Menu Sluiten

Forum

motor slijtage/scha...
 
Notifications

motor slijtage/schade  

 
Ton van der Linden
(@tonlinden)
Lid

wat te doen met een moter die er zo uit ziet ??

koppakking er in en opnieuw afstellen (rijker zetten)
en we kunnen nog 30.000 km rijden
of toch maar een revisie ???
[IMG]../fotoos/forum/2007618221737.jpg" />[IMG]../fotoos/forum/200761822183.jpg" />

Ton van der Linden

Citaat
Geplaatst : 19-06-2007 12:19 am
pluisje
(@pluisje)
Lid

als de motor de laatste 100 km heel rijk of met verkeerde ontsteking
heeft gereden, kan het in de motor er erg slecht uit zien.

dat heeft dan niets te maken met de stand van de zuigers, keringen,
zuigerveren, lagers en cilinderwand.

het meeste had je nog kunnen leren toen de motor nog in elkaar zat;
- wat is de compressie?
- houdt i zijn druk op compressie?
- maakt i herrie tijdens het lopen?
- als ik de koppeling in trap, beweegt dan v-snaar aan de voorkant?

dit zijn dingen die meer zeggen dan foto's,
nu moet je alles eigenlijk gaan opmeten met duur meet apparatuur om
er weer wat zinnigs van te zeggen.

wat ik zou doen;
is de cilinder wand nog goed?
monteerd dan nieuwe zuigerveren en zet het blok weer in elkaar.
laat de kop reviseren (hardere klepzittingen) en denk dan zelf wat je
wilt;
- blijf ik op 98 rijden, met of zonder lood
- wil ik naar 95 toe, zodat ik overal kan tanken

op 95 is makkelijker naar de toekomst, overal tanken is wel een gerust
met maar 34 liter aan boord.
alleen vind ik wel dat je wat vermogen verlies hebt en misschien wat
vaker de kleppen staat te stellen.

een truuk om te kijken of de zuigers en wand nog goed is;
leg het blok op zijn kop (krukas omhoog)
zodat het gedeelte waar normaal de kop zit, afgesloten is.
laat daarna de zuigers zonder zuigerveren los in de cilinder wand vallen

hier van een brommertje, maar het principe mag duidelijk zijn;
[img] http://www.kreidler.nl/forum/files/comp_test_144.jp g" />

je zal zien dat bij veel lekkage de zuiger gewoon door het blok heen
valt,
bij goede passing, zal de zuiger afremmen en rustig naar beneden zakken,
blijft i vast zitten, dan zou ik maar eens achter mijn oren krabben [;)]

ReageerCitaat
Geplaatst : 19-06-2007 10:38 am
fournier
(@fournier)
Lid

Ja, jammer dat je voor het openen van het blok niet de compressie hebt (kunnen) / (ge-) meten. Doe een 'spuitje' WD40 op de cylinderwand, voordat je de zuiger er in laat 'vallen' zoals Pluisje aangeeft. Helemaal droog, krijg je niet een echt eerlijk beeld.
Volgens mij is het vooral een geldkwestie, wat je nu het best kunt doen.
Hoe lang en hoeveel wil je nog met deze auto rijden?
Wat wil je / kun je je veroorloven?

Laat je een revisiebedrijf alleen datgene doen wat je echt zelf niet kunt, bespaar je echt geld. Je moet dan wel zeker zijn dat je bij het samenbouwen geen enkele fout maakt!

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 19-06-2007 2:46 pm
Ton van der Linden
(@tonlinden)
Lid

Misschien even wat verduidelijken:

de motor liep prima tijdens de ardennerit alleen zat er olie bij de koelvloestof.
dus waarschijnlijk de koppakking lek
6 uur sleutelen en 20 euro voor een nieuwe pakking en hij loopt weer:

maar in de cilinder wand zitten horizontale groeven na 130.000 km
en mijn kleppen zien er zo uit
WAT IS NU DE VRAAG
kan ik met dit blok nog 2-4000 km rijden en hem in de winter reviseren.

m.v.g

Ton van der Linden

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-06-2007 10:10 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Ja, dat is een ander verhaal!
Wanneer je koppakking het begeeft en je hebt olielekkage komt toch de vraag op; hoe komt het, dat de koppakking is gaan lekken?

Je hebt de kopbouten losgedraaid. Heb je daarbij de indruk gekregen dat die 'goed vast' zaten. Ik bedoel, met het vereiste koppel?

Wanneer je kopbouten niet goed aangedraaid zaten, dan is er verder niks (in elk geval weinig) aan de hand.
Veel kun je aflezen aan de koppakking die er vanaf gekomen is. Wat zie je voor sporen aan de onderkant en aan de bovenkant. Kun je zien waar de olie 'gelekt' heeft? Lekte die naar de waterkanalen? Of naar de cylinder(s).

Als de kopbouten goed vastzaten; is dan je kop wel vlak en hoe zit het met het bovenvlak van het cylinderblok. Je kunt er wel een verse koppakking opleggen, maar, hoelang houdt die als de kop en blok niet vlak zijn.

Of, is er een 'dam' tussen twee cylinders weggebrand in de pakking. Hoe ziet het dan met de dam in het cylinderblok en de dam in de kop tussen beide cylinders.
Heb je een 1500, dan zitten er van die 'speciale' vulstukjes op de scheiding van de cylinders.
Alleen wanneer de scheding tussen de cylinders nog 'zuiver' is, zou ik het wagen om met een nieuwe pakking het seizoen uit te rijden. En, vergeet niet de kop 'na te trekken' na een eerste flinke rit.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-06-2007 8:04 pm
Share: