Menu Sluiten

Forum

Notifications

Startmotor  

 
wim
 wim
(@wim)
Lid

Hallo heren,
Ik ben in het bezit van een Spitfire MK3 uit 1968.
Daarbij heb ik een lastig startprobleem. De startmotor draait de motor goed rond maar zodra de motor aan wil slaan schiet de bendiks ? los, net niet genoeg om de motor door te laten draaien. [}:)] Enig idee waardoor dit komt.?
Alvast bedankt voor uw reactie...
Wim.

Citaat
Geplaatst : 12-04-2010 7:10 pm
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

ik heb en had precies hetzelfde probleem.
ik kon het alleen oplossen door ervoor te zorgen dat de motor met meerdere cylinders direct aanslaat.
een kwestie van de instellingen goed maken,bougies in hele goede konditie.
als er nl. maar één cylinder aanslaat dan duwt deze de bendix uit de starterkrans en gaat de motor niet verder maar als er meerdere cylinders meedoen dan loopt hij verder ook als de startmotor niet meer meehelpt.
tot nu toe werkt het bij mij maar het gaat ook wel eens mis en dan hoor je de bekende loei.
groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-04-2010 10:25 pm
wim
 wim
(@wim)
Lid

Hallo Cor,
Dank je voor je antwoord en advies..ik ga zeker komend weekend weer sleutelen aan de spit..de weersvooruitzichten zijn goed......nieuwe bougies plaatsen en afstellingen nalopen...en daarna hopen dat het starten beter gaat...
Vriendelijke groet, Wim.

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-04-2010 10:51 am
Ernst Brouwer
(@e-brouwer)
Lid

Hallo,
Na enig zoeken op het forum (ben net pas lid geworden) kwam ik erachter dat ik exact hetzelfde problem heb als wat hier is beschreven. Elke keer als ik wil starten dan heb ik meerdere pogingen nodig (bij herstarten gaat het met minder pogingen), en als de motor dan bijna aanslaat loeit de startmotor (bendix dus) eruit. Als de motor dan eindelijk pakt komt ie van ver (met een heel laag aanvangs toerental). Alles loopt verder perfect en de choke doet zijn werk. Ik heb de bougies nagekeken en die zijn perfect. Al het andere is/lijkt perfect afgesteld en de accu is optimaal. Ik kan me niet voorstellen dat er electrisch nog wat te verbeteren is. Derhalve denk ik dat wellicht het toerental van de startmotor te laag is. Hoe kan ik dit controleren? Alle andere tips rondom dit problem zijn welkom. Al vast bedankt.
Ernst.

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-01-2015 1:51 pm
Herman Naber
(@a-herman)
Lid

Hoi Ernst, Ik heb er ook last van maar niet kunnen vinden waar het door komt. Misschien gewoon mee leren leven.

Herman

ReageerCitaat
Geplaatst : 10-02-2015 9:08 pm
Simon Ossewaarde
(@simon)
Lid

Hallo,

Een en ander is het gevolg van het type startmotor. De startmotor die gemonteerd zit op de Spitfire is van het type inertia en werkt wezenlijk anders dat de startmotor in de meeste iets modernere auto's. Er is bijvoorbeeld geen bendix aanwezig. De uitgaande as van de startmotor bestaat uit een soort "grove" schroefdraad, meer al la kurkentrekker. Op die as zit ook het tandwiel en gewichten dat uiteindelijk in het vliegwiel grijpt. De elektromotor gaat op vol toeren draaien als je de contactsleutel omdraait. Door het gewicht van het tandwiel ontstaat er een vertraging (gaat later draaien dan de elektromotor) waardoor het tandwiel op de as verplaatst (kurkentrekker schroefdraad) en grijpt in het vliegwiel. Als de motor aanslaat zal het toerental van het vliegwiel groter zijn dan het toerental van de elektromotor. Het tandwiel zal hierdoor terugtreden op de kurkentrekker as en de elektromotor gaat in het ledige draaien (gaat "loeien").

Het "loeien" van de startmotor is dus een normaal verschijnsel en zullen meerdere Spitjes last van hebben. Maar als het toerental van de elektromotor te laag is zal het vliegwiel al snel een hoger toerental hebben. Zelfs ook als de motor niet meer dan een kick geeft om aan te slaan, maar het toch net niet doet. Dan zou je willen "doorstarten", maar de elektromotor heeft geen aandrijving meer. Dan moet je dit proces vele malen herhalen totdat de motor toch definitief aanslaat.

Bij mijn Spit is dit het geval na het ontwaken uit de winterslaap. Ben dan toch wel een half uurtje bezig. Daarna gedurende het seizoen mischien nog een keertje, maar normaal slaat de motor bij een gering duwtje al aan. Dit is acceptabel. Wanneer het euvel bij iedere startbeurt het geval is dan is er toch iets niet in orde. Ontsteking en carburatie moeten in goede staat en correct afgesteld zijn, om de motor snel te laten aanslaan. Accu moet in goede staat zijn om de startmotor de juiste snelheid mee te geven. De startmotor zelf verouderd ook. Zorg ervoor dat de contacten echt schoon zijn en blinken. Zijn de koolborstels nog in orde? Tandwiel niet versleten? En last but not least, het start solenoid. Deze zit op het schutbord gemonteerd. Deze verouderd ook en de contacten binnenin verweren waardoor er niet de maximale stroom doorgetransporteerd wordt en de startmotor langzamer draait en... etc..etc

In de aftermarket bestaat er een vervangings startmotor, de high torque motor die volgens een ander principe werkt en van bovengenoemd euvel geen last heeft. Deze draait de motor sneller rond dan de meest moderne auto's. Kost iets van € 225 maar... de romantiek van het uit de winterslaap halen is dan ook weg. Geen optie dus..... Paarden middeltje: spuit wat remmenreiniger in het luchtfilter. De motor krijgt een sterkere verbranding en slaat sneller aan.

Gr, Simon

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-02-2015 12:51 am
Ernst Brouwer
(@e-brouwer)
Lid

Hallo Simon,
Dank je voor de geweldige uitleg, hierdoor is me een en ander nu duidlelijk. Ik heb wat onderdeeltjes besteld en ga op onderzoek uit. Zal hiervan op het forum bericht doen.
Tot over een paar daagjes.
Ernst.

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-02-2015 3:19 pm
Ernst Brouwer
(@e-brouwer)
Lid

Ik ben de laatste dagen 's avonds eens aan de slag gegaan en ik heb het problem opgelost. Ik heb allereerst de startmotor uitgebouwd. Moest uiteindelijk de onderste (en bovenste)stuurkolom uitbouwen want ik kreeg de olie sensor niet los om voldoende ruimte te creeeren. Daarna de startmotor eruit gehaald. Ik had een nieuwe startmotor gekocht en heb deze ingebouwd. Starten gaat nu perfect (moest wel even de SU's met de hand via de benzene pomp volzetten) maar hij springt nu elke keer meteen aan (koud of warm) zonder het akelige geluid van een losschietende startmotor (losschieten van het tandwiel op het vliegwiel). Dus alle electra, inclusief accu zijn geen probleem.

Heb de oude startmotor ook nog verder onderzocht; tandwielen worm,veer etc.. was allemaal prima (op het oog). Heb een en ander gesmeerd, en toen kon ik de as wel veel gemakkelijker met de hand draaien. Dus toen uit nieuwschierigheid de oude startmotor weer terug gezet. Starte een stuk beter, maar maakte toch af en toe nog het bekende loeiende geluid. Dus weer de startmotors omgewisseld. Ik bewaar nu de oude als reserve. Als ik tijd en zin heb ga ik wellicht een revisie poging ondernemen... De oude startmotor zal wel een beetje ingeboed hebben door de jaren, smeren was een verbetering, maar hij blijft blijkbaar kracht missen.

Zag wel wat ijzer vijzeltjes in het huis van het vliegwiel. Het vliegwiel zelf zag er perfect uit en het tandwiel van de oude startmotor was ook helemaal zonder beschadigingen. Kan natuurlijk zijn dat dit van een oudere startmotor van voor mijn tijd afkomstig was... maar wellicht heft iemand een idee waar dit anders afkomstig zou kunnen zijn... ben me niet zeker of ik me zorgen moet maken of niet.

Nu de stuurkolom eruit is ben ik maar meteen bezig gegaan de bushings te vervangen, was hard nodig. Bedankt voor de geode tips (vooral Simon), als iemand nog vragen heeft dan kan ik wellicht nu ook mijn "duit in het zakje doen", Bedankt !
Ernst.

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-02-2015 2:14 pm
Share: