Forum
123 ontsteking
Afgelopen zaterdag mijzelf en de Spit een 123 ontsteking kado gedaan. Het monteren was een fluitje van een cent en ik heb hem voorlopig op curve 4 gezet, dat betekent 10 graden stationair, 16 graden bij 2000 rpm en 30 graden bij 4500 rpm. Ik heb een 1500 motor in mijn Spit met (waarschijnlijk) een lage compressie kop (milieu plugjes) en er zat al electronische ontsteking op, een Lucas 45DM4 zoals die op USA Spitjes zat. Het grote voordeel van een 123 is de enorme precisie, als je met een stroboscoop lamp kijkt staat het merkteken doodstil.
De eerste indruk is dat ie geweldig mooi stationair loopt, maar dat de totale vervroeging te heftig is dus ik ga wat expirimenteren met andere instellingen.
Wordt vervolgd.
Grtz. Leo
Nee, helaas, in de gebruiksaanwijzing staat niet hoe je hem voor verschillende typen moet instellen. De 123 die op onze Spitjes past is tevens geschikt voor haast alle engelse 4 cilinders uit de 50er, 60er en 70er jaren, voorzover ze een linksom draaiende Lucas voorzien waren. Waar ik dus naar op zoek ben is de vervroegings curve van een 1500 motor met 2 SU carburateurs. Vreemd genoeg kom je in de Haynes alleen maar afstellingen bij stationair toerental of stilstaand tegen. Er zitten op deze 123 ontsteking 16 instelmogelijkheden voor vervroegings curves.
Grtz. Leo
Hoe je merkt dat er teveel vervroeging is? Dat hoor je direct hoor want hij krijgt pingel neigingen. Ik heb voorlopig 2 dingen veranderd, ik heb de vacuum vervroeging losgenomen en afgeplugd en ik heb de ontsteking 4 graden later gezet. De pingelneiging ben ik nu kwijt en hij loopt nog steeds erg mooi. Origineel zit er op een Lucas 45DM4 geen vacuum vervroeging maar vacuum verlating! Ja, ja, er werden destijds rare trucs uitgehaald om te voldoen aan de USA milieu eisen.......
Grtz. Leo
Met een 1500 motor moet je 1 van de eerste 4 curves (inc. vacuum) hebben (curve 0-3).
Curve 2 (inclusief vacuum) is nagenoeg gelijk aan de curve van een 1500 (europese spec). Die zou ik als eerste proberen.
Wil je de vacuum niet gebruiken, probeer dan eens curve E of F.
Ikzelf rijd met een getunede 1500 motor op curve 9 zonder vacuum, en daar was op een rollenbank weinig aan te verbeteren.
Marco
Hallo Marco,
Ik heb je advies opgevolgd en curve 2 ingesteld. De eerste korte proefrit geeft een goed resultaat, motortje loopt mooi, trekt goed en pingelt niet. Komend weekend volgt een langere test als we naar de Limburg meeting gaan (vanuit Maassluis) Dan kunnen we eens kijken wat ie op de lange afstand doet en hoe het verbruik is. Voor de geinteresseerden onder ons, hierbij nog een close-up van de verdeler met het plugje waarachter zich de instel schakelaar bevindt.
Het is alleen jammer dat je de verdeler er wel uit moet halen om erbij te kunnen, maar dat is ook niet zoveel werk en als ie eenmaal goed staat ben je klaar. Mocht je een twijfelachtige verdeler in je Spit hebben dan is dit een aanrader, het werkt op een heel ander principe als alle andere electronische ontstekingen, zo werkt de vervroeging helemaal via een chipje en niet meer via bewegende delen zoals gewichtjes en vacuum potjes.
Wellicht tot zondag.......
Grtz. Leo