Menu Sluiten

Forum

pakking spruitstuk ...
 
Notifications

pakking spruitstuk /uitlaat  

 
Ton van der Linden
(@tonlinden)
Lid

goede avond,

ik heb nu voor de 3e of 4e keer dat de pakking tussen spruitstuk en uilaat lekt (1500tc)

heeft er iemand een slimme oplossing dit te voorkomen

na inbouw en een stuk rijden draai ik de bouten nog een keer extra na maar dan een paar 100 km lekt de pakking alsnog

groetjes Ton

Citaat
Geplaatst : 17-11-2012 7:51 pm
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Hallo Ton,

Even een antwoord vanuit ons overwinteradres in Albir Spanje (het is toch geen weer om te Spitten).

Ik heb hetzelfde ook een paar keer gehad dat m'n uitlaatspruitstuk niet dicht bleef. Heb toen het spruitstuk gedemonteerd en in de bankschroef gespannen.

Je hebt dan de mogelijkheid om de pasvlakken ten opzichte van elkaar goed vlak en pas te vijlen. Met een stalen liniaal is te controleren waar nog wat moet worden weggevijld. Alleen als alles precies vlak is kun je er op rekenen dat de pakking heel blijft, anders blaast hij er tussenuit.

Let ook er ook op dat de ovale aandrukringen inderdaad aandrukkracht hebben en niet tegen het einde van de tapeinden zitten zodat de kracht niet meer staat op de bolle punten van de ringen.

Met vriendelijk groet Karel

ReageerCitaat
Geplaatst : 17-11-2012 11:48 pm
Ton van der Linden
(@tonlinden)
Lid

beste Karel

ik bedoelde de pakking tussen uitlaat en spruitstuk en niet het spruitstuk motorblok.

de vlakken zijn recht want ik heb vorig jaar nog alles los gehad en toen gecontroleerd.

m.v.g Ton

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-11-2012 12:17 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Dan geldt nóg dat je er goed aan doet de pasvlakken (nog eens) te controleren op vlakheid.
Punt twee, is de ophanging van de uitlaat naar achteren toe. Je moet je er rekenschap van geven dat het motorblok heen ern weer wiebelt onder invloed van de kracht in de werkslag op de zuigers. Daarmee krijgt de krukas telkens opnieuw een slinger en die kracht zet zich af tegen de ophangrubbers waarin de motor tussen de torens van de wielophanging/chassis vastzit. Deze kanteling zet zich voort in de lengte vande uitlaat naar achteren. Die hele pijp wiebelt mee met het motorblok. daarvoor moet de pijp dus wel goed vastzitten aan het blok en de start van de versnellingsbak. En, de ophanging verder naar achter toe moet wel flexibel genoeg zijn om de pijp in het mee bewegen niet te veel te hinderen. Het is toch al zo dat de beweging van de knalpotten in het uitlaat systeem door de massatraagheid wat achter loopt op de beweging van het motorblok. Als het er op neer komt dat de drie schroefjes op het scheidingsvlak tussen spruitstuk en uitlaat deze traagheid moeten opvangen, is het geen wonder dat de pakking er tussenuit gaat. Zó vast kan je die drie moertjes nooit aandraaien en -als je dat wel probeert, draai je het draad van de tapeinden af. Zorg dus voor een solide ophanging ter hoogte van de voorrand van het koppelingshuis en terhoogte van het uiteinde van de versnellingsbak, zodat de pijp naar achteren goed de beweging van het motorblok volgt. Nog een tip; de moer op het voorste draadeind aan het spruitstuk, daar kan je het slehtste bij. Besteed daar dus voldoende zorg aan dat je hem toch 'even' vast draait als de andere twee. Mocht je met zoveel zorg de boel toch niet goed in orde krijgen, ga dan op zoek naar een stuk koperplaat waar je de vorm van de pakking uit zaagt (knipt) en dan lekker uitgloeien zodat het koper zacht wordt. Dat dicht prima af. Wens je succes.

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-11-2012 3:59 pm
Share: