Menu Sluiten

Forum

Tussenringen krukas
 
Notifications

Tussenringen krukas  

 
Michel van Wijk
(@michel-vanwijktelfort-nl)
Lid

In verband met olielekkage langs de carterpan de pan er onderuit gehaald (met de motor in de auto).

Het viel me op dat ik wat speling op de krukas heb. Geen halve maantjes in de carterpan. Kan ik deze plaatsen zonder de motor uti de auto te halen?

De carterpan heb ik schoon en vlak gemaakt. Volgens het werkplaatshandboek hoeft er alleen een harde pakking tussen, maar op het forum heb ik gezien dat veelal ook nog een vloeibare pakking wordt gebruikt. Voor zeker gaan en hard en vloeibaar toepassen? Ik neem aan dat dan aan beide kanten van de harde pakking ook vloeibaar moet komen.

mvrgr Michel

Citaat
Geplaatst : 02-03-2014 7:14 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Het werkplaats handboek geeft een tolerantie voor de speling van de krukas in de lengterichting aan van 0,10 - 0,20 mm. Wanneer je meent een grotere speling te voelen wanneer je de krukaspoelie voor- en achteruit duwt met een stuk hout, beurtelings tussen de poelie en het blok en -aan de andere kant van de poelie- het chassis en het blok, KAN je overwegen om de ingreep te doen. In elk geval moet je dan de speling exact opmeten, want de halve maantjes zijn er in diktematen. Je moet dan de diktemaat kiezen die de speling weer op een waarde tussen de 0,10 en 0,20 mm brengt. Dat opmeten kan je doen met een setje voelermaatjes, die je langs de lagerkap tussen het halve maantje en de krukaswang steekt. Je moet dan eerst met een houten wig tussen de krukaspoelie en de dwarse chassisbalk de krukas zo ver mogelijk naar achter dwingen en dan dus aan de achterkant van de lagerschaal meten. Bij een revisiebedrijf meten ze de speling op met een meetklok, natuurlijk.

Je moet je realiseren, dat je een momentsleutel nodig hebt om de lagerschaal van het middenste krukaslager weer vast te draaien. Doe je dat 'op de gok', dan kan het zijn dat je even later de wegenwacht moet bellen om je auto thuis te brengen.

Dit is een klusje wat kan -met de motor in de auto-. Het is dan wel makkelijk wanneer je de beschikking hebt over een brug, zodat je het werk staande kan doen. Ga je daarvoor naar een DHZ garage, dan eerst thuis meten en halve maantjes bestellen, zodat je de vervanging in één keer kunt afwerken.

Maar, maak wel terdege de afweging of je de halve maantjes wel moet vervangen. Zolang ze niet in het carter liggen, zal de axiale speling reuze meevallen. Dat merk je meestal doordat je dan het koppelingspedaal niet meer diep genoeg kunt wegtrappen om zonder kraken te schakelen. Alleen wanneer een vorige of de huidge eigenaar de gewoonte had/heeft om met de linkervoet op het koppelingspedaal te rijden en gewend was/is om bij het stoplicht stil te staan 'in de versnelling' met de koppelingspedaal ingeduwd, tot het groen wordt, dan heb je kans dat het achterste halvemaantje danig versleten is en je niet tienden millimeters speling meet maar hele millimeters.

Wat de carterpan betreft. Leg hem ondersteboven op de werkbank en leg een stuk glas over de hele rand. Je kunt nu goed zien waar de rand 'ingedeukt' is. Dat kan je opzuiveren door de rand daar weer naar buiten te kloppen. En monteer dan met een harde pakking en een streepje vloeibaar aan beide zijden. De pasvlakken wel eerst vetvrij maken, anders helpt je vloeibare pakking niets.

Controleer nu de carterventilatie op voldoende afzuiging, trekt het systeem nergens valse lucht? Dan moet je carter zo oliedicht zijn.

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-03-2014 1:11 pm
Gerald Rutten
(@g-ruttenversatel-nl)
Lid

Hoi Michel, interessant werk! Vraagje, ik lees dat je de carterpan in situ heb verwijderd, dat wil ik ook binnenkort doen. Ik heb hier ergens gelezen dat dat nét niet gaat en dat de motor los moet, hoe heb jij dat gedaan?

@ Fournier:

[quote]en gewend was/is om bij het stoplicht stil te staan 'in de versnelling' met de koppelingspedaal ingeduwd, tot het groen wordt,[/quote] Oké, ik ben geen doorgewinterde coureur, wat is hier dan mis mee?? Is dat een aanslag ergens op het blok/bak?

Alvast bedankt.

Groetjes,

Gerald

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-03-2014 1:53 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Mijn ervaring is ook dat het motorblok iets omhoog moet, om de oliepan er onder vandaan te krijgen. Je doet er ook goed aan om een bus remmenreiniger te gebruiken om die boel daar goed schoon te maken van tevoren, zodat je geen troep 'in' het motorblok krijgt.

Wat het voetje op de koppelingspedaal betreft; je duwt het druklager tegen de diafragmaveer aan om die 'om' te laten klappen, zodat de druk van de meenemer tegen de koppelingsplaat wegvalt. Als je tot het besef komt, hoeveel kracht daar eigenlijk voor nodig is, dan snap je ook dat je diezelfde kracht tegen het vliegwiel uitoefent. Die kracht wordt opgevangen door het achterste halve maantje. Wanener je motorolie dan lekker warm is -en dus dun- pers je die olie zomaar tussen de draagvlakken van dat lagertje uit. Dan wil het metaal wel slijten. Wees dus zuinig op je autootje en zet de versnellingsbak 'vrij' voor het stoplicht. Zo heb je het bij de rijles ook geleerd!

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-03-2014 5:57 pm
Gerald Rutten
(@g-ruttenversatel-nl)
Lid

Kijk! Weer een wijze les geleerd. "" Is een aangeleerd gewoonte dingetje maar ik zal er meer op gaan letten, het 41 jarig oud mechaniek heeft natuurlijk wel een beetje TLC nodig om het nog wat langer mee te laten gaan.

Maarehh, niet om je draadtje te kapen Michel, ik denk dat het er wel toepasselijk bij past? Ik ben een leek wbt lossen van de motor maar komt daar dan meer bij kijken dan enkel de bevestiging los maken? Moet ik dan ook uitlaat spruitstuk, koel leidingen en andere dingen losmaken? Of gaat het echt om maar een paar milimeter om de pan er onderuit te krijgen?

Alvast bedankt!

Groetjes,

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-03-2014 9:05 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Nee hoor, je kunt alles vast laten zitten. De uitlaat zit bijvoorbeeld nog vast bij de staart van de versnellingsbak en buigt gewoon mee omhoog. Ik legde een blokje onder de krukaspoelie en met de krik daaronder krikte ik omhoog zodat het gewicht van de motor daar gedragen wordt. En dan de schroeven los waarmee de motorrubbers in de jukken op het chassis gedragen worden en dan een cm of twee, drie verder omhoog.

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-03-2014 9:42 pm
Gerald Rutten
(@g-ruttenversatel-nl)
Lid

Tnx!

Grt,

Gerald

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-03-2014 11:52 am
Marcel Falke
(@m-r-e-falke)
Lid

[quote="Gerald"]

Hoi Michel, interessant werk! Vraagje, ik lees dat je de carterpan in situ heb verwijderd, dat wil ik ook binnenkort doen. Ik heb hier ergens gelezen dat dat nét niet gaat en dat de motor los moet, hoe heb jij dat gedaan?

[/quote]

Voor wat het waard is: bij mij lukte het zonder het blok te lichten (MkIV). zie ook https://www.spitfire.nl/Forum/tabid/64...

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-03-2014 3:45 pm
Michel van Wijk
(@michel-vanwijktelfort-nl)
Lid

@gerald: geen draadje gepikt, maar alleen maar bijgeleerd!

Ik kreeg de pan er zonder veel problemen uit. Hoogstens wat moeite met de boutjes die boven de draagbalk zitten.

De pan met pakking er weer netjes in krijgen is spannender denk ik, dus de motor iets opkrikken ga ik toch maar doen. Om het allemaal weer netjes in elkaar te krijgen met een pan met een randje vloeibare pakking erop wordt anders een behoorlijke uitdaging.

Het aluminium brugstuk zag er nog vrij netjes uit, maar als daar een upgrade voor is, zet ik die er meteen in.

Vanavond maar eens aan het meten wat de speling op de krukas, het is voor mijn gevoel aardig wat meer dan 0,2 mm.

Als verjaarscadeau ooit een Gedore momentsleutel gehad, dus de boel weer vast krijgen moet lukken.

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-03-2014 5:44 pm
Jos Okhuijsen
(@josok)
Lid

Alles prachtig, maar wees heel erg voorzichtig met vloeibare pakking. Op een of andere manier komt dat altijd in oliekanaaltjes terecht. En daar doet het dan wat het daar nou net niet moest doen: Afdichten.

Groetjes,

Jos Okhuijsen

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-03-2014 9:49 pm
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

De brugjes zijn van aluminium gemaakt vanwege de productiekosten. Als een boutje ooit te strak ingedraaid is is het draad kapot. De meeste monteurs hielden daar vroeger geen rekening mee. En nog, menig klassieker monteur weet niet eens dat hij die boutjes in het bruggetje met veel voorzichtigheid moet vastzetten. Mijn advies is: heb je alles los, vervang ze dan. neem contact op met Arthur Dentzler, hij heeft stalen versies (laten) maken. Daarbij is de afdichting beter doordat de pan net wat strakker aangedraaid kan worden. Dus minder snel kans op lekkage op de bekende punten. Voor adres van Arthur zie het clubblad.

Heel veel succes.

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-03-2014 11:39 am
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

http://www.denzler.nl/Sealing%20block...

Hierbij de site van Arthur over dit onderwerp.

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-03-2014 12:31 pm
Michel van Wijk
(@michel-vanwijktelfort-nl)
Lid

@ron: dank voor de tip voor het brugstuk!

Inmiddels de bouten van de lagerkap losgehaald (aan de kant van de versnellingsbak, daar moeten ze volgens de gebruikershandleiding zitten).

Ik krijg echter de kap niet gelosd. Hij gaat wel wat heen en weer, maar krijg hem er niet af. Tips of toch gewoon een tang op de nok zetten en met iets meer geweld?

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-03-2014 8:38 pm
Michel van Wijk
(@michel-vanwijktelfort-nl)
Lid

Inmiddels de lagerkap eraf gekregen en de tussenringen eruit gekregen. Met de ringen er nog in had ik ca. 0,50 mm speling in plaats van de vereiste 0,1-0,2 mm. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het gevoel had dat het veel meer was. Maar goed, als de boel toch open ligt...

Komende week onderdelen halen en de boel in elkaar zetten, zodat we klaar zijn voor de Paasrit.

ReageerCitaat
Geplaatst : 09-03-2014 2:18 pm
Share: