Menu Sluiten

Forum

koppakking vervange...
 
Notifications

koppakking vervangen wat te doen?  

 
twentsspitje
(@twentsspitje)
Lid

Mensen ik heb vorig jaar van mijn garage te horen gekregen dat mijn koppakking een keer aan vervanging toe is...hij start moeilijker en heeft bij laagtoerental (wegrijdend) "opstart" problemen. 2 cilinders schijnen niet helemaal lekker mee te doen. Nu kan een handig maatje me helpen bij het vervangen van de koppakking, maar ik vraag me af wat ik als voorbereiding moet doen c.q. kopen, en moet ik de kop laten vlakken of is dit niet nodig, heb ik een speciale koppakking nodig? IK heb het over een '78-er 1500.... Ik wil het allemaal zo goed moegelijk voorbereiden daar zijn tijd ook nogal kostbaar is..(ondernemertje welke erg druk is)

Hoe snel is zoiets voor een beetje handig iemand te doen, en kan iemand me de waarden voor het aantrekken van de bouten geven en de werkwijze, ik heb een Haynes boek...echter van een MK IV. is dit dezelfde werkwijze als een 1500?

Elk mogelijke hulp van jullie is welkom zodat we op de dag des oordeels zo snel mogelijk weer een biertje op de goede afloop kunnen drinken...

Groet'n uut twente

Citaat
Geplaatst : 29-04-2008 2:03 am
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Ik snap eigenlijk niet waarop de conclusie is gebaseerd dat het de koppakking is.
Is er sprake van:
a. schuim op de olie van lekkend koelmiddel via de pakking?
b. druk in het koelsysteem? (overmatige druk op de rubbers)
c. compressieverlies omdat er een lek is tussen de cilinders?

Ook andere oorzaken kunnen slecht lopen tot gevolg hebben bij koude motor.
Als je de koppakking vervangt moet je er wel een voor een 1500 hebben met stalen ringen. Anders heb je hem zo weer lek.
En als de kop er nu af is dan ook maar de klepgeleiders vervangen en alles loodvrij maken? Dit is je kans.
Kijk eens naar de kosten van een ruilkop bij Marco Pieterse (www.CCEE.nl) Heb je direct ook de vraag beantwoord of vlakken zinvol is of niet. Dat hoeft dan niet meer.

succes

Maar ik weet nog steeds niet of het na je info wel nodig is de kop los te maken.

ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 29-04-2008 5:52 pm
twentsspitje
(@twentsspitje)
Lid

dank voor je antwoord......mijn antwoord op je mutiplechoice vraag is antwoord C compressie verlies... ik zal even kijken idd wat een loodvrije kop zal gaan kosten,

verder zijn alle andere antwoorden nog steeds ontzettend welkom..zoals hoe lang doe je er gemiddeld over en waar moet ik op letten .... verder dus nog steeds de vraag vlakken of niet vlakken...nu schijnt het geen aanslag op je portefeuille te zijn maar meer het idee dat we in 1 dag het hele verhaal kunnen afronden

ReageerCitaat
Geplaatst : 29-04-2008 6:17 pm
twentsspitje
(@twentsspitje)
Lid

Ik heb even gekeken wat een loddvrije kop kost, ...vanaf 320 euro...dit is het me op het moment niet waard...ik vind het namelijk helemaal niet vervelend "lood" toetevoegen, ik heb zelfs zoiets dat het er een beetje bijhoord. Dus nee ik pas voor een loodvrije kop.

groeten zijn wederom afkomstig uut Twente....

ReageerCitaat
Geplaatst : 29-04-2008 6:39 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Leui uut Twente bint leuke leui
Als je de koppakking wilt vervangen zorg je dat je een complete koppakkingset hebt.
Je plaatst een bak onder de auto en laat de koelvloeistof door een slangetje aan de radiator weglopen.
Heb je dat niet dan moet je de onderste slang van de radiator losmaken en iets lostrekken. Dan begint het water te stromen.
Het wordt wel een smeerbende.
Dan pak je het werkplaatshandboek en begin je te studeren.
Mark IV en 1500 maakt niet uit.
Dan ga je aan de slag.
Officieel moet je eerst de accu losmaken, maar wie doet dat?
Je verwijdert de carburateurs.
Maak de benzineslang los van het blok.
Je maakt de uitlaat los.
Er loopt achter de uitlaat een buisje naar de waterpomp.
Deze maak je ook los en zit die te vast dan moet je daarna een nieuwe kopen, omdat die dan vermoedelijk vervormt.
De waterpomp kun je laten zitten.
De bovenste slang van de radiator los maken.
De Spit aan de achterzijde zo hoog mogelijk opkrikken.
De motor ligt namelijk achterover dus anders krijg je het water er bijna niet uit. Dat komt dan wel als je de kop licht.
Dan kleppen deksel eraf.
Dan de 5 bouten van de tuimelaars verwijderen.
Daarna de 10 moeren van de kop.
Iets vergeten? Ja de bougiekabels.
Kabeltje van de temperatuurmeter ook nog.
Tik met een hamer met een blok hout ertussen tegen de kop rondom van onder naar boven.
Als de de kop nog niet loodvrij hebt moet je die overweging nu maken. Kost 320 euro (ruilen) bij TAC lid Marco Pieterse. Hoeveel van de flesjes loodvervanger zijn dat?
Een paar jaar geleden had ik van mijn Spit de kleppen gepolijst en daarna zat er nog steeds speling in de klepzittingen en heb toen besloten te ruilen voor LV.
Dus het is aan jou om te beslissen wat je doet.
Oh ja het duurt voor iemand die het vaker gedaan heeft denk ik een uurtje om de kop los te krijgen.
En het monteren geschiedt in omgekeerde volgorde.
Vlakken? Zou je kunnen doen.
Als je echt lekkage hebt en er dus een spoortje loopt dan wel.
Maar dat heb je niet. Zie ook antwoord van Ron.
Succes. Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 29-04-2008 6:50 pm
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Reken voor de hele klus ca 6 uur als je niet ervaren bent. het kan uiteraard veel sneller,maar doe rustig aan.
let er op dat je de spruitstukken weer goed monteerd. Als ze later blijken te lekken dan kost het veel moeite om ze weer dicht te krijgen.
Als je nu flink toeren maakt en je laat gas los en direct plankgas dan kan je achter je zien of de klepgeleiders vervangenmoeten worden. Als je een blauwe waas ziet dan moet die vervangen want dan lekt er olielangs.

succes

ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 29-04-2008 11:44 pm
twentsspitje
(@twentsspitje)
Lid

hey mensen ik lees dit terwijl ik reeds enkele glazen mutsendrank heb genuttigd (rode wijn)....ontzettend bedankt voor de uitleg....met de nodige humor...die mis ik sinds het oude forum........geweldig.....bedankt...ik heb een kennis die nu een nieuwe verbrandingsmotor voor auto's ontwikkeld.....zuiniger en meer vermogen ..dus voor hem is dit een koud kunstje...zoals hij zelf aangeeft....hij heeft reeds auto's getuned...e.d.........

leuk jullie berichten ...

wederom groet'n uut twente

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-04-2008 1:06 am
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

nou, deze Sallander die dit bericht nu uit de Achterhoek verstuurt wenst je veel plezier.Met sleutelen en met drinken. ik heb net een palmpje los.
Proost

ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-04-2008 1:33 am
Share: