Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Motor weer in elkaar, tips gevraagd?
draai al die draadeinden eruit en monteer ze met Loctide,
nu kan je er makkelijk bij en dat is ook het enigste waar ik
bij die blokken tegenkwam,
anders zijn ze totaal niet geborgd en komen ze na een tijdje
los.
ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.
Hoi Geert
Mijn advies is demonteer de klepstoterbussen en controleer deze,
als ze zijn ingelopen of beschadigd vernieuwen.
Deze bussen kunnen een flink tikkend geluid makken
Het zelfde doe je met de tuimelaars en de tuimelaarsas
Normaal vernieuw je bij oude motoren de draadtapeinden en de cilinderkopmoeren allen tegelijk hier kan de rek (materiaalmoeheid) uitzijn in de der jaren.
(gebruik als kan alleen originele) ze moeten natuurlijk wel de juiste schroefdraad en zelfde hoogte -/ lengte hebben en als kan van het type G8 de moeren moet je van olie voorzien (ivm wrijvingskrachten)en in de juiste volgorde aanhalen (meestal van uit het midden beginnen en zo in een cirkel naar buiten aanhalen)
Het aanhalen gaat ook trapsgewijs dus eerst allen moeren aanhalen met b.v. 35 Nm 2e keer met 55 Nm en als laatste keer met 61 Nm.
Het advies is om na 500 1000 km de cilinderkopmoeren nogmaals aan te halen men doet dit als volgt begin weer in het midden van de cilinderkop en draai de moer een 1/4 slag los en daarna weer met de juiste aanhaalspanning
hierna moeten wel de kleppen opnieuw gesteld worden