Menu Sluiten

Forum

tikkend geluid in d...
 
Notifications

tikkend geluid in de motor  

 
René Westerveld
(@saxofoon)
Lid

Hoi allemaal,

Na de zomer heb ik een remanufactered motor in laten bouwen van Ivor Searle. Prachtig motortje, goede compressie en oliedruk. Na 800 km inrijden, hetgeen ik rustig heb gedaan, de inrijolie eruit en de kleppen laten stellen en alles nagetrokken, door de garage, die de motor heeft ingebouwd. Nu zit er een tik in de motor waarvan ik dacht dat het de klepafstelling zou zijn, maar de garage zegt echt de kleppen te hebben gesteld. Gisteren gecontroleerd en de kleppen staan mooi op 0,25 voelermaat. Het is een nieuwe motor.......! Heeft iemand een idee wat het getikt zou kunnen zijn? Als ik gas geef dan loopt het tikken gelijk met het toerental op. Het betreft hier een 1500 motor.

Groeten René.

Citaat
Geplaatst : 29-03-2011 7:25 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Op het kleppendeksel zitten twee moeren, draai die eens een halve slag losser.

Als dat niet helpt, kan het zijn dat de afstand waarmee de ontstekingstoren in het blok gezt is, niet helemaal klopt, waardoor de spindel op en neer kan gaan (gaat) in de speling die overgebleven is. Doordat de tadwiel overbrenging tussen nokkenas en spindel een haake hoek maakt is er zijdelingse verplaatsing tussen die beide en dat behoort opgevangen te worden door een correcte afstelling. Een kleine slordigheid daar in levert je een tik op met het halve krukas toerental. In dit verband speelt ook de axiale speling van de nokkenas een rol. Die moet ook 'uitegvuld' woden tot de correcte maat. Als dat 'onvoldoende ' is kan dat ook een tik op halve krukas snelheid opleveren. Tenslotte kan het nog zijn, dat een van de nokvolgers, nadat die door de nokkenas is opgeduwd, niet vanzelf terug gaat met de aflopende nok en met een tik zijn aarzeling herstelt.

ReageerCitaat
Geplaatst : 29-03-2011 9:31 pm
spit1600
(@spit1600)
Lid

Is het niet gewoon het tikken van de kleppen tegen het klepdeksel?

Als het klepdeksel te hard is aangedraaid buigt het een beetje naar binnen, waardoor de kleppen (tuimelaars) juist kunnen raken.

Probeer het maar eens los te draaien (let wel op lekkende olie, doekje bij de hand houden)

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-03-2011 10:44 am
René Westerveld
(@saxofoon)
Lid

Fournier en Marco,

Bedankt voor jullie input. Zal morgen het deksel wat losser schroeven om te luisteren of dit helpt. Dat van de distributor zou natuurlijk ook goed kunnen. De axiale speling van de nokkenas of een nokvolger (is dat de klepstoter??) lijkt mij bij een nieuwe motor toch hopelijk niet aan de orde.

Hou jullie op de hoogte. Nogmaals bedankt.

Rene.

ReageerCitaat
Geplaatst : 31-03-2011 12:24 am
fournier
(@fournier)
Lid

Klepstoter? Ik heb geen technische opleiding gehad en weet niet hoe alle onderdeeltjes 'officieel' worden benoemd. Maar; de nokkenas draait en als de nok voorbijkomt drukt die een cylindrisch ijzeren blokje omhoog in een gangetje opzij in het blok. Aan de andere kant staat in het wat uitgeholde hart van dit blokje de klepstoterstang die door een kanaaltje omhoog boven de kop uitsteekt en uitkomt in het ene uiteinde van de tuimelaar, die om de tuimelaaras wip - wapt en met het andere uiteinde op de steel van de klep drukt om die tegen veerdruk in open te duwen.

Welnu, dat blokje kan wel eens haperen in het neer-gaan, wanneer de cylindrische boring waarin hij steekt een randje heeft ogelopen, doordat het blokje even wat gekanteld in die boring heeft gezeten. Dat kan gebeuren wanneer de motor na het samenbouwen voor het eerst draait. De nok schuift onder het blokje door en als de oppervlakken die dan over elkaar heengaan niet goed gesmeerd zijn, kan het wezen dat de oppervlakken even op elkaar invreten, waardoor het blokje iets wil kantelen. Daarom wordt ook aanbevolen om bij de montage deze vlakken goed in te smeren met een daarvoor speciaal bedoeld smeermiddel. Vaak wordt ook een half litertje speciaal smeermiddel aan de motorolie toegevoegd om het invreten van ijzer op ijzer bij de eerste omwentelingen te voorkomen. Met name op het punt van nok en nokvolger is er zo'n ijzer op ijzer situatie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 31-03-2011 1:53 am
René Westerveld
(@saxofoon)
Lid

Hoi Fournier,

Bedankt voor de heldere uitleg. Heb in het werkplaats handboek even gekeken wat je bedoelt. Dit is nu duidelijk. Een hoop dingen kan ik zelf wel aan de Spit. Echter het binnenste van de motor blijf ik liever af. Heb vanavond het kleppendeksel iets losser gedraaid. Dit had geen resultaat, behalve dat hij slechter ging lopen (valse lucht) en er wat Marco al aangaf olie lekkage optrad. Als ik naar de ontstekingsunit kijk, is deze volgens mij zonder pakking of een zeer minimale pakking gemonteerd. Dit zou dus wel eens de boosdoener kunnen zijn. Volgende week laat ik daar naar kijken. Je hoort nog van mij. Nogmaals bedankt voor de aangedragen mogelijkheden. Bij stationair toerental klinkt de tik hard, als ik het toerental verhoog wordt het minder erg laat ik het gas los dan wordt het weer erger. Mocht het zo zijn dat het inderdaad de ontstekingsunit is, is het dan erg dat ik er nog een aantal kilometers mee rijd. Als dit eventueel schade aan de motor kan veroorzaken hoor ik dat graag. Heb er inmiddels dus 800 kilometer als inrijperiode mee rondgereden.

ReageerCitaat
Geplaatst : 02-04-2011 3:16 am
fournier
(@fournier)
Lid

Zo'n 'tik' in de motor is iets wat velen hebben, ook bij pas gereviseerde blokken. Rustig mee doorrijden. Maar, het ergert je wel. Je wil weten waar het vandaan komt. Als het niet een te vast aangedraaid kleppendeksel is, dan begint de zoektocht bij de ontstekingstoren. je kunt de verdelerkap eraf halen en dan zie je de plaat waar de contactpunten op zitten. Dat plaatje zit met twee kleine schroefjes door twee lipjes in de rand van het huis gemonteerd. Als je die schroefjes eruit draait kan je de plaat oplichten en eronder zie je dan de centrifugaalgewichtjes die voor de centrifugaalvervoreging zorgen. Die gewichtjes zitten scharnierend op een plaat eronder die om de spindel vastzit. Wanneer je die plaat tussen duim en wijsvinger neemt kan je hem lnksom en rechtsom proberen te draaien. Als je dat doet, voel je de speling tussen de haakse tandwieloverbrenging van nokkenas naar spindel.

Probeer nu met wat extra krachtzetten de spindel wat verder links of rechtsom te draaien dan daarnet kon binnen de speling tussen de tandwielen. Als je 'verder' kunt draaien dan de speling tussen de tandwielen toelaat, zul je zien dat de spindel ook iets op en neer gaat. Wanneer dat lukt, heb je de ruimere speling te pakken dan die bedoeld is om aanwezig te zijn om uitzetting en inkriming van het materiaal mogelijk te maken. Dan is de ruimte tussen de toren en het blok niet goed opgemeten en moet dat opnieuw en nauwkeuriger gebeuren.

Om de speling in de lengterichting van de nokkenas te controleren, moet het distributiedeksel eraf en kan je met een voelermaat de ruimte opmeten en vergelijken met de fabriekgegevens. Maar, dat voert je wellicht te ver.

Nu is het ook nog mogelijk dat er een zuigerveer te veel ruimte heeft in de sponning van de zuiger. Wanneer bij de revisie de zuigers niet vervangen zijn, maar wel nieuwe zuigerveren, kan het zich voordoen dat een oude veer te los in de sponning heeft gelegen en die ruimte in de breedte wat is uitgeslagen. Daarom worden bij revisie wel 'iets' te dikke zuigerveren besteld om die op een vlaksteen zoveel smaller te maken dat ze net goed in de sponninge(en) passen. Maar, die moeite doet niet iedereen.

Dus, vergeet je onrust en ga lekker rijden. 'Op toeren' hoor je de tik niet (meer). Accepteer het maar als een 'eigen'-aardigheid van je Spitje.

ReageerCitaat
Geplaatst : 02-04-2011 1:43 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Dag René

Misschien is jouw blok toch niet goed gereviseerd.

Ik zal het uitleggen : 3 winters geleden heb mijn 1500 blok geheel gereviseerd. Nieuwe zuigers, nieuwe lagerschalen enz enz. Maar telkens als weer een rit was zeiden mensen tegen mij dat het hoog tijd was de lagers te reviseren. Had ik gedaan. Met de grote restauratie van de Spit moest het blok er toch uit en werd opzij gelegd. Op een avond bij RS in Eerde over het tikken gepraat en besloten dat hij het blok bij zijn "mannetje" na zou laten kijken. Na een tijdje belde ik Ruud om te vragen of het blok al klaar was. Het antwoord was nee en ja. D.w.z. je hebt een ander onderblok gekregen, want de gaten waar de busjes (van Wim Fournier) waren te ovaal geworden en dat is niet te repareren. De busjes kantelden steeds in die te ovale gaten waardoor je een tikkend geluid kreeg. Dit kun je niet zo maar even controleren dan moet het blok uit elkaar. Vraag eens bij jouw "mannetje" of ze die gaten wel goed hadden opgemeten. Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-04-2011 12:08 am
René Westerveld
(@saxofoon)
Lid

Hoi allen,

De Spit is net terug van de garage. Volgens hun is er inderdaad iets met de nokkenas. Garantiewerk, contact dus met Engeland Ivor Searle om te kijken hoe we dit gaan oplossen.

Hoop dit snel te kunnen melden.

Groeten René.

Morgen zijn we bij de HoekiesBroekiesrit. Tot dan.

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-04-2011 10:02 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Ja, dit is toch het voordeel dat je direct actie neemt. De meesten laten het er bij zitten. Ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren. Als het blokje in Engeland onder handen genomen moet worden is er nog wel een boel sleutelwerk te doen en staat de auto toch wel even stil.

ReageerCitaat
Geplaatst : 17-04-2011 12:39 pm
René Westerveld
(@saxofoon)
Lid

Hoi Fournier,

Dat snel melden is iets langer geworden. Eindelijk gisteren de Spit weer opgehaald. Loopt nu als een zonnetje. Wel weer 800 km inrijden.

Bleek inderdaad een nokgever niet goed te zijn en er was iets met een zuiger. Kortom problemen zijn kosteloos opgelost. Dus wel goede service van garage en van Ivor Searle, heeft echter wel veel langer geduurd dan ik had gedacht.

Volgende week lekker op vakantie naar de Ardennen, de inrijkilometers haal ik dan makkelijk.

Groeten René.

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-06-2011 12:01 am
fournier
(@fournier)
Lid

Kijk, zo heeft het zich toch uitbetaald dat je het er niet bij hebt laten zitten.

Wens je een goede reis komende week naar de Ardennen (en terug)! Veel plezier.

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-06-2011 6:00 pm
rdej
 rdej
(@rdej)
Lid

Ik heb in het voorjaar ook last gehad van een tik. Alleen trad dit alleen op bij een warme motor. Met een schroevendraaien aan het oor, de motor afgespeurd kwam ik uit bij het kleppen mechanisme van cilinder 2. Vervolgens het kleppendeksel eraf gehaald. Op het eerste oog was er niets bijzonders te zien. Klepspeling was nog correct van alle kleppen. Toen viel het me op dat het borg-boutje van de centrale tuimelaar-as er uit was. Hierdoor was er een opening ontstaan in het centrale oliekanaal van de tuimelaar-as en kon er geen druk meer worden opgebouwd om de voorste tuimelaars te smeren. Door de toename in temperatuur en afname van smering liep de tweede tuimelaar niet meer soepel mee en veroorzaakte de tik. Gelukkig lag het borg-boutje nog netjes achter een klepveer en na montage was het probleem direct verholpen.

""Deze borging (104859) kun je zien zitten wanneer je door de vulopening van het kleppendeksel naar binnen kijkt.

Ik heb een oliedrukmeter gemonteerd zitten maar zag hier geen verschil optreden nadat de opening was afgesloten.

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-06-2011 9:32 pm
Share: