Menu Sluiten

Forum

123 ignition

Notifications

123 ignition  

rvdsteen
(@rvdsteen)
Lid

geachte lezers,
Wie heeft de kennis en/of ervaring waarop ik de keuzeschakelaar van een 123 ignition het beste kan zetten.
Nu staat die in stand 0 en dat resulteerd in knallen bij de carburateur bij het gasgeven.
(spit MK IV)

Citaat
Geplaatst : 24-05-2010 11:41 pm
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

misschien heb je iets aan een eerdere discussie die ik hiebij weergeef.
groet cor

Hallo Cor,
Als je de 123 volgens de instructies monteert zul je merken dat je een bepaalde basis afstelling krijgt (d.m.v. een ledje in de 123) Als je de motor daarna laat lopen en je gaat met een stroboscoop controleren zul je zien dat hij dan ongeveer op 10 graden BDP staat, uiteraard kun je dit op de "ouderwetse" manier afstellen door de ontsteking iets te verdraaien. Ik moest hem een heel klein beetje corrigeren. De curve is helaas een kwestie van uitproberen en vooral goed luisteren naar je motortje (pingelen) maar 4 is denk ik een goed uitgangspunt in jou geval. Ik ben uiteindelijk op curve 0 terecht gekomen maar ik heb een 1500 USA blokje. Succes

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-05-2010 1:37 am
kees-b
(@kees-b)
Lid

Ik heb ook een 123 en de motor heeft nog nooit zo mooi gelopen, zeer tevreden. Ik weet niet meer op welk standje ik hem heb gezet, volgens mij op 4.

Ik heb wel met de stroboscoop de voorontsteking een paar graadjes later gezet, volgens mij op 8 graden BDP, want anders pingelde hij wel wat.

Kijk ook goed naar de afstelling van je carburateurs, dat ze goed synchroon staan en niet te schraal of te rijk, ook dat is heel belangrijk om je motor helemaal goed te krijgen.

Succes en groeten
Kees

* * * Spifire 1500 '79 (niet meer helemaal) US * * *
"Het is mooi weer, zullen we met de rode auto gaan?"

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-05-2010 12:46 pm
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

quote:

Originally posted by rvdsteen

geachte lezers,
Wie heeft de kennis en/of ervaring waarop ik de keuzeschakelaar van een 123 ignition het beste kan zetten.
Nu staat die in stand 0 en dat resulteerd in knallen bij de carburateur bij het gasgeven.
(spit MK IV)

Ik heb een 123 ignition gemonteerd en instelling 4 gebruikt bij 10 graden vóórontsteking. Deze instelling bevalt prima. Geen pingelen, inhouden bij gas geven of ploffen.

Dus probeer dit ook en luister goed of je bij acceleren geen gepingel hoort.

succes groet Karel

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-05-2010 7:37 pm
jonn
 jonn
(@jonn)
Lid

zou iemand het type, 123ignition dat jullie gemonteerd hebben,kunnen posten?

alvast bedankt,

jonn

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-09-2010 11:50 am
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Hallo jonn,

Het type dat ik heb gemonteerd op een spit 1500tc is 123GB-4-R-V

Groet Karel

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-09-2010 12:45 pm
jonn
 jonn
(@jonn)
Lid

[quote="karelp"]

Hallo jonn,

Het type dat ik heb gemonteerd op een spit 1500tc is 123GB-4-R-V

Groet Karel

[/quote]

Hoi karel,

is er nog verschil tussen een mk IV 1300 en jouw 1500 mbt de 123ignition?

Jonn

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-09-2010 3:24 pm
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Hallo jonn,

De 123 verdeler is voor praktisch alle 4 cylinder engelse motoren met een Lucas verdeler die links (CCW) om draaien.

Dus ook voor je MK IV.

Groet Karel

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-09-2010 7:57 pm
René Westerveld
(@saxofoon)
Lid

Hoi,

Vandaag een 123-ignition geplaatst. Helemaal geweldig. Loopt stationair prachtig op 600-700 toeren. Geen gewiebel meer van de toerenteller. Start direkt en bij gas geven een power, die ik nog niet had gevoeld in het motortje. Ik heb de 123 op stand A staan. Op diverse sites werd dit geadviseerd.

Kortom, ik had dit gewoon eerder moeten doen. TOPPIE!!!!!.

Groetjes René.

ReageerCitaat
Geplaatst : 31-05-2012 1:28 am
René Westerveld
(@saxofoon)
Lid

Even vergeten te melden dat ik een Spit 1500 TC heb.

Groetjes René.

ReageerCitaat
Geplaatst : 31-05-2012 1:29 am
Share: