Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Probleem Stromberg 150CDSE

Hallo,
zoals jullie weten ben ik bezig met de restauratie van mijn GT6 (die blauwe uit het clubblad) en nu heb ik een probleem met mijn carburatie.
Het gaat om gereviseerde carbs van het type Stromberg 150CDSE en een electronische ontsteking. De motor heeft nog niet eerder goed gelopen na 20 jaar stilstand. De motor is helemaal uit elkaar geweest. Het volgende heeft plaatsgevonden:
*De motor start vrijwel direct bij het draaien van de startmotor
*Het aantal toeren gaat meteen naar 3000 toeren.
*Oliedruk is ruim 90 PSI
*De gasschuiven zijn dicht.
*De ontsteking staat op tijd. (controle met stroboscoop)
*Bougies zijn zwart
*Vlotter bleek niet te sluiten
*Ander vlotter geplaatst (alleen de afdichtingsmoer)
*Motor loopt stationair 1100 toeren maar heeft geen power.
*Bij gasgeven valt de motor stil
Ik hoop dat iemand een goed idee heeft!
Groet,
Norbert

Bedankt voor de tip! Dit ga ik zeker controleren.
Tijdens mijn zoektocht naar een oplossing kwam ik nog het volgende tegen:
http://www.mv.com/ipusers/last/emissions/booklet.pdf
Dus dat ga ik vanavond maar eens lezen.
Groet,
Norbert

Het hoge stationair toerental duidt op het aanzuigen van valse lucht.
Controleer alle bouten, doe dunne olie op verdachte punten (draaipunten en verbindingsvlakken) en kijk of deze naar binnen wordt gezogen, doe dikke olie op dezelfde verdachte punten en kijk of het beter wordt.
Geen vermogen duidt op een te arme afstelling, een verkeerd ontstekingstijdstip of een nokkenas die niet correct getimed is t.o.v. de krukas.
Een te arm mengsel moet zeer lichte bougies geven (en zeker geen zwarte bougies), verkeerd ontstekingstijdstip moet met een goede stroboscoop en een duidelijk gemarkeerd punt op de poelie goed te controleren zijn.
Verkeerde timing van de nokkenas is wellicht terug te vinden uit een compressietest.
Als de auto nu wel goed stationair loopt maar op hogere toerentallen niet, kan de naald in de carburateur verkeerd zijn (is die ook vervangen en is het de correcte specificatie?)
Heb je wellicht nog iets anders gedaan, zoals K&N luchtfilters of sportuitlaten? Dat heeft (in ieder geval bij SU carburateurs) grote invloed op de benodigde naalden in de carburateurs.
Laat je overigens niet foppen door de zwarte bougies.
Als hij stationair te rijk loopt en op hoge toerentallen te arm, zul je de zwarte aanslag op de bougies niet wegbranden als je maar kortstondig optoert.
Verder zijn er nog wel meer oorzaken te verzinnen.
De enige oplossing is om het hele systeem van voor tot achter te controleren zonder enig onderdeel uit te sluiten van verdenking.
De meeste langdurige problemen zijn zo langdurig doordat de eigenaar bepaalde onderdelen vertrouwt en daardoor niet meer controleert.
Marco

Allen,
bedankt voor alle reacties (niet alleen via het forum maar ook via de mail!). Het leuk om te horen en lezen hoe iedereen meedenkt!
Wat is de stand van zaken:
* een gasklep bleek niet volledig te sluiten;
* votternaalden zitten steeds vast (openen niet na vullen van reservoir)
* motor blijft lopen wanneer klopjes met een nylonhamer op de carbs worden gegeven.
bovenstaande is erg vreemd omdat het om gereviseerde carburateurs gaat. Wat Marco hierboven al heeft aangegeven lijkt ook hier van toepassing. Ik had er alle vertrouwen in dat het in ieder geval niet de carburateurs zouden zijn.
De verwachting is dat de motor goed loopt wanneer de vlotternaalden zijn vervangen. Wat wel fijn is, is dat de motor de olie en koelvloeistof binnen lijkt te houden.
Jullie lezen nog van mij.
Norbert

Hij doet het!
Het probleem is opgelost. De oorzaak bleek in 2 onderdelen te zitten:
1. Vlotternaalden die niet willen vallen;
2. Een benzinepomp die het niet doet.
De motor loopt nu met 1 druk op de knop (GT6 is voorzien van een startknop).
De druk van de benzinepomp hebben we gemeten door een drukmeter te plaatsen in de benzineleiding net voor de carbs. Door de motor te starten op het restje benzine in de vlotterbak was te zien dat er druk werd opgebouwd. Bij het uitzetten van de motor zou de pomp de druk even vast moeten houden. Dat laatste was bij mij niet het geval.
Gelukkig had ik nog een andere pomp liggen die de druk wel vasthield.
Nu kunnen we ons volledig richten op het interieur en hopen dat het allemaal lukt voor de 24e van april (trouwdag!).
Iedereen bedankt voor het meedenken!
Norbert

mijn pomp zoog valse lucht aan rondom het boutje bovenop,
hierdoor een hoop bubbels uit de flotterkamers enz enz,
maar ik denk dat als je de pomp behandelt met benzine
bestendige pakking, je zo weer een goede pomp hebt.
(daarna bleek bij mij dat de pomp weer zoveel druk leverde,
dat de flotters niet eens meer dicht kwamen.
de uiteindelijke afstelling van de Spitfire werd dus een mengsel
tussen maximale opbrengs van de pomp op hoog toeren
en een te arme set sproeiers in combinatie met lekkende flotters
op laag toeren..)
niet weggooien dus...
ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.