Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
krukas

De originele motor van mijn spitfire is aan revisi toe. Krukas is ingelopen nu hebben ze bij mijn spitfire het onderblok van een Triumph Herald {1300cc} gebruikt en daar de kop van de orginele motor op gezet. Van de vorige eigenaar had ik begrepen dat de motor olie zoop als een bootwerker. Wat is nu mijn vraag is de krukas van een 1300cc triumph Herald motor gelijk aan een 1500 spifire motor ?
Hoor het graag van jullie
Gr, Bob

Nee! Onder invloed van de moordende concurrentie tussen de Europese en Engelse autofabrikanten was ook Triumph steeds op zoek naar kostenbesparingen. Dus, op een droevige dag werd besloten dat 'voortaan' de krukassen voor de Spitfire's maar op 'dezelfde' draaibanken moesten worden gemaakt als de krukassen voor de zescylinders. Dat waren motoren van twee en tweeeneenhalve liter. Veel robuuster. De 1300 cc motoren voor de MKIV waren de eersten die die 'dikke' krukassen kregen. Die wogen op zich 5 kg meer dan die 'dunne' van vroeger. Dat kost dus meer energie om dat aan het draaien te houden en veel meer energie om dat 'op toeren' te krijgen. Bovendien waren de nieuwe krukassen van veel minder kwaliteit staal gemaakt, gevoeliger voor trillingen dus. En, de doorsnee van de zeven lagers was een stuk groter, waardoor ook de wrjvingsweerstand in die zeven lagers groter was dan bij de oorspronkelijke krukasjes van de Spitfire's. Wat een verarming!
Reden waarom alle mannen die ieen Spitje willen gebruiken voo rwedstrijddoeleinden op zoek zijn naar een 1300 cc uit een MK3. Wanneer je daar 'gewoon' mee rijdt merk je dat die beter optrekt dan een 1300 MkIV en hij is zuiniger. Een 1500 heeft meer trekkracht, dat mag duidelijk zijn. Daar kan je met weinig toeren in een hoge versnelling lekker mee voort tokkelen. Leuk voor een clubritje. Maar, wanneer j eook wel een swilt 'blazen', wees dan zuinig op je onderblokje wanneer daar een dun krukasje in ligt.

Als ik het nu goed begrijp is de auto met het 1300 cc onderblok sneller als met het orginele onderblok? Dat is voor mij niet van belang ik wil er gewoon lekker mee toeren en misschien wel eens een keertje mee deelnemen aan een bolletje pijltje rit. Wordt dan toch maar de krukas laten slijpen en het originele onderblokje opnieuw opbouwen.
In ieder geval weer bedankt handig hoor zo'n wandelende spitfire encyclopedie
Gr, Bob

Als het klopt dat er een herald motorblok in je Spitfire ligt, dan is dat een 1300 motor. Een 1500 cc motor heeft dezelfde zuigermaat (boring) maar de krukas in die motor heeft een langere slag, waardoor er meer cc inhoud is. Met de langere 'slag' levert deze motor dus meer trekkracht en kan je er met minder toeren in een hogere versnelling mee rondtokkelen.
Je schrijft niet welk model Spitfire je hebt. Als het een Spitfire 4 is, die had oorsspronkelijk een 1147 cc motor. De Mk 2 had datzelfde blok met een iets pittiger nokkenas. Dan komt de Mk3 met 1300 cc, nog met dezelfde 'dunne' krukas. Toen de MkIV verscheen lag daarin ook een 1300 cc, maar met de 'dikke' krukas. En dan komt de 1500 TC met die dikke krukas met een langere slag.
Wanneer je nu aan een gereviseerde motor toebent heb je de vrije keuze welk blok je neemt.
Kijk -bijvoorbeeld- eens op www.ccee.nl. Op de site van Marco Pieterse vind je verschillende aanbiedingen. Hij kan je ook informeren over voor- en nadelen.

auto is een 1500 TC van1975. Ik heb aan de hand van wat de vorige eigenaar heeft verteld het e.e.a. uitgezocht . De originele motor is na een reparatie waarbij een boutje vergeten was min of meer droog gelopen en daardoor is de krukas beschadigd. Aande hand van het motor nummer dat nu in de auto zit heb ik vastgesteld dat het verhaal klopt en er een 1300 onderblok in de auto zit. Het nummer is GE61793HE. Het blok wat drooggelopen is heeft nr FM86211HE. Dus dat is de motor die er in de auto hoort te zitten.
Heb ik nu zo'n veel te zware 1300 krukas of zo'n afgetrainde?

Een GE motornummer duidt op een 'early' herald. Dat zou betekenen dat er in jouw 1300 blokje inderdaad een motor ligt met een 'dunne' krukas met een korte slag. Een motortje dus wat graag toeren draait. Wanneer je niet een overdrive in de Spitfire hebt, dan heb je plezier van zo'n levendige motor. Rijd je wel met een overdrive, dan zou ik er voor kiezen om het 1500 blok -als je dat nog hebt- te laten reviseren. Lange slag 1500 cc = meer kracht bij lagere toeren.
Omdat ik pas een Mk3 kocht heb ik in de triumph Tribune van de CTH een artikel over dikke en dunne krukassen geschreven. Ik wil je dat wel mailen als je hier je mail adres geeft. Je kunt het mail adres direct na ontvangst weer uit je bericht weghalen door 'bewerken' te kiezen.
