Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

Koppakking vervange...
 
Notifications

Koppakking vervangen  

 
M. Pil
(@m-pil)
Lid

Normal
0

21

false
false
false

NL
X-NONE
X-NONE

Na het nodige voorwerk zou ik volgens Haynes met enkele ferme tikken van een houten hamer nu de kop van het blok kunnen lichten. Tot nu toe is dat niet gelukt. Voordat ik zelf iets ga verzinnen om de kop van de motor te scheiden wil ik eerst eens informeren of iemand van jullie nog een slimme truc heeft om dit uit te voeren.

Ik denk aan een combinatie van spanband en motortakel, maar hoe bevestig ik de spanband?

Graag jullie input, thnx!

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standaardtabel;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
line-height:150%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

Citaat
Geplaatst : 25-06-2015 11:26 am
henkh
(@henkh)
Lid

Je propt een eind touw in de voorste cilinder via het bougiegat, zet de auto in z'n 4, een paar keer heen en weer en klaar. Succes verzekerd. (Niet vergeten losse eindje naar buiten laten hangen)

groet Henk

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-06-2015 11:58 am
M. Pil
(@m-pil)
Lid

Hallo Henk,

Ik weet niet hoe je truc werkt, maar de kop is eraf. Dank! Zou je de werking willen delen?

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-06-2015 8:10 pm
henkh
(@henkh)
Lid

Ik begrijp dat de truc met het touw heeft gewerkt? Ik weet niet meer hoe ik aan deze wijsheid kom, waarschijnlijk ook ergens gelezen. Ik zat ooit met hetzelfde probleem en bij mij lukte het op dezelfde manier. Het is eigenlijk heel simpel, je propt de ruimte boven de cilinder helemaal vol en bij het omhoogkomen van de zuiger drukt de prop touw de cilinderkop naar boven.

Zoals ik al zei heb ik het ook niet zelf bedacht dus als jij het wilt delen, prima.

groet Henk

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-06-2015 1:00 am
M. Pil
(@m-pil)
Lid

Hallo Henk,

Het ging mij om de techniek achter de oplossing. Die is me nu duidelijk. Mooi dat dit forum weer eens zijn nut bewijst. Ik ben met beleid de oude pakking aan het verwijderen en check gelijk of vlakken aan de orde is. Vervolgens is de afgebroken bout in de kop van het waterpomphuis aan de beurt. Nog genoeg te doen : )

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-06-2015 1:13 pm
Henk Meijerink
(@henk-t-a-c)
Lid

De truc komt bij de TAC vandaan. Het touw vult de ruimte op boven de zuigers en als je dan de krukas draait drukken zuigers voorzichtig de cilinderkop omhoog .
Henk Meijerink.
Woordvoerder TAC.

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-06-2015 1:38 pm
M. Pil
(@m-pil)
Lid

En als we dan toch bezig zijn. Ik heb de resten van de vorige koppakking verwijderd van de kop. Nu nog van het blok, maar ook hier moet het makkelijker kunnen. Ik las ergens dat remmenreiniger helpt. Iemand daar ervaring mee of andere tips?

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-06-2015 6:26 pm
Share: