Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

koppeling zit vast
 
Notifications

koppeling zit vast  

 
Ben Vriens
(@ben)
Lid

Ik ben al jaren bezig met het opbouwen van een spit uit '68 type mk3 Hiervoor heeft de auto ook geruime tijd bij de vorige eigenaar gestaan in afwachting op betere tijden.
Nu is alles wat vernieuwd moest worden vernieuwd en of hersteld, de auto staat nu spuit klaar.
De motor had ik in het verleden voorzien van wat olie op de zuigers zodat dit alles mog soepeltjes loopt.
Laatst de motor eens gestart en dat ging zeer netjes, maar toen ik de versnelling wilde gebruiken bleek de koppeling het niet te doen. als eerste de hoofd en slave cilinder bekeken de hoofd cilinder had ik gereviseerd en de slave vervangen, maar die deden het volgens mij we.
toen de slave gedemonteerd en mbv een buisje en een draadeind heb ik de hebel van de koppeling er zo'n 25mm in kunnen draaien, hierna ging het indraaien beduidend zwaarder zodat ik denk dat dit het eind van de beweging is. auto in versnelling gezet en getracht te bewegen maar dit ging niet de koppelimg zit volgens mij nog steeds vast (geplakt).
Weet iemand of de verplaatsing van zo'n 25mm door de slace voldoende is en/of weet iemand een mogelijkheid om de waarschijnlijk vast geplakte koppeling los te krijgen zonder de gehele versnelling er af te halen.
groeten ben

Citaat
Geplaatst : 24-08-2010 12:09 am
fournier
(@fournier)
Lid

Ja, dit is een bekend fenomeen. De koppelingsplaat plakt tussen het vliegwiel en de meenemer die bij het indrukken van de koppelingspedaal 'los' zou moeten komen.
Het meest praktisch is het om nu enig geweld te gebruiken.
Laat de motor op bedrijfstemperatuur komen. De warmte heeft een positieve invloed op het loskomen. Duw de auto naar een plek waar je ongehinderd een paar honderd meter kunt rijden. Zet de auto in de eerste versnelling en start de motor. Wanneer iemand tegelijk de auto opduwt zal de motor makkelijker aanslaan. Als je eenmaal rijdt koppelingspedaal indrukken en abrupt op het rempedaal drukken. Waarschijnlijk komt de koppeling dan los.
En als je niet van zoveel geweld houdt, kan je de versnellingsbak uit de auto bouwen, waarna je de koppeling demonteert, de pasvlakken waar de koppelingsplaat tussen zit schoon en droog maken en de boel weer monteren.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-08-2010 12:42 am
Ben Vriens
(@ben)
Lid

Mijn plan was de adviezen van Fournier ongeveer op te volgen, maar het was uiteindelijk niet meer nodig. Wat was het geval, zoals ik al geschreven had had ik de hulp cilinder van de koppeling verwijderd en de plunjer aan de hebel van de koppelingsplaat dmv een pijpje over de plunjer met in het pijpje een stukdraadeind met een moer, het andere eind van het draadeind borgde ik tegen de steun van de staart van de bak, zodat ik de plunjer met hebel zo'n 25 mm kon indraaien. hopenlijk is het nog duidelijk. De auto stond van achteren op blokken, de gedachte was, ik start de motor in een versnelling en als alles warm is trek ik aan de handrem en zien wat er dan gebeurt. Zoals zo vaak kwam er weer het e.e.a. tussen zodat de auto enkele dagen met de ingedrukte koppeling stond en wat schets mijn verbazing, de koppeling was vanzelf onder druk de drukveren los gegaan.
Hopenlijk kan iemand anders hier zijn voordeel mee doen, het is n.l. wat minder bruuks als Fournier voorstelde, maar toch bedankt voor het advies

ReageerCitaat
Geplaatst : 01-09-2010 12:53 pm
Share: