Menu Sluiten

Forum

startmotor?  

  RSS

(@a-j-m-van-tilburg)
Lid
Lid geworden: 6 jaar geleden
Berichten: 9
04/10/2015 10:38 pm  

Hallo allemaal.

Ik heb een probleem met het starten va mijn spitfire 1500 van 1979. Het probleem is langzaam aan begonnen. Bij het starten van de motor is het net of mijn accu bijna leeg is. Maar nadat ik deze goed opgeladen had was het probleem nog steeds hetzelfde. Ik meet op mijn accu gewoon 12 volt. Ook bij de startmotor meet ik 12 volt. Is mijn startmotor nu versleten of waar moet ik aan denken?


ReageerCitaat
(@ben)
Lid
Lid geworden: 9 jaar geleden
Berichten: 112
05/10/2015 12:58 pm  

Beste?

Een vol geladen accu heeft normaal een hogere spanning dan 12volt , eerder zo'n 13.5 volt

Blijft de vraag of de accu wel goed is. Probeer hem eventueel met een andere accu , met een start hulp of met hulp van start kabels met een andere auto. Dan weet jein ieder geval ofhet welof niet aandeaccu ligt.

Gr Ben


ReageerCitaat
(@simon)
Lid
Lid geworden: 9 jaar geleden
Berichten: 46
06/10/2015 1:17 am  

Hi,

Even een kleine toevoeging. Maximale gemiddelde accuspanning bedraagt ongeveer 12.8V bij volle lading. Kan kortstondig een piek naar boven geven. Ondergrens is ongeveer 11V.

Let op: de dynamo levert een hogere spanning. Dus met draaiende motor zul je een hogere waarde meten. Dynamo levert door de bank genomen zo'n 15V. Spanning van de dynamo moet hoger zijn dan die van de accu anders wordt deze niet geladen.

Als je 12V meet op een losgekoppelde accu is deze wellicht niet geheel geladen.

Hoe voller deze geladen is, hoe hoger het voltage. Hierbij een tabelletje.

12.72 V 100%
12.60 V 90%
12.48 V 80%
12.36 V 70%
12.24 V 60%
12.12 V 50%
12.00 V 40%
11.88 V 30%
11.76 V 20%
11.64 V 10%

Maar bij het in werking zetten van een startmotor gaat het niet alleen op het voltage, maar de accu moet kortstondig een hoog amperage leveren om de motor rond te krijgen. Reken met 100A. Een slechte accu zal dit niet kunnen leveren. Overigens houd een accu niet van koud weer. De capaciteit daalt!

Daarnaast is het goed om ook nog even de massa kabel (van startmotor naar carosserie) te controleren. Maak eventueel de contacten schoon (even opschuren). En als je dan toch contacten aan het schoonmaken bent doe dan gelijk die op het startrelais schoonmaken. Dit om maximale prestatie te leveren

Zet je lampen eens aan en start de motor. Als de lampen doven tijdens het starten (ronddraaien van de startmotor gaat dan waarschijnlijk ook niet) is de accu niet in goede conditie. Dus accu laden. Als na laadtijd er geen verbetering optreed kun je ervan uitgaan dat de accu zijn beste tijd heeft gehad.

Snelle test of je startmotor nog goed is is idd even met startkabels en of een andere accu. Blijft de startmotor traag lopen, dan is deze aan rvisie toe. De Lucas startmotoren zijn overigens niet van een al te beste kwaliteit. Maar ach, hoe vaak starten we Spit in een jaar.

Levensduur van een accu is heel verschillend. Er zijn erbij die in 2 jaar het begeven en andere doen hun werk 5 jaar. Alles mede afhankelijk van het gebruik.

SDucces,

Simon


ReageerCitaat
(@a-j-m-van-tilburg)
Lid
Lid geworden: 6 jaar geleden
Berichten: 9
07/10/2015 11:27 pm  

Goedenavond,

Ik heb de accu nog eens goed nagemeten. Deze is oké. Geprobeert te starten met startkabels gaf geen verbetering, startmotor draait steeds slechter rond.

Dynamo geeft ook voldoende spanning. Ik meet bij de startmotor bij het sleutel omdraaien ook voldoende spanning.

Ik denk zelf dat de koolborstels van de startmotor op zijn. Dus ik zal hem er eens onderuit halen en open maken.


ReageerCitaat
(@a-j-m-van-tilburg)
Lid
Lid geworden: 6 jaar geleden
Berichten: 9
08/10/2015 11:01 pm  

yep, gevonden! koolborstels versleten.


ReageerCitaat
Share:
  
Bezig

Inloggen van Registreer aub