Menu Sluiten

Forum

motor-onderhoud
 
Notifications

motor-onderhoud  

 
johnswaans
(@johnswaans)
Lid

hoi
ik heb een spit-project met een motor die het "nog"niet doet.
nu dacht ik om de motor wat meer"pit"te geven nu hij toch opgeknapt moet worden.heeft er iemand tips wat ik dan kan doen en wat ik vooral niet moet doen.
waar ik op moet letten enz heeft er iemand adressen ,voor bv gereviseerde motoren ,(oude motor inruilen)enz enz
alle tips zijn welkom zodat ik mijn keuze kan bepalen
(liefst omg brabant)

Citaat
Geplaatst : 15-11-2009 9:33 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Dag John
Aan de vraag te zien ben je nog niet lang bij de TSC. Welkom.
Als je een tijdje mee draait (rijdt) dan leer je dat snel.
Bij voorbeeld:
Ruud Sipkema in Eerde bij Veghel ruilt ook in.
Marco Pieterse Venray CCEE ruilt ook in en kan ook snellere nokkenassen leveren.
Enzovoort.
Kijk links bij links en dan naar beneden bij Onderdelen.
Daar staan ze allemaal.
Succes bij het uitzoeken.
Wel een beetje doorwerken, want het is zo april en dan begint het ritseizoen weer.
Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 15-11-2009 10:22 pm
r.franken
(@r-franken)
Lid

hallo John,ik zie dat je sinds oktober lid bent dus nog niet zo lang ?waarschijnlijk heb je de spit ook nog niet zo lang.
ik zou adviseren probeer het motortje eerst eens aan de praat te krijgen voor je allerlei dure oplossingen gaat doen ,ik bedoel hiermee kijk eerst eens of het wat is zo'n spitfire voor je, rijdt er eens een tijdje mee en ga dan pas kijken wat je er precies mee wilt?
gewoon af en toe een stukje toeren of moet hij in concoursstaat zijn?

gr René

r.franken

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-11-2009 12:11 pm
johnswaans
(@johnswaans)
Lid

hoi
ja klopt,ik heb de spitfire net gekocht,hij was enkele jaren geleden gerestaureerd,nieuw chassis en body ,de rest was nog niet af. ik heb hem meteen gestript,en hij staat nu op blokken,heb de binnenkant geheel geschuurd en geprimer.ben nu met de steekassen,ophanging,vering en differieentieel bezig dwz alle rubbers,remslangen,cilinders,oliekeringen enz vernieuwen en nu het er toch onderuit is alles schoonmaken en primeren.
ik heb dus nog even de tijd voordat ik aan de motor kan beginnen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-11-2009 10:21 pm
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

John,
aan de foto te zien heb je een 1500. In standaard uitvoering levert de moter voldoende vermogen om met het verkeer me te komen. Stel je van snelweg kilometers met 120 niet te veel voor, want dan draait hij in onze moderne oren erg veel toeren. Als je hem sneller wil maken dan wil je dus sneller rijden, wat nog meer toeren betekend of je wil sneller kunnen optrekken. je legt het daarin eigenlijk altijd af tegen een moderne auto. je moet al behoorlijk gaan tunen voordat je het kan opnemen tegen een GTI of zo.
als je wil toeren heb je dat niet nodig.
Met eenvoudige middelen is er wel wat meer fut in te krijgen:
1 uitlaat met minder tegendruk (RVS-dubbel) met spagetti spruitstuk. Ga je niet sneller dan klinkt het sneller;
2 open luchtfilters (K&N) met passende naalden (zie items), loopt in toeren mooier maar ook meer geluid;
3 snelere nokkenas. Grotere ingreep maar levert daadwerkelijk wat op;
4 blueprinten in- en uitlaatpoorten. Door polijsten van de kanlaen in de kop is de doorflow groter en beter. dit is een lastig karweitje, maar je kan er een aantal winteravonden mee zoet zijn. Dremel met flexibele slang en polijstkopjes.......
5 grotere kleppen. Als je de kop nog moet laten reviseren is dit te overwegen.
6. kenlow of andere electrische fan plaatsen, originele demonteren. Geeft bij wat hogere toeren behoorlijk wat vermogenswinst.
Bij alle maatregelen wijk je steeds meer af van het origineel en wordt het goede afstellen steeds lastiger. Ook het brandstof verbruik zal toenemen. Tenzij je even snel blijft rijden. Maar daar doe je het allemaal niet voor.
Je koelstysteem moet optimaal zijn want je gaat dan ook meer warmte produceren. Dus minimaal een brede radiateur (US model) en een oliekoeler is altijd aan te raden op een 1500 (met thermostaat !!!)
Nou, succes.

ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-11-2009 11:57 pm
johnswaans
(@johnswaans)
Lid

nu ik dit allemaal zit te lezen dacht ik aan het volgende:
welke benzine moet ik tanken met mijn 1500tc uit 1978
ik heb wel een gelezen dat met bepaalde veranderingen je gewoon euro 95 kunt tanken.
weet hier iemand (zal vast wel) een passend antwoordt op.

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-02-2010 10:33 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Dag John
Er zijn 2 mogelijkheden:
1. Je houdt de huidige cilinderkop en doet bij elke tankbeurt een scheut loodvervanger in de tank. Per jaar heb je dan een paar flesjes nodig.
2. Je koopt/ruilt de oude kop in voor een loodvrije cilinderkop.
Hoef je nooit meer met die flesjes te werken.

Als je de oude cilinderkop laat reviseren moet je even het rekensommetje maken
wat dat kost t.o.v. een ruilkop loodvrij die dan al gereviseerd is.
Moet je nog wel zelf de kleppen polijsten.

Aan jouw de eer. Ik weet jouw budget niet.
(psst ik heb een loodvrije cilinderkop)
Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-02-2010 11:11 pm
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

als ik lees wat je allemaal aan het doen bent dan moet je toch ook wel eens gehoord hebben van een loodvrije kop.
dwz.dat er bij een speciaalzaak geharde klepzittingen in de kop gezet worden die zonder loodsmering kunnen functioneren zonder dat ze inbranden.
als de kop er dan toch af moet laat je hem gelijk vlakken.
groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-02-2010 11:21 pm
johnswaans
(@johnswaans)
Lid

ja voor een interieurbouwer valt het soms niet mee en ben ook nog niet zo lang met auto,s aan het knutselen maar wat ik doe wil ik goed doen
daarom ben ik blij met jullie techneuten om mij heen.
en ik weet het ,ik wil het wel goed doen anders hoef ik er niet aan te beginnen
tot nog toe is alles nog gelukt ik moet wel zeggen soms met bloed,zweet en VLOEKEN!!!!
het belangrijkste is dat ik er mijn EI in kwijt kan en na wat knutseluurtjes er weer helemaal tegen kan
gr john

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-02-2010 12:18 am
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Mogelijk wilde je ook antwoord op de vraag of je 95 of 98 moet tanken. Beide zijn loodvrij.
In pricipe loopt de motor van een Europese Spit op 98. Lage compressie motoren uit de US op 95.
Doordat de klopvastheid van 95 lager is is de verbrandingssnelheid heeft dit mengsel meer verbrandingstijd nodig en moet je ontsteking meer vooronsteking hebben. De 10 graden voor BDP is gebaseerd op 98. Wil je op 95 rijden dan moet de de onsteking aanpassen totdat hij niet pingelt bij vol gas geven op lage toeren bij warm weer.
Mijn Spit loopt probleemloos op 95 met 10 gr. vooronsteking. Dit ondanks de hogere compressie i.v.m. vlakken van de kop en nieuwe zuigerveren. Je moet dus wat expirimenteren en je weet het.
Ik heb ervaring met een Golf GTI met daarachter een caravan en in Duitsland in de bergen de pompbediende er 91 in deed. Ik heb nog nooit zulke enge geluiden gehoord bij het optrekken en de helling oprijden!!!!!!!!!! Gelukkig had ik een flesje booster bij me. Daarna was het snel over.

ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-02-2010 4:22 pm
kees-b
(@kees-b)
Lid

John,

Ik denk dat je jezelf de vraag moet stellen wat je met de auto wilt.
Wil je veel kilometers maken, dan is het wel aan te raden om geharde klepzittingen te nemen zodat je loodvrij kan tanken. Als je 95 wilt tanken zal je wel je motor daar op moeten afstellen.
Als je af en toe eens een ritje maakt, dan zou ik het lekker zo laten en wat flesjes Millers Octane booster met loodvervanger nemen en bij het tanken een scheutje erbij gooien.
Ik lees dat je ook de motor wat meer pit wilt geven, (ik zou niet weten waarom maar dat terzijde), dan zou ik zeker geen 95 tanken, want met 98 (of 95 met octane booster) kan je er meer uithalen.

Ik sluit me bij het standpunt aan om de auto eerst eens rijklaar te maken en je later eventueel te gaan bezig houden met de motor te tunen. Dat is iets wat je naar mijn mening toch het beste stap voor stap kunt doen en dan is het ook leuker om steeds weer wat verbetering te zien. Een spitfire is geen race wagen maar een toerwagen.... Ik vind het persoonlijk niet zo belangrijk of ie nou 70 of 80 pk geeft als ie maar goed loopt. Het is toch niet te vergelijken met een moderne auto (mijn andere auto geeft meer dan 230 pk, maar je hebt niet zoveel lol als in de spit hoor!)

* * * Spifire 1500 '79 (niet meer helemaal) US * * *
"Het is mooi weer, zullen we met de rode auto gaan?"

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-02-2010 1:36 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

quote:


nu dacht ik om de motor wat meer"pit"te geven nu hij toch opgeknapt moet worden.


goede gedachte..

persoonlijk zou ik het 95/98 verhaal overboord gooien
en gewoon gaan voor wat op het moment het 'modernst' is
en gelijk dus op 95 ongelood verder gaan rijden.

98 is bij ons in het dorp al helemaal niet meer te krijgen
en als je met 30 liter gaat toeren,
dan wil je niet bij 12*25 = 300km al weer op zoek moeten gaan
naar een tankstation, zeker niet als je dat ook nog in het donker
moet doen en alleen de verstopte tankstations in de bossen..

300km lijkt veel, maar rij maar eens naar het ISW (100km)
en dan nog eens een toerrit op zaterdag (150km) en je staat
al weer te zoeken (100km van huis) naar een tankstation wat
dan weer 98 moet hebben, blijkt dat vaak een lokaal tankstation
te zijn en die gaan om 5 uur dicht
en zondags niet open...

het extra vermogen?
www.ccee.nl;
Volledig gereviseerde motor (loodvrij), volledig gereviseerd E1500
Volledig gereviseerde motor (loodvrij, stage 1 getuned, + 10 PK), E1800
Volledig gereviseerde motor (loodvrij, stage 2 getuned, + 25 PK), E2200

de motor moet eruit, je bent vast nog meer geld kwijt,
maar uiteindelijk kan je dus voor 700 euro meer het maximale
uit je motor halen.
misschien is het niet waard,
maar als ik bij de BMW voor een Mini naar binnen stap
en moet kiezen tussen de 2 uitersten, ben ik heeeeel wat meer kwijt.

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-02-2010 12:07 pm
johnswaans
(@johnswaans)
Lid

hallo allemaal
bedankt voor het meedenken
ik heb hier wel het een en het ander van opgestoken
ik ga de motor eerst "draaiende" maken en zal dan in de toekomst aanpassingen doen die ik nodig acht.
en eerst op euro95 met toevoeging lijkt mij ook geen probleem.
gr john

ReageerCitaat
Geplaatst : 09-02-2010 10:50 pm
Simon Ossewaarde
(@simon)
Lid

Beste allen,

Er is nog steeds volop benzine te verkrijgen met een hoger oktaan gehalte. Sterker nog het zijn de laatste innovaties. Shell V-power (97 RON) en BP Ultra (98 RON) zijn hier 2 voorbeelden van. Deze brandstoffen hebben oa toevoegingen die de motor schoon houdt en beter laat presteren. Spitjes rijden prima op 95 met een oktaan booster, maar rijden net zo goed op de twee genoemde zonder de oktaan toevoeging. Bovendien rijd je nog schoner ook. Altijd beter om een merk benzine te tanken en geen goedkope benzine. Lijkt een voordeel, maar het verbuik ligt echt hoger ( goedkoop kan duurkoop worden) en constante kwaliteit is niet zo zeker.....

m.vr.gr.
Simon

ReageerCitaat
Geplaatst : 10-02-2010 12:26 am
Share: