Menu Sluiten

Forum

koppel kopbouten
 
Notifications

koppel kopbouten  

 
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Clubleden,
Bij het wakker kussen van de Spit na het winterverblijf in de garage, merkte ik dat er wat bubbels uit de radiator kwamen. Niet bij stationair, wel bij verhoogd toerental.
Eeerste gedachte was: lekke koppakking.
Die zit er enige duizenden kilometers in, sind een jaar of 4, na het monteren van een andere kop.
Ik heb de momentsleutel ingesteld op de voorgeschreven waarde van 6,4 kg/m = 63 Nm Tot mijn verbazing kon ik de middelste, op de kop bereikbare moer naast het kleppendeksel, ongeveer een kwart slag aantrekken voordat de sleutel een tik gaf. Daarna deze moer een kwart slag losgedraaid en opnieuw aangetrokken. Toen kon ik een nog grotere slag maken voordat het ingestelde koppel bereikt was.
Dit ook maar gedaan met de andere 4 moeren. Bij allen ongeveer soortelijk resultaat.
Daarna bleek het bubbelen over te zijn. Blijkbaar kon er wat gas tussen de pakking door naar een waterkanaal.
Morgen wil ik de tuimelaaras er af halen en hetzelfde aan die kant doen.
Zij er lezers die dit herkennen?
Dat zou er voor pleiten om niet alleen na 1000 km de kop na te trekken maar dat later nog eens te doen.
Wie heeft soortgelijke ervaringen?
Zijn er die een ander aanhaalmoment instellen?

Ik hoop dat dat ik door deze actie vrijgesteld wordt van het sleutelwerk van het vervangen van de koppakking. Dat is in een gewone gragebox toch een hele ingreep.

ron

Citaat
Geplaatst : 21-02-2008 9:42 am
Jan de Jong
(@jan-de-jong)
Lid

Hoi Ron

De juiste manier voor de cilinderkopmoeren aan te halen staat hier onderstaand omschreven zoals wij het geleerd hebben en ook altijd gedaan hebben waarna er geen problemen meer voor kwamen.
en nog een oude truc na het vlakken (of opschuren) van de cilinderkop en eventueel het motorblok beide vlakken in smeren met menie of aluminiumverf .

de moeren moet je van olie voorzien (ivm wrijvingskrachten)en in de juiste volgorde aanhalen (meestal van uit het midden beginnen en zo in een cirkel naar buiten aanhalen)
Het aanhalen gaat ook trapsgewijs dus eerst allen moeren aanhalen met b.v. 35 Nm 2e keer met 55 Nm en als laatste keer met 63 Nm.
Het advies is om na 500 1000 km de cilinderkopmoeren nogmaals aan te halen men doet dit als volgt begin weer in het midden van de cilinderkop en draai de moer een 1/4 ½ slag los en daarna weer met de juiste aanhaalspanning
hierna moeten wel de kleppen opnieuw gesteld worden

jan de jong

ReageerCitaat
Geplaatst : 23-02-2008 11:50 am
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Jan,

Fijn dat je reageert maar je geeft niet de antwoorden op de vragen die ik heb. De manier de beschrijft is ook de door mij gevolgde procedure. Desondanks blijkt nu dat de moeren erg los zitten.

ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-02-2008 1:31 am
jaza
 jaza
(@jaza)
Lid

Ron,

Niet eerder tegen gekomen. In principe één keer aantrekken en na 500 1000 kilometer natrekken moet voldoende zijn. Ik vermoed dat je tap einden oprekken door ouderdom. Het beste einden, ringen en moeren vervangen door nieuwe. Kan je nog heavy duty moeren nemen die iets hoger zijn (meer draad).

FF klussen maar dan heb je het ook goed

Jasper

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-02-2008 9:57 am
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Jasper,

Tot nu toe is alles weer dicht. Mocht de pakking het alsnog begeven dan zal ik je raad opvolgen.
De tapeinden en de moeren zijn een samenraapsel van het door mij gekocht gereviseerd blok en aangevuld met enige uit mijn oude blok. Dat krijg je als je in het weekend sleuteld en dan niet wil wachten tot je weer bestellen kan.
Ik vermoed dat de zaak al tenminste 200.000 km in een blok gezeten heeft. Volgende keer dus echt vervangen.
Nog een vraag. Wat is, behalve de hoogte het verdere voordeel van HD einden? Ze steken er nu voldoende uit om goed aan te zetten. Kan je het aanhaalmoment dan ook vergroten?

ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-02-2008 7:21 pm
jaza
 jaza
(@jaza)
Lid

Spraakverwarring. het betreft de moeren, door extra hoogte zit hier meer inwendig draad op. Zijn dus wat sterker. Bij oudere moeren wil de draad nog wel eens verzwakken zodat je hem bij grote momenten dol draait

Jasper

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-02-2008 3:07 pm
Share: