Menu Sluiten

Forum

oliedrukmeter vs ol...
 
Notifications

oliedrukmeter vs oliedruklamp  

Pagina 1 / 2
 
henny60
(@henny60)
Lid

Beste mensen, ik heb jullie advies nodig. In mijn spitfire 1500 (140000 km) geeft mijn mechanische oliedrukmeter een perfectie oliedruk aan. Mijn auto is recent goedgekeurd. De monteur vindt de motor nog in goede staat, maar ik heb zo mijn twijfels. Na ongeveer 10 minuten rijden gaat eerst het remlichtcontrolelampje fel branden en even later gaat het groene oliedruklampje zwak branden. Bij het starten zijn volgens mij de lagers even hoorbaar, als ook boven de 4000 toeren tijdens het rijden. Als ik stil sta en het toerental opvoer zijn de lagers niet te horen. Wat moet ik nu vertrouwen: de oliedrukmeter of de controlelampjes?
mvg
Henny.

Citaat
Geplaatst : 29-01-2010 10:06 pm
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Hallo Henny,

Heb je misschien vlak voor je probleem ontstond een controle lampje van je waarscuwings lichtjes vervangen?
Er moet in de brake warning en oilcontrol warning light een lampje met een wattage van 2,2 Watt.
Ze MOETEN beide van het zelfde wattage zijn en goed contact maken (niet geoxydeerd).

Beide control lichtjes zijn namelijk een samenwerkend stel.
De werking is als volgt te controleren: Contact AAN (niet starten)
het oil control light moet nu FEL branden en Brake warning control light ZWAK.

Groeten Karel

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-01-2010 12:31 am
kees-b
(@kees-b)
Lid

Henny,

Je kan op de oliedrukmeter vertrouwen, het lijkt me een elektrisch probleempje, wat Karel ook al schrijft. De lampjes zijn niet overal verkrijgbaar dus kan het best zijn dat er geen juist wattage in zit.

Over je lagers: bedoel je de nokkenas? Bij een koude start kan ik me voorstellen dat je die hoort, aangezien het even duurt voordat de olie door de dunne kanaaltjes van je blok naar boven gepompt is. Ik heb zelf voor extra smering een zgn. oil feed aangesloten, dat is een olie leidinkje die van onderaan je blok (aftakken waar ook je oliedrukmeter en schakelaar zit) naar je kop loopt en zo wat extra smering aan bovenkant geeft. Zo'n setje is voor een paar tientjes bij de diverse handelaren te koop en baat het niet dan schaadt het niet!

Groeten
Kees

* * * Spifire 1500 '79 (niet meer helemaal) US * * *
"Het is mooi weer, zullen we met de rode auto gaan?"

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-01-2010 10:03 am
spit1600
(@spit1600)
Lid

Wat voor oliedrukmeter heb je?
Er zijn 2 soorten,
De mechanische, hierbij is de meter middels een slangetje aangesloten. Deze meters zijn normaliter nauwkeurig, maar als het slangetje breekt of scheurt heb je echt een probleem.

De elektrische meter heeft een sensor op het motorblok en een elektrische kabel naar de meter. Deze meters zijn veiliger, maar met een onnauwkeurige voedingsspanning kan de aanwijzing afwijken (net als de benzine- en temperatuurmeter).

Ook kan je oliedruksensor defect zijn. Als deze bij de verkeerde druk contact maakt, dan lijkt het dat de oliedruk te laag is, maar in werkelijkheid is hij dat niet. Ook moet je de goede olie hebben (20W50 en niet b.v. 10W40). Met te dunne olie krijg jealtijd te lage oliedruk als de motor warm is.

Even verder kijken dus...

Marco

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-01-2010 12:12 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Ik kom even terug op het stukje van Kees waarin hij over de 'nokkenas' spreekt. Volgens mij bedoelt hij daarmee de tuimelaaras.
Inderdaad, er zijn mensen die 'buitenom' een leidinkje leggen om de tuimelaaras rechtstreeks uit het hoofdkanaal van de motorsmering te smeren.
Een nadeel daarvan is, dat je niet kunt controleren hoeveel olie daar doorheen gaat. De hoeveelheid olie die je zo 'aftapt' van de krukaslagersmering wordt dus minder aangevoerd bij die lagers. Wanneer die lagers al wat slijtage ondervonden hebben, zijn ze minder 'dicht'; er loopt gemakkelijker olie uit. Als er dan tegelijk minder wordt aangevoerd -omdat je een 'bypass' hebt aangelegd- , neemt de slijtage van die lagers dus versneld toe.
Hoe dan ook, de meeste motortjes zijn na een ton, anderhalve ton kilometers gewoon aan een revisie toe. Met of zonder bypass.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-01-2010 12:31 pm
henny60
(@henny60)
Lid

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik heb de controlelampjes nog nooit vervangen. Als ik het contact aan zet zonder te starten gaan het rode controlelampje op de snelheidsmeter en het remlichtcontrolelampje branden. Het groene oliedrukcontrole lampje brandt dan niet. Als ik start gaan de lampjes uit en als de motor warm begint te worden gaat eerst het remlichtcontole lampje fel branden en even later gaat het groene lampje zwak branden. Als ik flink gas geef, meer dan 3000 toeren, dan gaan beide lampjes uit. Ik heb een mechanische oliedrukmeter met een slangetje. De oliedruksensor is dwars op het verbindingsstuk tussen het motorblok en het slangetje van oliedrukmeter aangesloten. De olie die ik gebruik is 20W50. Als ik iets meer olie in het motorblok doe, dus iets boven het maximum, dan gaan de controlelampjes veel later branden. Ik ga in ieder geval een nieuwe oliedruksensor aansluiten.
mvg,
Henny

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-01-2010 4:31 pm
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Henny,

Als je het contact aanzet moet ook het controle lichtje van je oliedruk oplichten. Zo niet dan is of je lampje defect of geoxyderd. Ook kan de oliedruk gever defect zijn.
Als je de draad van je oliedruk gever afhaalt (contact aan) en deze aan de massa houdt, dan moet het oliecontrole lampje gaan branden. Doet hij dat?
Het lampje van de brake warning gaat dan zwakker branden.
Doet hij dat?
Dit moet je eerst onderzoeken om met systeem een storing te vinden.

Groeten Karel

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-01-2010 11:55 pm
henny60
(@henny60)
Lid

Hallo Karel,
Als ik de draad van het oliedrukcontrolelampje aan de massa koppel en het contact aanzet, dan gaat het oliedrukcontrolelampje niet branden, wel het remlichtcontrolelampje. Volgens mij is het oliedrukcontrolelampje niet defect, want het gaat wel licht branden als de motor heet is. Het rare is dat het twee weken geleden nog fel ging branden als de motor warm was.
groeten,
Henny.

ReageerCitaat
Geplaatst : 31-01-2010 4:46 pm
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Hallo Henny,

Ik zou toch even het oliedruk controle lampje eruit halen en testen door het aan de accu te houden.
Het gebeurd wel eens dat het gloeispiraaltje weliswaar kapot is, maar toch een doorverbinding maakt.
Tevens even op oxydatie controleren.
De draad vanaf je oliedruk gever is goed.

Groeten Karel

ReageerCitaat
Geplaatst : 31-01-2010 8:57 pm
henny60
(@henny60)
Lid

Hallo mensen
Inmiddels heb ik het oliedruklampje en remlichtcontrolelampje vervangen. Het oliedruklampje brandde heel erg zwak. Bij het vervangen voelde ik dat achter het dashboard bij het stuur een draad (of 2 draden?) los knapte. Ik zit nu met 2 losse eindjes zwart-paarse draad. Remlichtcontrolelamp en oliedruklamp doen het beiden niet meer. Moet ik nu de losse eindjes draad gewoon aan elkaar vastmaken of moet ik de draden ook nog vastzetten aan de houder van het oliedrukcontrolelampje? Daar zitten al 2 draden aan gekoppeld. Of moeten de zwart-paarse draden ergens anders aan vast gezet worden? Ik hoop dat jullie nog snappen wat deze leek op het gebied van elektriciteit allemaal bedoelt.
Ik hoor graag van jullie
groeten,
Henny

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-02-2010 5:49 pm
Ronald de Groot
(@jodokus)
Lid

Henny,
Haal de klok even uit het dashboard. Werkt veel makkelijker. De draadjes moeten weer aangesloten worden aan het lampje. Ik denk dat je de twee draden van het huis van de lampfitting hebt afgebroken. Het lukt je waarschijnlijk niet om dit te repareren zolang de klok in het dashboard zit.
Heb nog een foto gevonden van toen ik mijn dash renoveerde. Wellicht heb je er wat aan.

Succes,Ronald

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-02-2010 6:43 pm
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Hallo Henny60,

Het is inderdaad beter werken indien je de snelheidsmeter eruit haalt omdat je achter het dashboard moeilijk de draden er weer aankrijgt.
Eerst evt handschoenenvak verwijderen dan kun je beter bij de wartels van de snelheidsmeter. De kabel van de snelheidsmeter kun je soms door het schutboard mee trekken, anders moet je die los maken bij de meter dmv een pal in te drukken.

Aan de lampfitting zitten 2 aansluitingen. Op één komen de twee zwart/paarse draden bij elkaar. Op de andere komt de wit/bruine draad (zit nog vast denk ik).

Succes en we horen nog.

Groeten Karel

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-02-2010 7:41 pm
henny60
(@henny60)
Lid

Bedankt voor jullie reacties. Volgend weekend heb ik de tijd om de reparatie uit te voeren.
groeten,
Henny

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-02-2010 3:42 pm
henny60
(@henny60)
Lid

Inmiddels doen beide controle lampjes (oliedruk en rem) het weer, maar ik zit nog steeds met het probleem dat beide lampjes al snel gaan branden, na 5 minuten rijden. De mechanische oliedrukmeter geeft aan dat de oliedruk perfect is. Het oliepeil is goed en er is nauwelijks olieverbruik. De motor lijkt goed te lopen. Ik hoor bij 1000 toeren wel een licht tak tak tak geluid (dat zijn niet de kleppen), maar dat is weg bij hogere toeren. De trekkracht is goed. Zou de sensor van het oliedrukcontrole lampje niet goed functioneren? Hoe werkt die sensor, hoe weet die sensor dat de oliedruk niet goed is? Kan ik nog lang doorrijden als de oliedruk toch niet goed blijkt te zijn? Ik rij meestal niet meer dan 5 km per rit.
groeten,
Henny

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-03-2010 1:27 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

laat de motor stationair draaien
en gooi dit eens bij de motor-olie;
[img] http://www.4rc.nl/webshop/images/triflow%20olie.jp g" />
teflon toevoeging voor motor-olie, 8-12 euro bij de brezan.

dit spul zal ineens alles goed smeren
en meestal (mijn ervaring bij 5 auto's) is dat ze gelijk hoorbaarder
netter stationair gaan lopen.

kijk dan of je het tak tak tak geluid nog hoort,
dan is het iets mechanisch (distributie ketting),
en anders dus ergens te weinig olie en te weinig smering
(staal op staal).

wanneer dit verbetert (weg of vertrouwen dat het wel goed zit)
zou ik eens een nieuwe sensor monteren,
dit blijft allemaal mechanisch bij deze auto's
en veertjes, klepjes, afdichtingetjes en van alles wordt slecht
door de jaren heen
en zo zal hij doorslaan bij een veel hogere druk dan nodig.

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 22-03-2010 10:52 am
Pagina 1 / 2
Share: