Menu Sluiten

Forum

Ratel in motor vana...

Notifications

Ratel in motor vanaf 2000 toeren  

Michel van Wijk
(@michel-vanwijktelfort-nl)
Lid

Sinds kort heb ik een nieuw geluid:

ratel/tik in de motor. Treedt op vanaf ca. 2.000 toeren wanneer de auto rijdt (in de versnelling staat) en wanneer ik behoorlijk gas geef en de motor dus flink moet trekken. Wanneer de auto in de vrij staat treedt het niet op. Frequentie van de ratel gaat omhoog met het toerental.

Klepstelling nagekeken, verdeler erop en eraf maar allemaal zonder resultaat.

Iemand een suggestie waar ik nog naar zou kunnen kijken?

mvrgr Michel

Citaat
Geplaatst : 12-08-2012 4:27 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Het eerste wat bij me opkomt is 'pingelen'.
Het kan zijn dat de timing van de ontsteking wat verlopen is, waardoor je wat meer vóórontsteking gekregen hebt.
Het kan zijn dat de sluiting van de ring waarmee de ontstekingstoren aan het motorblok vastzit wat losgetrild is. Om dat te controleren zet je de motorkap open, gaat op het wiel zitten en pak de ontstekingstoren ferm vast bij het metalen gedeelte onder de verdelerkap en probeer hem linksom; rechtsom te draaien. Als dat lukt, zit de toren niet goed vast en kan de ontsteking verlopen zijn. In dat geval moet je opletten wanneer je de banjo-bout die de ring dichtknijpt verder aandraait. Het kan je gebeuren dat de ring zover naar beneden gezakt of gebogen is, dat die de voet van de toren niet meer helemaal goed omvat. Dan moet je de ring eerst weer plat hameren op een vlakke stevige ondergrond (aambeeld).
Het kan zijn dat de contactpunten-set niet goed meer vastzit op de bodemplaat van het ontstekingshuis.
Controleer de contactpunten-afstand, 4mm.
Functioneert de vacuüm-vervroeging van de ontsteking nog goed. Zit het slangetje nog luchtdicht op de carburateur en op het pijpje aan de balg. Is het vacuüm vervroegingsmechanisme binnenin de ontstekingstoren nog in orde.
Het pingelen kan ook komn doordat je een luchtlek hebt gekregen in het inlaatsysteem. Zitten de moeren waarmee de spruitstukken op de kop zitten nog goed vast. Zitten de moeren waarmee de carburateurs op het inlaatspruitsuk zitten nog goed vast. Indien 'ja', controler dan of de pakkingen niet lekken. Daarvoor gebruik je een spuitbusje WD 40 kruipolie en spuit je rondom op de pakkingen -ook van onderaf- met een stationnair draaiende motor. Als die sneller gaat lopen wanneer je spuit, heb je daar waar je spuit een luchtlek. Een luchtlek -valse lucht- betekent dat het mengsel een stuk armer wordt en dan gaat de motor eerder pingelen.
Als je niks kunt vinden, zet dan de ontsteking iets later. Wanneer dat niet helpt, zet hem dan weer terug en zet de carburateurs iets rijker. Natuurlijk kan je deze beide dingen direct doen, maar, dan heb je je er niet zeker van gesteld of de oorzaak misschien in een van de eerdergenoemde oorzaken ligt en rijd je dus door met een mankement wat je verdoezelt hebt.

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-08-2012 6:41 pm
Michel van Wijk
(@michel-vanwijktelfort-nl)
Lid

Beste Wim,

Er zit net een nieuwe toren op met elektronische ontsteking (accuspark), met stroboscoop op 10 gr voorontsteking gezet. Ik tank Gulf 100 octaan.

Het slangetje voor de vacuumvervroeging op de carburateur zat er wel erg los op. Even provisorisch wat gedicht gaf al een enorme verbetering.

De rest van het lijstje ook even nagelopen, maar het lijkt erop dat het slangetje voor de vacuumvervroeging de boosdoener is.

Weer een probleempje opgelost en wat geleerd! Wederom dank voor je tips.

mvrgr Michel

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-08-2012 7:29 pm
Share: