Menu Sluiten

Forum

Onsteking op 12 gra...
 
Notifications

Onsteking op 12 graden  

 
Ton van der Linden
(@tonlinden)
Lid

Ik had wat start problemen
na een hele hoop handelingen liep mijn spit weer
het was een verstopping in de brandstof tank

maar ik had even mijn contactpuntjes bijgesteld en het resultaat was dat mijn ontstekings tijdstip op 12 graden stond.

volgens specs zou het 10 graden moeten zijn

maar wat is het geval mijn spit loopt veel beter ??
stationair van 750 toeren naar 1200
en veel meer vermogen

mijn vraag
hoe kan dit ?

en kan het kwaad de ontsteking zo te laten staan ??

m.v.g

Ton van der Linden

Citaat
Geplaatst : 02-08-2009 7:20 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

mijn brommertje met standaard cilindertje en hoge compressie
heb ik ook altijd wat vroeger af gesteld.
hierdoor had ik onderin ook meer trekkracht en beter starten..

of dat werkelijk zo is?

tijdens het opnieuw afstellen van de vonk, zal je vaak meer dingen
hebben gedaan; olie ververst, carburateurs gereinigd, punten
gecontroleerd, accu geladen.

zo zijn er dus meer effecten tegelijk en ga je het beter lopen ophangen
aan de vroeger ontstekings-tijdstip.

je moet je afvragen of het kwaad kan?
een standaard motor met schone benzine en goede compressie,
zal heel wat kunnen hebben en kan het vaak geen kwaad om
wat vroeger te gaan zitten.

hierdoor krijg je inderdaad wat meer kracht onderin,
zou je effectief wat meer vermogen hebben en wat lekkerder lopen,
maar kan op hoge toeren last krijgen van pingelen en dus
te vroege ontsteking.

heb je te vaak een te vroege ontsteking, dan sloop je je motor
en roet aanslag, vuile benzine of te hoge compressie zorgen
dat het sneller optreedt.

ik zeg niet dat het dus fout is, een paar graden te vroeg is niet
erg, maar let op dat je niet te ver gaat en langzaam de motor
sloopt.

of je compenseert een ander probleem (kapotte vervroeger) door
iets anders fout af te stellen..

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 02-08-2009 11:49 pm
Ton van der Linden
(@tonlinden)
Lid

Je hebt gelijk ik denk dat mijn vacuum vervroeger niet werkt

maar hoe controleer ik dit

kan ik het vacuum uit de slang voelen ?

en als ik aan de vervroeger zuig gebeurt er niets
met het toerental

wat is een goede aanpak

en hoe lang duurt het om de vervroeger uit te bouwen

m.v.g

Ton van der Linden

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-08-2009 11:29 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

een stationair draaiende motor (dichte gaskleppen)
heeft een vacuum druk van 0.3 - 0.5 bar,
tenopzichte van 1 bar omgevings druk...

dit zal je goed voelen en wordt bij een nieuwe auto gebruikt om
de remmen mee te bekrachtigen..
het vacuum slangetje van de ontsteking op je tong duwen
en starten maar...

probeer daarna net zo hard te zuigen aan de ontsteking als hij
stationair draait en de ontsteking zou moeten verschuiven
(bij gelijk blijvend toerental)
en anders heb je dus geen werkende vervroeging meer.

een preciecere meting zou zijn om de vacuum vervroeger
aan een vacuum pomp te hangen en kijken of deze daarna
een minuut op (onder) druk blijft en ook een andere stand heeft,
maar niet iedereen heeft vliegtuig-instrument-test-apparatuur
thuis [;)]

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-08-2009 11:51 pm
Share: