteking. Even stoboscoop lenen en kijken hoe hij staat afgesteld.

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-12-2011 11:41 am
fournier
(@fournier)
Lid

De moeilijkheid voor degenen die antwoord geven op vragen die op het forum komen is steeds, dat je niet weet wat de ander weet. Aan de lidmaatschapsdatum te zien ben je pas bij de club. Aan hetgeen je aan de ontsteking hebt gedaan krijg ik de indruk dat je -op goed geluk- onderdelen aan het vervangen bent omdat de ontsteking niet op tijd staat. Dus, vraag ik bescheiden; weet je wat je aan het doen bent? Als je antwoord is; eigenlijk niet. Dan zijn er een boel mensen inde club die je graag op weg helpen. Mensen die anwoord geven hebben aarzeling om de meest vor de hand liggende zaken te gaan spuien op gevaar af dat de vraagsteller zich belidigd afwendt en nooit meer op het forum verschijnt. Heb je het artikel over 'Ontsteking' in The Spitfire van juli - augustus op blz 20 gelezen? Indien ja; heb je begrepen wat daar staat? Vraag 2 heb je een poging gedaan om de ontsteking goed af te stellen? We wten niet hoe lang (kort) je deze auto hebt. Wanneer je hem een paar weken gelden gekocht hebt en hij heeft de afgelopen jaren nauwelijks ooit gereden, dan zijn er waarschijnlijk heel andere dingen aan de orde dan wanneer de motor pas gereviseerd is en je nu voor de vierde keer er een rondje mee zou willen gaan rijden, maar je durft niet, omdat hij zo gek loopt als die warm wordt. Vertel eens wat over de omstandigheden. Misschien ligt het helemaal niet aan de ontsteking maar aan de carburatie. Maar aan dat hoofdstuk kom je pas toe wanneer je zeker weet dat de ontsteking absoluut gored op tijd staat en het ook goed doet. Dan komt de carburatie aan bod. Als je geen Stroboscoop hebt of t epakken kunt krijgen, koop dan bij de automaterialenhandel een proeflampje.

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-12-2011 1:35 pm
André Porton
(@a-h-porton)
Lid

Dank voor de reacties,

Ik ben inmiddels bijna 2 jaar lid van de club, alleen pas sinds een paar dagen een account op het forum.

Ik heb de Spitfire Ruim 1,5 jaar en er zo'n 20000 km mee gereden in zomer en winter. De dag dat ik hem kocht viel de motor stil.

Na wat puzzelen en denken de bobine vervangen en het probleem was verholpen.

Een paar weken geleden begon het huidige probleem, starten ging prima, rijden ook geen enkel plofje of hikje, maar als ik thuiskwam en hem 5 minuten later in de garage wilde zetten wilde hij niet meer starten. De bougies gaven geen vonk. Na een uurtje afkoelen starten en lopen als een zonnetje, maar eenmaal weer warm geen vonk.

Eerst alle connectoren goed schoongemaaakt en de bekabeling doorgemeten. Daar bleek een breukje in de kabel van bobine naar contactpuntjes. Vervangen zonder resultaat. Nieuwe puntjes, rotor en verdeelkap had ik nog liggen dus meteen maar gemonteerd, ook geen verbetering.

Vervolgens maar een Sports-coil besteld, deze stond toch al op mijn verlanglijstje, ook dit zonder resultaat. Het probleem heeft zich inmiddels alleen maar verergerd want starten doet ie nu ook erg moeilijk.

Ik ga komend weekend proberen de onstekings-afstelling te controleren, zal wel met een lampje moeten, want met de strobo moet de motor toch eerst redelijk lopen..

Wel erg leuk dat ik meteen reacties krijg,

Andre

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-12-2011 6:19 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Juist. Het kan zijn dat je eens naar de montageplaat in de verdeler moet kijken waar de contactpuntjes op vastgeschroefd zitten. Die plaat heeft in het midden een oog waar de rotoras doorheen omhoog steekt. Dat ook zit draaibaar om een kraag die omhoog komt uit het oog van de plaat waarop de centrifugaal gewichtjes scharnieren. Deze plaat zit met schroefjes in de zijwand van de onstekingstoren vast. Nu komt het; de passing tussen deze kraag en het oog van de bovenste plaat slijt op den duur. Daardoor kan de bovenste plaat ten opzichte van de rotoras zijdelings wat verschuiven. Als deze verschuiving zover gaat dat bij het passeren van de nok de contactpunten nauwelijks nog of niet open gaan, heb je dus onregelmatige of geen ontsteking.

Als de motor warm is, is de kraag wat uitgezet en het oog in d bovenste plaat wat nauwer dan bij koude motor. Dit kan zoveel effect hebben dat je vonken mist. Een factor die bovendien speelt is, dat je, bij het starten van de koude motor het gaspedaal misschien ingedrukt houdt, waardoor het motorvacuüm de balg van de vacuümvervroeging helemaal aanzuigt. Dat betekent dat de bovenste montageplaat 'aan'-getrokken wordt, wat ook het effect kan hebben dat de contactpunten minder goed open gaan.

Je kunt de 'kraag' wat opruimen door van onderaf een rondebektang door het gat te steken en die metenige druk erachter erin rond te draaien zodat de kraag wat meer naar buiten krult.

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-12-2011 8:37 pm
André Porton
(@a-h-porton)
Lid

Dit lijkt mij een hele goede tip, ik heb gisterenavond even in het donker naar de vonk gekeken en die was zeer onregelmatig. Soms ook een tijdje geen vonk. Komend weekend maar eens uitproberen....

Andre

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-12-2011 11:42 am
ghertzberger
(@ghertzberger)
Lid

Ik voel een 123 aankomen...

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-12-2011 11:47 am
Jos Okhuijsen
(@josok)
Lid

?

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-12-2011 5:59 pm
Ben Vriens
(@ben)
Lid

Beste Andre

Ik zou me toch eerst concentreren op de huidige ontsteking, daar de 123 geen toerenteller aansluiting heeft en daar dus weer iets anders voor moet verzinnen.

Verder heb ik met mijn 2cv een soort gelijk hardnekkig probleem gehad waarbij alles al vervangen was maar uiteindelijk lag de oorzaak bij de bobine.

succes Ben

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-12-2011 10:42 pm
André Porton
(@a-h-porton)
Lid

Voordat ik mijn "oudejaarsbonus" ga uitgeven wil ik inderdaad wel even zeker weten wat het probleem is, dus eerst maar de tip van Fournier uitproberen.

Heeft iemand overigens ervaring met de "Accuspark", te koop voor E39,-?

Andre

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-12-2011 5:56 pm
Joost Oosterbroek
(@g-w-j-oosterbroek)
Lid

G.D.

Ik heb een aantal weken geleden de accuspark (36 €) gemonteerd.

was makkelijk om te doen en resultaat is prettig.

mvg

Joost

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-12-2011 6:24 pm
ghertzberger
(@ghertzberger)
Lid

Ik heb een tijdje het broertje van de accuspark gehad, de pertronix.

Geloof me, kan niet tippen aan mijn 123.

Ben ook hard bezig met de toerenteller oplossing.

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-12-2011 7:03 pm
André Porton
(@a-h-porton)
Lid

Hij loopt weer perfect.

Er zat inderdaad overal heel veel speling in de verdeler. Ik heb dan ook meteen maar een accuspark gemonteerd en het was weer starten zonder choke.

Wel nog maar even een nieuwe bodemplaat bestellen, de huidige is te veel aan gerommeld en ik kreeg de accuspark maar met 1 schroefje vast (schroefdraad van het 2e punt helemaal weg...)

Monteren van de accuspark was overigens nog geen 10 minuten werk....

Bedankt allemaal, met name Fournier die mij op de juiste weg heeft geholpen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-12-2011 2:41 pm
Share: