Menu Sluiten

Forum

Verwijderen krukasm...
 
Notifications

Verwijderen krukasmoer  

 

Hallo,

Ik ben bezig met het demonteren van het motorblok van mijn Spit 1500.
Kan iemand mij vertellen wat de beste manier is om de krukasmoer te verwijderen?
De moer heeft nogal een grote sleutelwijdte. Is hier speciaal gereedschap voor?

Met vriendelijke groet,

Michel

Citaat
Geplaatst : 28-03-2007 2:29 pm
Jan-Arie van den Hoek
(@jan-arie)
Lid

Het is inderdaad een heel grote maat. Zelf heb ik er wel eens een grote Bahco voor geleend (ongeveer een meter lang!). De kans bestaat dat je, ook met de auto in de versnelling, toch de krukas zelf laat meedraaien bij het losdraaien. Piet Julicher deed me destijds de tip aan de hand om na het verwijderen van het carter, met een stuk hout een krukastap te blokkeren en dan de grote pulleymoer voor op de krukas los te draaien.
Wanneer je alleen de oliekering wilt vervangen maakt het niet uit, maar als je ook de distributieketting loshaalt moet je wel goed zorgen dat je de tandwielen in de juiste stand weer terug monteert. Dat staat overigens netjes beschreven in de Haynes manual.

Jan-Arie

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-03-2007 4:01 pm
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Eigenlijk moet hij gewoon loskomen als de auto in de versnelling staat en de handrem er strak op zit. Voor de zekerheid wel je bobinekabel los maken.
Enige handelaren in onderdelen voor Triumph gebben deze sleutelmaat op voorraad. Ik weet niet meer wie hem aanbood maar voor € 10,00 vond ik het niet duur. Ik meen dat het Nico Baas was, maar ik kan me vergissen.

ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 29-03-2007 5:27 pm
janrovers
(@janrovers)
Lid

Hallo Michel,
Ruud Sipkema heeft de passende sleutel hiervoor ook. Ik heb de moer bij mij losgekregen door de sleutel erop te zetten, tegen een chassisbalk laten komen en de wagen kort starten. Moer wordt dan losgedraaid. Heb ik ooit eens gelezen op forum.
Succes ermee.

Jan Rovers

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-03-2007 12:08 am
bert
 bert
(@bert)
Lid

hallo
het beste kun je de bout met een luchtsleutel losdraaien.
bij een mk1 is het dop 38 die goed past.
als je iets anders gebruikt dan een luchtsleutel, dan kun je de krukas het beste aan de vliegwielkant tegenhouden .
met een grote schroefendraaier of koevoet kun de starterkrans blokkeren.
of als de bak er niet achter zit kun je de krukas gewoon via de drukgroep tegenhouden.
in de versnelling zetten en op de handrem is niet zo goed voor de aandrijving. (werkt ook niet echt prettig)

groeten bert

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-03-2007 12:23 am
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Wat ik eens gedaan heb, was per ongeluk, maar is geweldig.
Ik heb een heel grote Bahco. Die zat nog op de moer.
Daarmee kon ik zo de krukas verdraaien om de kleppen te stellen.
Na het stellen het kleppendeksel erop en starten. Kleng!
Bahco vergeten, maar wel de moer los. Ha ha.
Als ik er wel aan denk en het netjes doe dan inderdaad zet de auto in
de versnelling zetten de handrem er op en blokken voor de wielen.
Dan de Bahco erop en met de moker beheerst er een tik opgeven. Los.
Met het vastzetten precies andersom dus.
Als je de moer zelf vastzet weet je ook hoe vast of ie zit als het
weer los moet. Succes. Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-03-2007 2:48 pm

Hallo,

Hartelijk dank voor de reacties op mijn vraag, maar helaas ben ik nog niet in staat gebleken de moer te vervangen. Ik heb de moer ruim ingespoten met een soort kruipolie, maar het kreng komt niet los.

In de werkplaatshandleiding staat vermeld dat je vanuit de onderzijde van de auto gezien de moer tegen de wijzers van de klok moet losdraaien. Nu ben ik in de war geraakt omdat het m.i. uitmaakt in welke richting je kijkt.
Mijn vraag is dus, heb ik met linkse of rechtse schroefdraad te maken? Dit zegt me meer.

Mocht ik bovendien niet in staat zijn de moer te verwijderen kan iemand me nog andere suggesties geven (moer doorslijpen, verwarmen etc?

Bedankt voor de hulp.

Groeten,

Michel

ReageerCitaat
Geplaatst : 02-04-2007 11:22 am
r.franken
(@r-franken)
Lid

Michel, vaak is deze moer vastgezet met loctide vandaar dat hij soms moeilijk losgaat ,je zou kunnen proberen door hem met een klein vlammetje te verwarmen,alleen kijk wel uit wat je doet!!

r.franken

ReageerCitaat
Geplaatst : 02-04-2007 11:50 am
fournier
(@fournier)
Lid

rechtse draad

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 02-04-2007 12:54 pm

Hallo,

Dank voor jullie adviezen, ik heb de poelie losgekregen.
De enige mogelijkheid die overbleef was om de kraag van de moer weg te slijpen (doet trouwens pijn zo'n metalen deeltje in je ogen!). Ik heb de laatste resten van de moer van de poelie moeten "loshakken"
Er moet iets van een soort loctite zijn gebruikt dat zijn werk wel heel goed heeft gedaan. Na het verwijderen van de kraag kon ik het restant van de moer zonder problemen lostikken.

Groeten,

Michel

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-04-2007 6:44 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

bij mijn honda civic moest i ook los om de distributie te vervangen,
uiteindelijk is mij dat gelukt door een gasfles voor de moer te zetten,
er 3 verleng stukken tussen te zetten en op de 'moment sleutel' van
1,5 meter nog eens een stang van 3 meter heen te schuiven.

de moment sleutel kon niet omlaag omdat hij op de gasfles rustte
(voor de auto) en ik hangen op de 3 meter buis.
de 3 verleng stukken (om in de motorruimte te komen) tordeerde ongeveer
90 graden en bij de 2e poging klonk een doffe tik.

de krukas had ik vast gezet met een brommer-zuiger stop van 3 euro in de
bougie te draaien en de verlengstukken had ik bij de buren moeten lenen,
zo veel heb ik er ook weer niet [;)]

soms zitten ze gewoon goed vast [|)]

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-04-2007 10:32 am
michielvl
(@michielvl)
Lid

Zonet heb ik de moer van de spitfire losgedraaid met de truc met de startmotor. Schitterende truc! Een geschikte sleutel kost bij Ruud Sipkema maar een tietje.

De moer van een golfje heb ik ooit eens losgedraaid door een luchtsleutel te lenen bij een vrachtwagengarage. Die dingen die ze gebruiken voor wielmoeren van vrachtwagens draaien wel 4000 Nm.

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-04-2007 6:48 pm
Share: