Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Olie druk lampje knippert
Bij mijn spitfire MKV 1300CC knippert het olie druk lampje als de motor stationair loopt. Dit gebeurt alleen als de motor goed warm is. Bij 1000 toeren is het lampje weer uit. Verder gebruikt de motor bijna geen olie en loopt verder wel goed.
Nu heb ik begrepen dat dit kan duiden op versleten krukas lagers.
Maar kan er ook een andere oorzaak zijn of hebben meer spitfire's hier last van en kan ik hiermee gewoon doorrijden ?
Als het oliedruk lampje knippert bij stationair toerental betekent het dat op dat moment de oliedruk kritiek is. Bij een warme motor is de olie dunner en zal je er meer last van hebben. Een te lage oliedruk kan verschillende oorzaken hebben, versleten lagers is er een van maar minstens net zo belangrijk is of je de juiste olie gebruikt, moet dikte 20W50 zijn.
Grtz. Leo
Kijk even of je axiale speling hebt op je krukas. Dit kan je doen door (bij niet draaiende motor zonder de koppeling in te trappen) met twee handen proberen de krukaspoelie in lengterichting heen en weer te bewegen. Soms hoor je alleen "tok" bij het trekken en bij indrukken weer "tok". Dit duidt al op teveel speling.
Zoals is doorgeven gebruik de juiste hoeveelheid en type motorolie 20W50
Laat je oliedruk opmeten met behulp van een mechanische oliedrukmeter
door een erkend bedrijf, want zo'n oliedrukmeter zul je zelf niet in je bezit hebben
Bij een te lage oliedruk kunnen de onderstaande oorzaken voordoen
Bypassventiel klep controleren op beschadiging
Een te laag afgestelde de pompdruk probeer de pompdruk op te voeren doormiddel van de drukveer te vervangen of te voorzien van een zwaarder type drukveer.
Als dit nog niet tot een goed resultaat leid dan is er een groter probleem zoals bv oliepomp versleten
en-/of te veel speling op de krukaslager zowel axiaal als radiaal, tuimelaars c/q tuimelaarsas, waar door oliedrukverlies ontstaat
Nieuwe olie 20w50 bleek niet te helpen. Dit was eigenlijk ook wel te verwachten maar je weet maar nooit.
Na wat advies her en der en een bezoekje aan Britparts in Haghorst lijkt het er op dat het toch de krukas lagers zijn. Het was blijkbaar ook te horen aan de motor.
Het advies was om niet te lang door te rijden en maar een ruil motor te plaatsen. [:(!]
Dit wordt dus een duur grapje , of heeft er iemand nog andere oplossingen ?
Groet JP
Het kan natuurlijk wel zijn dat er meer aan de hand is en dat het gehele blok aan revisie toe is. Heb je al een compressietest laten doen?
Een ruilmotor vanwege versleten lagerschalen??? Beetje overdreven, die dingen kosten slechts een paar tientjes en zijn vrij makkelijk te wisselen.
Bedankt voor de tips tot nu toe maar ik ben nog niet veel verder.
Motor uitgebouwd en de lager schalen ( laten ) vervangen. De olie pomp is nagekeken. En deze was orde.
Ook is de "oil presure valve spring" vervangen.
De krukas was nog in redelijke staat en hoefde niet nog niet te worden bewerkt. De motor klinkt nu een stuk beter maar de olie druk problemen zijn nog niet opgelost helaas. Wel iets verbeterd. Lampje knippert nu als de motor echt heet bij 1000RPM.
Ook heb ik een oliedruk meter aangesloten en deze geeft koud net geen 50lb aan maar als de motor warm is nog geen 15 en bij stationair bijna niets.
Zijn er nog andere oorzaken voor een lage olie druk of heeft er iemand nog tips ?
Groet,
Jan Peter
Kijk dan eens naar de zitting van het oliedrukventiel, of die volkomen gaaf is.
De oliepomp is 'nagekeken'. Als dat goed gedaan is, is de speling tussen de rotor en het deksel opgemeten en de speling tussen de tanden van de rotor en het pomphuis. Als die toleranties goed zijn kan ik alleen verzinnen dat de olie te gemakkelijk wegloopt bij de tuimelaaras. Om dat te zien kan je het kleppendeksel er even afhalen bij warme motor en de motor laten draaien en dan even gasgeven.
fournier
Vanavond een de motor weer goed warm gereden en zoals geadviseerd even het kleppen deksel er afgehaald om te zien wat er gebeurd bij de tuimelaars. Ik zie daar overal wel verse olie langs lopen maar of dat te veel is of op de verkeerde plaatsen ik heb geen idee want ik heb geen vergelijk. Maar ik weet nu wel dat de zaak daar nog goed wordt gesmeerd ondanks de lage druk.
Het olie filter is pas vervangen het oliedruk ventiel ziet er gaaf uit en de veer is vervangen dus ik denk niet dat het daar in zit,
Zelf denk ik dat de krukas toch geslepen had moeten worden en overmaats lagers er in.
Is dit een moeilijke klus om zelf te doen?
Jan Peter,
Het slijpen van de krukas of lagerschaal speling heeft volgens mij niets te maken met het probleem van je knipperende oliedruk lampje.
Na alles wat je hebt gecontroleerd denk ik toch aan een niet goed functionerende olie pomp zoals de tip van Fournier al aangaf.
Is natuurlijk wel en hele klus, maar ik neem aan dat je het probleem uit je Spit wilt hebben.
Karel
Sprak iemand van een revisiebedrijf en haalde dit onderwerp aan.
Hun ervaring is, dat wel eens over het hoofd gezien wordt dat de drijfstang ogen aan het big end wel eens zo uitgeslagen kunnen zijn wanneer de lagerschalen opgebruikt zijn dat het oog ovaal geworden is. Wanneer je daar zondermeer een overmaat lagerschaal in zet, heb je zo weer oliedrukverlies. Erger is het wanneer de krukas afgedraaid is en er lagerschalen gezet zijn van een overmaat kleiner dan waar de krukas voor geslepen is. Je hebt dan stationair druk, maar 'op toeren' bij warme motor kan dat teruglopen tot bijna niks.
fournier
jaren geleden had ik een soortgelijk probleem. Het bleek dat de zender niet goed functioneerde en het aan/uitzetten van het lampje niet correspondeerde met de werkelijke druk.
Oplossing: nieuwe drukzender. Daarna was het probleem opgelost.
Succes, MVG
Ron
ron