Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

te hoog stationair
 
Notifications

te hoog stationair  

 
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

wat zou de reden kunnen zijn van een te hoog stationairtoerental.

alle schroefjes staan terug gedraaid,van de choke en ook van stationair.

instelling van rijk en arm is goed maar ik krijg hem niet lager dan 1000 t.

ik kan geen luchtlekken ontdekken en luchtfilters zijn schoon.

hij loopt wel mooi stationair maar wat te snel.

ik hoor graag een reactie.

groet cor

Citaat
Geplaatst : 30-09-2010 1:36 am
fournier
(@fournier)
Lid

Het is de smoorklep die allesoverheersend het toerental beheerst. Dus, als je zeker weet dat die met de bediening helemaal 'dicht' staat, moet er daar toch iets fout zijn. Je vertelt niet dat je de carburateurs er af gehad hebt. Dan is het euvel wat je noemt dus op enig moment 'opgetreden'. Dan kan het alleen zo zijn dat er iets 'tussen' gekomen is bij een van de smoorkleppen, waardoor die niet helemaal meer dicht gaat. Iets anders kan zijn, dat er in de smoorkleppen een extra klepje zit wat met veerkracht tegen de zitting aan getrokken dicht blijft, tot dat je 'het gas' loslaat en door de zuigkracht van de motor deze klepjes wat lucht doorlaten. Die voorziening kwam op de latere modellen om bij stationair minder luchtverontreiniging te krijgen. Het kan zijn dat het veertje bij zo'n klepje gebroken is, waardoor deze luchtdoorlaat altijd open staat.

Het kan ook zijn dat er een van de twee schroefjes waarmee de smoorklep op de as zit er uit getrild is en de klep daardoor wat scheef in het gat hangt zodat de doorlaat niet meer helemaal afgesloten kan worden.

Haal dus de carburateurs van het spruitstuk en controleer de nauwsluitendheid van de smoorkleppen. Als alles daar in orde is, heb je toch een luchtlek. Dat kan tussen de carbs en het spruitstuk zijn, tussen het spruitstuk en de kop. Het kan zijn dat de pakking van het kleppendeksel lucht doorlaat, waarbij die valse lucht via de carterontluchting achter de smoorklep het spruitstuk in gaat. Zij de ontluchtingsslangen luchtdicht en zitten die luchtdicht op de aansluitpunten? Als je met je mond aan zo'n slang zuigt, moet je weerstand voelen, anders heb je een luchtlek. Heb je een rembekrachtiger gemonteerd? Dan kan die valse lucht geven als het membraan niet goed sluit.

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-09-2010 7:55 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

En Cor wat gebeurt er als je de gaskabel wat losser zet?

De mijne loopt soms ook 1200 toeren en als ik dan met de rechtervoet een zeer korte felle druk op het gaspedaal geef

dan valt vaak het toerental terug naar 1000 rpm.

Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 01-10-2010 12:04 am
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

beste fournier en piet,

bedankt voor de reactie.

ik heb van de winter en voorjaar een shortmotor ingebouwd, dus alles is er af geweest.ik heb echter de carbs.heel goed bekeken en voor de zekerheid nieuwe asbusjes gemonteerd zodat daar echt geen speling meer inzit.ook de smoorkleppen heb ik bij hermontage goed bekeken en gezien dat ze,tegen het licht, goed afsloten,er zitten geen klepjes in.

de slangen van de carterontluchting zijn van warmtebestendig kunststof en die kan ik bij stationair draaien dichtknijpen dit heeft geen toerental invloed.

stel dat er ergens een luchtlek zit,oke,maar waar komt dan,bij gesloten smoorklep, de benzine vandaan?

ik heb overal sterke veren opzitten zodat alles weer in de goede stand komt te staan na choken en gasgeven.de gaskabel heeft voldoende speling om het stationair niet te beinvloeden.

ik snap er dan ook geen z... van maar ga morgen toch maar weer kijken of de smoorkleppen nog steeds goed staan want de theorie is natuurlijk juist,zonder smoorklep geenbenzine en lucht en dus geen lopende motor.

ik meld me weer.

groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 01-10-2010 1:07 am
fournier
(@fournier)
Lid

Dat er genoeg benzine komt, is verklaarbaar, wanneer je de carbs statioanir afgesteld hebt mét het luchtlek aanwezig. De valse lucht heb je dan dus vanaf het begin na de revisie. Heb je de originele carbs erop? latere types hebben nog een lucht 'bypass' gekregen, ook weer om bij gesloten smoorkleppen de luchtvervuiling te beperken. Dan zit er dus ergens een 'lucht'-schroefje om de doorgang in de bypass te regelen.

Als je de slang van de carterontluchting dichtknijpt heb je geen verschil, maar, daarmee weet je nog niet of er valse lucht uit het blok komt. Het is vies; maar, zuig toch eens met je mond eraan. Als er lucht blijft komen = het vacuum niet oploopt, heb je een luchtlek uit het carterontluchtingssysteem. Dat kan bijvoorbeeld komen door een onvolkomen dichting van het achtereind van de krukas in het blok. Onvolkomen sluiting van het distributiedeksel, of, wat ik al noemde -de pakking van het kleppendeksel sluit niet helemaal.

ReageerCitaat
Geplaatst : 01-10-2010 1:34 pm
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

bedankt fournier,

ik heb geen klepje in de smoorklep dus zal het lek wel zitten in een van de plekken die jij aangeeft.

ik zal ook "vies gaan zuigen" om deze mogelijkheid uit te sluiten.

ik hoop niet dat het aan de afdichting van de krukas ligt want dan ben ik verder van huis.het distrubutiedeksel en kleppen deksel zijn heel goed dicht althans daar is geen olielek te vinden.morgen regen dus mooi moment om te sleutelen.

groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 02-10-2010 12:53 am
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

beste helpers,

ik ben op zoek gegaan naar een luchtlek en heb er twee ontdekt,één tussen de benzinepomp en het blok en één tussen onsteking en het blok.

ik heb twee nieuwe pakkingen gemaakt en de lekken waren weg maar.......geen enkel resultaat op het toerental.

ik ga verder met het controleren van de jet,er zijn kennelijk twee uitvoeringen één met een gaatje van 0,09" en van 0,1".misschien kan dat een oorzaak zijn.

ik heb de lekken ontdekt door, niet vies te zuigen fournier, maar schoon te blazen en toen hoorde ik het lek sissen.nu blijft de druk instant als ik blaas en bouw dus druk op.

ik blijf doorgaan want er moet een oplossing zijn.

groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-10-2010 12:08 am
fournier
(@fournier)
Lid

Zo toon je de ware aard van de liefhebber: We blijven doorgaan, tot we bij het gaatje zijn!

Chapeau!

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-10-2010 3:51 pm
Share: