Forum
olie lekkage

Enige jaren geleden heb ik een in engeland gereviseerd blok gekocht en in mijn spit 1500 gezet. Deze heeft enige tijd probleemloos gelopen tot het moment dat hij bij het starten spontaan vastsloeg. Bleek dat een klepzitting gebroken was en dat er een stuk daarvan tussen de kop en de zuiger zat waardoor de zuiger niet verder omhoog kon. Hierbij is het distributiedeksel ook verwijderd om dat eerst het vermoeden bestond dat de ketting gebroken zou kunnen zijn.
Recent ontdekte ik dat de motor een paar behoorlijke druppen laat vallen als hij afkoelt. Tijdens het draaien valt er af en toe een drupje. Ik verdacht eerst de oliekering in het distributiedeksel, doch deze bleek droog. De olie kwam lager weg. Bij controle op de montage van de bouten van het deksel bleek dat dat de onderste niet vast zat. Bij aandraaien bleek de draad inwendig beschadigd te zijn, de bout zelf is gaaf. Mogelijk is het draad bij de revisie of later bij het vastzetten van het deksel gemold. Wie zal het zeggen.
Wie kan me helpen aan een goed idee om deze bout weer vast te krijgen. Liefst zonder demontage van de motor. Het stuurhuis en de dwarstraverse van het chassis zitten er net voor waardoor je lastig bij deze bout kunt komen.
ron

Dag Ron
De lekkage wordt vermoedelijk veroorzaakt doordat de schroefdraad
van het front sealing block stuk is. Is het de bout met grote kop aan de voorzijde? Ja? Dan is het zo. Dat ontzettend vaak stuk omdat dat van aluminium is. De rest van het blok is metaal. Dus bij het aandraaien van alle bouten wordt bij de voorste 2 dezelfde kracht gebruikt met dit als gevolg. Met heel veel vloeibare siliconen pakking proberen wat onder de boutkop te krijgen.
Bij de eerstvolgende keer dat het blok er uit gaat het front sealing block vervangen.
Ik wil proberen er 1 na te maken van metaal, maar dat zeg ik al 3 jaar.
Piet

In eerste aanleg dacht ik dat de lekkage door de pakking kwam omdat er te weinig druk op staat vanwege de losse bout. Daarna leek het inderdaad of de olie langs de bout naar buiten komt. Bij gelegenheid zal ik eerst eens wat pakking in het gat stoppen, dan de bout er in en vlak voor de kop nog proberen wat pakking er onder te krijgen. Met een houtje klemmen tegen het stuurhuis en dan een paar dagen wachten en laten drogen. Ik hoop dat het werkt.
Dank voor de reactie Piet.
Wie nog andere oplossingen weet laat het maar horen.
ron





Er is amper ruimte voor een dopsleutel met ratel om de bout de draaien. De bout er in- en uithalen is al moeilijk in die krappe ruimte tussen blok en stuurhuis/ traverse.
het blok kan er deze winter wel uit als het moet. Maar ik wil deze zomer als het kan zonder problemen rijden en niet overal oliesporen nalaten. Ik heb nu geen tijd om het blok er uit te trekken. De spaarzame vrije tijd moet gevuld worden met rijden en niet met sleutelen.
Dus als iemand een tip heeft of ervaring heeft met een soortgelijk probleem, dan graag een reactie.
ron

Als je de krukas poelie en de radiateur weghaalt kun je er best goed bij. Je kunt dan kiezen voor een helicoil of, zoals ik eerst heb gedaan, een 3/8 unf draadje erin tappen (origineel is het 5/16 unf) of een M9 schroefdraadje (ja, dat bestaat echt) Als je het goed wilt aanpakken kun je ook gemakkelijk het hele carter er onderuit halen en het sealing block vervangen, dat heb ik later ook gedaan. Wel oppassen bij het vastzetten, niet te vast draaien want anders heb je weer hetzelfde probleem. Aan de achterkant van het carter zit trouwens zo'n zelfde constructie.
Grtz. Leo


OK,
Dank voor de reacties. Ik zal eens kijken of er voldoende ruimte is voor een tappertje, dan zou ik een helicoil kunnen zetten.
Of ook kijken om het blok, na losnemen van de motorsteunen, iets omhoog kan om ruimte te maken.
Klus voor een vrije dag wanneer het weer niet al te mooi is.
MVG
ron
