Menu Sluiten

Forum

koppakking?
 
Notifications

koppakking?  

 
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

ik heb een nieuwe radiateur gemonteerd,een brede van een renault 9.deze heeft een overlooptankje dat onder druk staat dus het is nu een gesloten systeem geworden.

ik vind echter dat de druk in het koelsysteem erg hoog is omdat verschillende slangen bij de slangklemmen gaan lekken.

zou er iets met de koppakking kunnen zijn?

mijn vraag is; hoe kan je vaststellen of de koppakking nog oke is.de olie is nog goed en de motor loopt goed en de koelvloeistof ziet er ook goed uit.

heeft er iemand met dit punt ervaring.graag advies.

groet cor

Citaat
Geplaatst : 02-04-2011 11:36 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Er is geen reden om te denken dat de koppakking te lijden heeft gehad. Nu je een 'gesloten' koelsysteem hebt gemaakt loopt de inwendige druk veel verder op. Vroeger had je gewoon 'atmosferische' druk. Nu heb je een afsluitdop op de radiateur met aan de binnenkant een spiraalveer waarmee een waterdichte klep op de zitting in de hals van de radiateur wordt geklemd. Pas als de kleovloeistof zoveel uitzet dat die niet meer in het systeem past, gaat die klep even iets omhoog, waardoor het teveel aan vloeistof in het overloopvat loopt. Zoland die klep niet omhoog gaat loopt de inwendige druk op. Alle slangverbindingen hadden vvoor de nieuwe installatie gewoon binnen en buiten atmosferische druk. Nu loopt de inwendige druk hoger op en gaan d everbindingen lekken. Als je die allemaal hzoveel hebt aangedraaid dat het lekken opgehouden is, moet je opletten of er slangen bij zijn die van buiten indrogingssceurtjes hebben. Die kunnen nu makkelijk knappen, bij deze hogere druk. De meest berucht is de korte elleboog die vanonder aan de radiateur naar het motorblok gaat. Lnge tijd zijner exemplaren geleverd waarvan het weefsel langzaam aan het vergaan was. Dat is dus een linke, want je staat in no time zonder koelvloeistof.

Nu moet je even kijken wat er voor nummer op het deksel van de radiateur staat. Dat nummer geeft de overdrruk aan waarbij deoverloopklep opent. Kijk in het werkplaatshandboek voor welke druk de motor in jouw auto gemaakt is. Al sdat een lager cijfer is, ga dan naar Brzan en haal een passende afsluitdop.

Bericht je ons even wat je bevindingen zijn?

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-04-2011 1:24 am
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

beste fournier,

bedankt voor reactie.

het zit een klein beetje anders maar het principe blijft gelijk.er zit in of op de radiateur geen overdrukklep,deze zit in de dop van het overdruktankje.de koelvloeistof moet dus tegen de druk van het ventiel in de dop naar het tankje stromen,pas als de druk in het systeem,dus tankje,de ventieldruk overschrijdt kan er wat druk ontsnappen.vraag is natuurlijk of het ventiel nog de juiste druk heeft.

misschien kan ik met druk van een autobandpompje een testje uitvoeren

ging het vroeger met atmospherische druk?de afsluitdop in de radiateur gaf toch zoveel tegendruk dat water bij 105 gr nog niet ging koken.op die doppen stond iets van 7lb of 13lb en dat is niet 1 atmosfeer.

ik zal kijken of ik een waarde kan vinden bij renault radiateur.

groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-04-2011 3:37 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Ja, wat je concludeert is correct. Als de dop op de radiateur alszodanig 7 of 13 pond per vierkante inch druk aangeeft, dan wordt de inwendige druk in het systeem dus zo hoog, voordt die klep doorlaat. Deze druk waren de slangverbindingen dus gewend en daar waren ze tegen bestand. Betekent dus, dat de dop op je overloopvat een hogere druk weerstaat, waardoor de slangverbindingen het niet meer houden. In die dop of op die dop moet ok een 'waarde' staan. Moeiljkheid zal zijn dat we in de UK met andere grootheden rekenen dat bij on op het vasteland. Maar, er zijn tabellen te vinden op het internet.

En je hebt gelijk, als je dat opzoekt is 7 of 13 lb/inch2 meer dan 1 atm. De Spit had al een 'overdruk' systeem, waardoor het kookpunt 'verhoogd' is.Ben overigens benieuwd of jemet het 'pompje' ook in staat bent de openingswaarden van het systeem te achterhalen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-04-2011 10:51 pm
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

ik heb inderdaad met mijn electrisch autobanden pompje de druk kunnen opvoeren tot 3 bar maar het klepje in de deksel bleef dicht.

ik heb dus een nieuwe dop besteld bij renault en die wordt morgen gebracht dan moet het hopenlijk weer goed zijn.

meer dan 1,5 bar moet die druk toch niet worden denk ik.

ik weet niet hoe ik 7lb/inch2 om moet rekenen naar bar.

groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-04-2011 9:47 pm
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

gevonden,dus lijkt het erop dat er ca.1 atm overdruk in het systeem mag heersen.

1 atmosphere is 14.696 lb/inch2

groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-04-2011 10:05 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Kijk, het gaat dus om een halve of hele atmosfeer overdruk.

Ben benieuwd met hoeveel druk die Fransen in het systeem rijden.

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-04-2011 4:10 pm
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

""

ik heb het overlooptankje met het slangetje dat onderin de tank aangesloten zit aangesloten op mijn electrische luchtpompje.
met de oude dop erop liep de druk op tot voorbij de 3 atm. en toen ben ik maar gestopt, de dop deed dus niets en is kapot.
een nieuwe gekocht bij renault en dezelfde proef gedaan en wat blijkt(zie foto) het klepje in de dop gaat bij 1,4 atm. open.
dus koppaking oke,koelcircuit ook oke en kan 3 atm.hebben en het gesloten koelsysteem werkt weer en lekkende slangen zijn ook voorbij.
ik vond het wel leerzaam.
groet cor""

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-04-2011 12:30 am
Share: