Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
timingtandwielen

ik heb bij de revisie van mijn motor twee nieuwe timingtandwielen gekocht.
ze zijn echter zonder merktekens zodat het voor mij wat moeilijk wordt.
ik kreeg via dit forum de raad om het nokkenas tandwiel te monteren op het moment dat de kleppen 7 en 8 op kantelen staan.
om nu te zorgen dat de tandwielen nu wel gemerkt worden zou ik willen vragen: in de hierboven beschreven stand waar kan ik dan een merkteken plaatsen op het grote tandwiel?
ik bedoel het merkteken dat tegenover het teken op het krukas tandwiel moet komen en op een lijn door het hart van beide tandwielen gaat.
ik zou het erg op prijsstellen als ik een goede beschrijving zou mogen ontvangen.
groet cor[:I]

Heb je de oude tandwielen niet meer? Zo ja, dan kun je de merktekens daar van overnemen. Zo nee, dan moet je de krukas zo draaien dat cilinder 1 en 4 in BDP staan en inderdaad kleppen 7 en 8 precies op tuimelen en dan over de gemonteerde tandwielen een lange rij leggen, precies over het hart van de krukas en nokkenas en dan langs de rij de merktekens aanbrengen. Nog beter is het als je ook de ketting erom legt en aan de kant van de spanner indrukt zodat aan de andere kant de speling eruit is. Succes.
Grtz. Leo

Nou, Leo was aan het tikken terwijl ik me aanmelde om te antwoorden.
Ik onderschrijf volledig wat hij stelt. Je moet echt de ketting erom hebben liggen en de spanner aangedrukt om de merktekens er goed op te krijgen. Punt is namelijk dat je honderd procent zeker moet zijn dat de zuigers 1 en 4 zuiver op BDP staan en tegelijk moeten de kleppen 7 en 8 op tuimelen staan. Daarbij moet je even in je werkpltaashandboek kijken, want, de klepspeling moet daarvoor speciaal afgesteld worden bij die kleppen, niet op de gewone waarde. Houd dat in acht!
Nu wordt het een kwestie, dat het niet zondermeer lukt met de ketting erom om het bdp van de zuigers zuiver t ehebben en tegelijk de stand van 7 en 8 kleppen op tuimelen. Daarvoor moet je het nokkenas kettingwiel wellicht draaien om de boutgaten in het kettingwiel zuiver voor de boutgaten in de nokkenas te krijgen. De boutgaten in het kettingwiel zitten er zo in -af fabriek- dat een kwart slag draaien net een iets verdere stand oplevert en en het omkeren van het tandwiel levert nog weer een iets verdere stand op.
fournier

hallo elmen en fournier,
heel erg bedankt voor de les.
ik ga het op deze manier vastleggen.
ik raak steeds in verwarring omdat het eerste wat elmen aangeeft,neem de oude nokkenas en tandwiel en merk dan de nieuwe,niet leidt tot hetgeen jullie aangeven nl.dat op dat moment kleppen 7 en 8 op tuimelen staan maar bij mij kleppen 1 en2 staan dan op tuimelen.
ik stuur 3 foto's mee met de situatie.ik hoor graag of ik fout doe.
groet cor

Hallo Cor,
Om bovenstaande uit te voeren moet het spul wel allemaal in de motor zitten en het kopje er op, zo los op tafel kun je nooit bepalen of het goed staat. Je kunt het tandwiel ook nog 180 graden draaien op de nokkenas en dan staat je merkteken ineens de andere kant op t.o.v. wat nu op je foto staat. Maar goed, eerst de boel gedeeltelijk in elkaar zetten. Succes.
Grtz. Leo

Hallo Voerpijl,
Ik volg je topic even vanaf de zijlijn. Goede adviezen zijn gegeven.
Misschien een opmerking die bruikbaar is.
Bij het bepalen van het tuimel moment van klep 7 en 8 moet volgens mij de zuiger van de eerste cilinder wel op "ontsteking" staan.
Dit kun je controleren door met je duim/vinger het bougiegat dicht te houden. Als je dan hoort "sissen" is dit het einde van de compressie slag.
Ik hoor ook niet in je reactie, gesteld door Fournier, dat je de klepafstelling tijdelijk moet veranderen zoals het werkplaatshandboek zegt. Heb je dat wel begrepen? Dit is belangrijk omdat het best kan zijn dat je klepafstelling niet juist is en je daardoor het verkeerde "kantelmoment" hebt. Je zet dan de merktekens op de verkeerde plaats.
Ikvolg het onderwerp verder. Interessant genoeg.
Groet Karel

Bij het in het BDP zetten van de krukas is er nog geen sprake van compressie slag of ontsteking moment, dit wordt namelijk bepaald door de nokkenas en die zijn we nu juist op tijd aan het zetten. De krukas draait twee keer rond als de nokkenas een keer rond is geweest en bij het in elkaar zetten van de boel maakt het helemaal niet uit of je zuigers van cilinder 1 en 4 voor de "eerste" of de "tweede" keer bovenin staan. Aangezien Cor met een shortblock bezig is neem ik aan dat de krukas en zuigers er wel in zitten dus nu eerst de nokkenas er in (als dat nog niet gebeurt is) en op het oog globaal in de goede stand zetten. Dan kop er op en verder afmonteren zodat je aan de methode met het tuimelen kunt beginnen. Wat de klepspeling betreft zou ik ze even net spelingvrij zetten. Overigens niet te veel aan de krukas draaien zolang de ketting er niet op de juiste manier op zit anders raken de zuigers misschien de kleppen.
Grtz. Leo

beste antwoorders,
de foto's heb ik meegestuurd om te laten zien hoe het tandwiel op de nokkenas was gemonteerd in de oude situatie.
het tandwiel kan niet andersom worden gemonteerd omdat dan de merktekens niet meer kloppen.zie de R door het gat en het bijbehorende centerponsmerk op het tandwiel.
dus dat valt af.
je behoeft de boel echt niet in te bouwen om de stand van de nokken 7 en 8 te kunnen zien tov. het tandwiel.
de veranderde speling waar fournier het over heeft betreft een tijdelijke instelling die nodig is om het tuimelen van klep 7 en 8 goed te kunnen waarnemen dat is mij duidelijk en daarom heb ik daar niet op gereageerd.
blijft over de door mij gestelde vraag:
in de gefotografeerde toestand lijkt mij het tuimelen van de kleppen 7 en 8 niet mogelijk omdat de nokken naar beneden staan gericht terwijl het tandwiel in de goede stand staat.
hoe kan dit?
groet cor

We kunnen alleen op de foto niet zien hoe het tandwiel t.o.v. de nokken staat omdat ze er niet samen op staan. Heb je ooit gekeken of voorheen de merktekens wel op de juiste plaats stonden? Het verhaal over het tuimelen van de kleppen 7 en 8 is echt helemaal waterdicht.
Grtz. Leo




Hallo,
Het afstellen van de tandwielen geeft mij de nodige hoofdbrekens.
Ik ben mijn motorblokje terug aan het monteren waarbij ik een nieuwe nokkensas heb geplaatst. Beide tandwielen en ketting zijn door de vorige eigenaar vervangen en wil ik opnieuw gebruiken.
Zuigers 1 en 4 staan in BDP en klep 7 en 8 staan op kantelen.
Kan iemand bepalen aan de hand van ingesloten foto's of de afstelling goed is? Ik vind het lastig dit te bepalen aan de hand van de instrukties in de werkplaatshandleiding.
Groeten,
Michel