Forum
Pre-Engaged Geared High Torque Starter Motor

Beste forum leden,
ik heb vandaag een Pre-Engaged Geared High Torque Starter Motor geplaats en heb nu het volgende probleem:
als de motor loopt hoor ik een vreemd geluid. Het is niet het geluid van een bendix die mee loopt. Bij een beetje gas geven verdwijnt het geluid. Als ik echter maar naar de koppeling wijs dan komt het geluid weer terug. Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?
Het gaat om deze ( http://www.moss-europe.co.uk/Shop/ViewProducts.aspx?PlateIndexID=3057 ) start motor.
Alvast bedankt voor jullie reacties,
Rolf Engelsman

Vermoedelijk steekt deneus van de startmotor wat dieper in de opening. Als je een twee ringetjes er tussen doet, waardoor de startmotor een paar milimeter meer nar voren komt. Dat je bij het aanraken van de koppeling hetgeluid ook lkrijgt komt wellicht voort uit het feit dat je met de kracht die je zet de krukas wat verder naar voren drukt in het motorblok waardoor het vliegwiel iets dichter bij de startmotor komt. Zoals bij veel auto's zijn de halve maantjes die de axiale speling van de krukas opvangen ook bij jouw auto wat gesleten, waardoor er een paar mm speling is.

Vermoedelijk is deze startmotor (het woord zegt het al: pre engaged) constant in aangrijping, in tegenstelling tot de normale starter die pas aangrijpt als je start. Er zit ongetwijfeld een soort vrijloop in want anders zou de startmotor kapot gaan door te hoge toerentallen bij draaiende motor. Maar ik denk dat Fournier het bij het rechte eind heeft wat betreft de axiale speling op de krukas, als je de koppeling indrukt druk je de hele krukas, inclusief vliegwiel en starterkrans, naar voren en komt er waarschijnlijk wat in het gedrang waardoor het geluid veroorzaakt wordt. Ik zou het snel controleren voordat er wat beschadigd.


Ik zou eerst even checken op het punt van Fournier wat betreft de axiale speling op de krukas. Je kunt dit eenvoudig doen door iemand de koppeling in te laten trappen terwijl de motor draait. Zelf moet je dan de krukas poelie in de gaten houden en kijken of die naar voren komt. Als dat zo is moet je dat eerst oplossen want dat is sowieso niet goed.

Als je nu eerst eens een ringetje legt tussen de oren van de startmotor en de afstandsring, waardoor de startmotor wat ondieper in de starterkrans steekt, kan je gewaarworden of daarin de oplossing lgt. Blijkt dat het geval, dan kan je altijd nog op zoek gaan naar een 'shim' om die afstand permanent aan te brengen. De axiale speling van de krukas controleer ik, met twee plankjes. De ene overdwars tussen het chassis en de krukaspoelie om die 'terug' te duwen en een plat tussen het motorblok en de poelie om die 'vooruit' te drukken. Als je dan even heen en weer doet het je een vrij zuiver beeld hoeveel speling er op de halve maantjes zit. Als je in de buurt van de vier, vijf milimeter komt, zijn de halve maantjes al een heel eind versleten, of, ze zijn er tussenuit gevallen. Laten we hopen dat dat meevalt.

Vanavond de startmotor eruit gehaald en met twee ringetjes ertussen weer gemonteerd. Het geluid is weg. Er zit nog geen milimeter axiale speling op de krukas, dus de halve maantjes lijken mij nog prima in orde (gelukkig).
Bedankt voor de tips en hulp.
Rolf
