Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

Te hoog toerental n...
 
Notifications

Te hoog toerental na een tijd rijden bij het stoppen  

 
e.fouquart
(@e-fouquart)
Lid

Stationair draait de motor goed maar na een tijdje rijden en dan te moeten stoppen bij een of andere verkeerssituatie gaat mijn toerental de hoogte in,geef dan even wat gas en probleem is weg.

Bij het stistaan gaat het toerental soms tot 1800 toeren.

Kan iemand mij verder helpen ???

Citaat
Geplaatst : 05-06-2011 10:28 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Een mogelijke oorzaak kan dit zijn: in verband met milieu-eisen betreffende uitlaatgassen hebben we een periode gekend waarin er in de carburateur voorzieningen werden getroffen om nog wat lucht door te laten wanneer het gas losgelaten werd. Eén van de verschijningsvormen is een plaatje wat een gaatje afsluit in de smoorklep. Dit plaatje wordt tegen het gaatje getrokken door een spiraalveertje wat om een pennetje zit dat door het gaatje steekt en aan het andere eind van het pennetje zit dan het bedoelde plaatje. Deze spiraalveertjes zijn op den duur niet straf genoeg meer, waardoor het plaatje het gaatje niet goed afsluit.

Als je het gas loslaat en je toerental loopt niet genoeg terug, dan geef je een tikje op het gas. Door de plotselinge korte beweging verschuift het plaatje, waardoor het beter voor het gaatje zit en je toerental wordt dan weer -gewoon- lager.

Neem je luchtfilter van de carbs af en kijk door de carburateurmonden heen terwijl je de dempers met je duimen omhoog houdt. Je kunt dan de smoorkleppen zien. Met een schroevendraaier kan je (een voor een) de klepjes tegen de veerdruk van hun zitting drukken om te zien of ze goed terugkomen. Zitten er geen klepjes? Dan was dit verhaal op jouw auto niet van toepassing en moet je de oorzaak elders zoeken.

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-06-2011 10:48 pm
elmen
(@elmen)
Lid

Blijft het gas gewoon niet een beetje hangen? Het mechanisme en de kabel even smeren met wat olie wil vaak al helpen en ook controleren of alle terug trekveren aanwezig zijn, desnoods een hulpveertje bijzetten.

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-06-2011 1:54 pm
henkh
(@henkh)
Lid

Zo simpel is het niet. Ik herken dit verschijnsel. Ik heb hetzelf ook, niet zo extreem, maar toch...

Als de motor op bedrijfstemperatuur is zakt het toerental bij gas loslaten, bv. bij het wachten voor een verkeerslicht of rotonde, tot zo'n 1100 toeren. Na een lichte tik op het gaspedaal zakt het toerental dan verder naar stationair 7 à 800 toeren.

Het is een tijdje weggeweest, maar sinds ik het stationair toerental wat verhoogd heb van 600 naar 800 toeren (vond ik wat aan de lage kant) is het verschijnsel weer terug.

Ik heb me er nooit zo in verdiept en het als een onhebbelijkheid van mijn Spit beschouwd. Maar nu het ook bij anderen voorkomt wil ik er ook nog wel eens naar kijken. Ik zal, als de Spit terug is van de spuiter, het stationair toerental weer eens wat verlagen en kijken of het toerental dan wel gewoon terugzakt.

Het zal deze week niet meer gebeuren, want zoals ik al zei worden de motorkap en achterklep van een nieuwe laag verf voorzien.

Wordt vervolgd.

En o ja, in mijn carburateurs zitten op de smoorklep geen klepjes met veertjes.

Henk

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-06-2011 11:01 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Wanneer er geen klepjes in de smoorkleppen zitten en de bedieningsorganen zijn in alle opzichten goed gangbaar en het euvel blijft zich voordoen, moet er toch een oorzaak te vinden zijn. Mijn redenering is, dat, wanneer het toerental bij gas loslaten niet voldoende terugloopt, dat dan de toetreding van lucht in het inlaatspruitstuk onvoldoende wordt beperkt. We zijn dus op zoek naar een luchtlek!

Het kan zijn, dat de asjes van de smoorkleppen zodanig op het aluminium huis van de carburateurs is ingesleten, dat daar 'valse lucht' wordt getrokken als de smoorkleppen dichtgaan. Dat kan je controleren door bij een warmgelopen stationair draaiende motor een goed brandbare vloeistof op de uiteinden van die asjes te spuiten. Is er lekkage, dan loopt het toerental iets op doordat het mengsel wat rijker wordt. je kunt ether gebruiken of 'starter' een spuitbusje licht ontvlambare vloeistof wat wel aangegrepen wordt om een diesel vlotter te laten starten. Ook gebruik men wel gewoon WD40.

Het kan ok zijn dat er op de zitting waar de smoorklep in moet vallen als hij dicht gaat een braam zit of iets anders wat het volkomen dicht gaan hindert.

Opmerkelijk is, dat je na een tipje gas geven de gewenste situatie kunt bereiken van een normaal toerental direct nadat het te hoog was bij gewoon gas loslaten. Dat wijst toch in de richting dat de smoorklep de ene keer minder goed op de zitting terechtkomt dan de andere keer. Dan zou dat toch kunnen damengaan met 'ruimte' in de openingen in het carburateurhuis waar de smoorklepasjes doorheen steken.

Als je toch aan het spuiten bent met lichtontvlambaar materiaal, richt dat dan ook op de pakkingen tussen carburateurs en spruitstuk en spruitstuk en kop. Als daar valse lucht getrokken wordt vind je het zeker. Het is moeilijker verklaarbaar waarom zo'n lek de nene keer wel speelt en de andere keer. Maar, als het je de oplossing biedt dat je met het aandraaien van een of meer moeren het probleem verholpen hebt, zal je dat een worst wezen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-06-2011 6:29 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Schiet me nu te binnen; nóg een bron van 'valse lucht' kan zijn, de carterontluchting. wanneer er vanaf het kleppendeksel een slangetje loopt wat in tweeen gaat naar de voet van de carburateurs, dan trekt het inlaatspruitstuk daar lucht, met name als de smoorkleppen dichtgaan. Wanneer die slangetjes dan niet meer luchtdicht zijn of niet luchtdicht op de fittingen zitten, trekt het systeem dus valse lucht. Wanneer de klepdekselpakking niet goed onder de rand van het deksel zit, heb je hier ook kieren waardoor valse lucht kan worden aangezogen. Het is dan mogelijk dat de pakking zelfs wat verschuift, zodat er bij open gasklep normale afdichting is en bij plots gas loslaten de pakking onder de rand vandaan gezogen wordt. Doe je de smoorkleppen dan weer ietsje open, is de zuiging minder en sluit de pakking weer. Het is ook mogelijk dat de afdichting rondom de olie peilstok uit het pijpje naar benden is gedrukt, waardoor de motor daar steeds valse lucht trekt.

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-06-2011 7:07 pm
Simon Ossewaarde
(@simon)
Lid

Ik heb ook nog even zitten denken. Het zou ook kunnen zijn dat een van de (of beide) zuigerdempers niet "gladjes" in zijn cilinderhuis valt bij gas loslaten. Als de demper blijft hangen dan zal het toerental ook blijven "hangen".
Demonteer de pot, verwijder de demper en maak alles goed schoon. Controleer gelijk of de naald niet krom is of los zit.
Controleer tevens of het niveau van de benzine juist is. Controleer ook of de choke (sproeier) soepeltjes heen en weer kan.

Gr. Simon

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-06-2011 1:32 am
fournier
(@fournier)
Lid

Dit betwijfel ik toch: De inlaatlucht komt binnen door het luchtfilter, gaat dan door de venturi van de carburateurbuis. Afhankelijk van hoever de smoorklep open staat , kan er een hoeveelheid lucht door dit kanaal aangezogen worden naar de cylinders waarin achtereenvolgens de zuigers naar beneden gaan. In reactie hierop worden de zuigers in de bekers bovenop de carburateurs omhoog gezogen, waardoor de naalden verder uit de sproeiermonden omhooggetrokken worden. Laat je het gas los, dan gaan de smoorkleppen dicht en daardoor kan er door de zuigers in de cylinders geen lucht meer aangezogen worden. Wanneer nu de 'zuigerdempers' niet goed naar beneden vallen, heeft dat geen invloed op het feit dat de smoorkleppen geen lucht meer doorlaten.

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-06-2011 6:23 pm
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Een aantal jaren heb ik het volgende verschijnsel gehad:

Na het rijden van een grotere afstand, bij rustig gas loslaten, zakte het toerental niet terug naar 750 maar bleef steken op 1000 a 1100. Bij controle bleek het niet te liggen aan de kabel, stangen, choke, gangbaarheid dempingszuiger, of gebrek aan olie in de demper.

Bij een korte tik op het gas, waarbij het motortoerental iets opliep, ging daarna de motor gewoon stationair draaien.

Ik heb afgelopen winter een set vers gereviseerde carburateurs gemonteerd en het verschijnsel is nu over. Maar waar het aan gelegen heeft is mij een raadsel. Ik heb me er overigens, vanwege de beperkte verhoging van toeren, ook nooit echt druk om gemaakt.

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-06-2011 7:39 pm
henkh
(@henkh)
Lid

Precies dus wat ik heb. Alleen heb ik wèl een paar vers gereviseerde carburateurs.

Maar precies wat je zegt, gezien het kleine toerenverschil nooit zo mee bezig geweest. Maar het intrigeert me nu wel.

Als de auto terug is van de spuiter ga ik toch eens verder zoeken en dan vooral in de "valse lucht" richting.

Henk

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-06-2011 10:46 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Het onderwerp laat me toch niet los. Ook bij pas gereviseerde carburateurs is er een mogelijkheid dat de smoorklep niet elke keer perfect sluit. Ik bedenk me dat, wanneer het asje waarop de smoorklep opgehangen is in de wand van de carburateur iets voor- en achteruit kan verschuiven (in de lengte van de motor), dan zijn er posities waarbij de klep niet rondom in de zitting valt maar blijft er aan de ene of andere kant een 'half maantje' van de rand van de zitting onbedekt en gaat de klep ook niet tot de uiterste stand. Er is dan ruimte voor 'valse lucht'. Dit verklaart ook dat de gasklep vaak goed dichtvalt (als de klep precies in het midden van het kanaal zit) en soms niet (als de klep verschoven ten opzichte van het midden zit).

Probeer dus, of je de asjes van de smoorkleppen in de lengterichting van de motor wat kunt verschuiven. In het positieve geval kan daar dus de onregelmatigheid vandaan komen. Laat je even weten of dit de oorzaak kan zijn?

ReageerCitaat
Geplaatst : 10-06-2011 3:35 pm
henkh
(@henkh)
Lid

Deze komt ook op het lijstje.

Zoals ik al vertelde staat mijn Spit momenteel bij de spuiter. Zoals het er nu naar uitziet komt hij volgende week vrijdag weer naar huis. In het weekend daarop zal ik dan de boel eens nader inspecteren.

Ik doe verslag,

Henk

ReageerCitaat
Geplaatst : 10-06-2011 11:22 pm
Simon Ossewaarde
(@simon)
Lid

Zijdelingse speling op het asje van de smoorklep, zal nooit meer dan een minimale speling kunnen zijn. Een draaiende motor geeft vele trillingen waardoor de smoorklep tesamen met de veer in het stangenstelsel m.i. altijd wel goed valt. Een eventuele mini opening zal dan toch geen stijging van 1.000 toeren tot gevolg kunnen hebben. Oorspronkelijk vraag was een stijgend toerental tot 1.800 toeren.

De vraag is echter niet geheel duidelijk.

Valt bij gas loslaten het toerental niet ver genoeg terug en blijft het hangen op bijv die 1.800 toeren?

Of zakt het toerental naar het normaal niveau 750 a 800 toeren en klimt het daarna naar tot hogere waarden?

Voorts de vraag of het een Amerikaanse uitvoering is, want gezien de milieu eisen aldaar zit er op die uitvoeringen emission control. Gas loslaten naar nullast is CO2 ongunstig en zou net als bij moderne auto's wel eens gereguleerd kunnen worden.

Als deze auto de ene keer op een hoog en daarna weer op een wat lager toerrental blijft hangen bij gas loslaten (en dus niet eerst op normale niveau uitkomt om daarna te klimmen), dan zou het het stangenstelsel en/of kabel (niet vergeten!!!) niet goed gangbaar kunnen zijn. Mede ook omdat een tikje op het gaspedaal het toerental weer doet dalen. En anders zou de optie valse lucht de meest voor de hand liggende zijn.

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-06-2011 3:00 am
Ton van der Linden
(@tonlinden)
Lid

de oplossing kan ook heel simpel zijn

na het vervangen van mijn koppakking liep mijn toeren ook op na 1400 toeren

oorzaak

mijn gas kabel stond te strak

als de motor klep dicht is drukte hij de gaskabel naar beneden en wordt mijn caburateur bediend

m.v.g Ton

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-06-2011 6:48 pm
e.fouquart
(@e-fouquart)
Lid

Hoi iedereen,

allen bedankt voor de tips ( enkele heb ik reeds gecontroleerd en niets verkeerd vastgesteld )

Wat me wel is opgevallen, dat ik op mijn wagen maar twee veertjes heb, en er volgens de hanleiding

er drie moeten zijn ( bovenaan twee veertjes en onderaan ook een , maar die is bij mijn wagen verdwenen)

Ga dit nog even in orde brengen en we zien wel.

P.S. bij het stoppen bij een of andere verkeerssituatie, het ontkoppelen van versnelling,blijft de motor op een hoog

toerental draaien en valt niet eerst naar beneden om vervolgens weer te stijgen.

M.V.G.Eddy.

ReageerCitaat
Geplaatst : 14-06-2011 10:02 pm
Share: