Forum
oliedruk




Het kan zijn dat je boordstroom een hogere spanning heeft gekregen. Dat kan aan de spanningsregelaar liggen (een vervuild contact wat nu weer schoon is). Het kan ook zijn dat er in het overloop ventiel vervuiling op de zitting van de klep is losgeweekt en dat de klep nu beter sluit. dat levert ook een hogere einddruk op.
fournier


Wanneer je meter nu een hogere druk aangeeft dan vroeger, kan het zijn dat dat alleen maar aan de meter zelf ligt, terwijl de druk feitelijk hetzelfde is gebleven. Dat is dan geen reden om 'er' iets aan te doen.
Is de weerstand van de drukregelaar groter geworden doordat de klep beter op de zitting sluit, dan heb jeinderdaad een hogere druk. dat is op zich prettig, want dan heb je nu dus een betere smering. Ook geen reden om 'er' iets aan te doen.
fournier

Hoi Etienne,
Wat eventueel ook zou kunnen is dat je oliefilter erg vervuild is. Door de hogere weerstand krijg je dan een hogere druk. Dat was bij mijn Spit tenminste eens het geval. Wel vreemd trouwens, want het overdrukventiel zit vóór het filter, maar het is wel iets om in de gaten te houden. Wanneer je filter namelijk echt verstopt zit loopt alle olie via het overdrukventiel terug in het carter, en gaat er geen olie het systeem meer in. Probeer eens een nieuw filter en kijk eens wat de oliedruk dan doet.
Groetjes van Carl.