Menu Sluiten

Forum

hoeveel motorolie
 
Notifications

hoeveel motorolie  

Pagina 1 / 2
 
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Beste spitters,

Ik heb afgelopen weekend de motorolie en oliefilter vervangen. Daarna volgens het werkplaatshandboek er 4,5 liter weer ingedaan. Voor de zekerheid iets minder, dus ruim 4 liter. Tot mijn verbazing consteerde ik dat de oliepeilstok tot boven de streep staat.
Is mijn carter gekrompen of konden die oude Engelsen niet meten?
Wie heeft een tip om het teveel er uit te krijgen zonder de stop te moeten losdraaien. Dan verlies ik alle olie en da's niet handig. Om lekken te voorkomen heb ik teflon om de stop. Die kan ik dus niet even een stukje losdraaien en direct vast. dan heb ik Teflondraad in mijn carter. Bovendien lekt het nu wat uit het distributiedeksel. Daar is 11/2 jaar geleden nog een nieuwe keerring in gekomen.......
Wie weet een slimme oplossing?

Ron

ron

Citaat
Geplaatst : 23-03-2006 12:21 am
Ton Spit
(@tonspitfire)
Lid

Ron,

Twee mogelijkheden
1-de auto op zijn kop houden
2-met een slangetje aan een knijpfles (lege afwasmiddelfles o.i.d.) hevelen/pompen via de pijlstokbuis.

Succes, Jan Waling

jan waling
mk3/2500/fiat128 3p

ReageerCitaat
Geplaatst : 23-03-2006 1:20 pm
elmen
(@elmen)
Lid

Ron,
Heb je olie gepeild nadat de motor had gedraaid (en het filter zich heeft gevuld) want 4.5 liter zou toch goed moeten zijn, tenzij het carter niet goed leeg is geweest. En hoe ver staat hij boven peil? Een klein beetje is niet erg, een rechtgeaarde Spit gebruikt toch altijd een beetje olie, ben je het zo weer kwijt.

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 23-03-2006 8:33 pm
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Leo,

Hij staat, geschat, op een krappe halve liter boven de streep. Ik vindt het toch te veel. Dat is nadat de motor gelopen heeft.

Ron

ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 23-03-2006 11:47 pm
javagreen
(@javagreen)
Lid

hi Ron,

In de watersport wereld is het gebruikelijk om olie carters leeg te pompen met een pomp die via het peilstok gat (een carteplug is niet bereikbaar bij een scheepsmotor)
dit kan met een pomp in een opvangbak oid en het kan met speciale vacuumpompen waarbij er in een reservoir voor ca 6 liter vacuum opgebouwd wordt.
wel zorgen dat de motor een beetje opgewarmd is dan is de olie wat dunner

http://www.georgekniest.nl

via deze link kan je zien wat ik bedoel, is echter wel een relatief dure oplossing voor eenmalig olie verwijderen,

misschien kan je ook je remontluchter gebruiken als de slangen in je peilstok gat passen is zelfde principe als Jan voorstelt.

succes, Greetz Wouter

Javagreen

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-03-2006 11:30 am
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Zo'n pompje lijkt wel een handig idee. Daarmee zou je ook kunnen proberen, met een heel dun slangetje, de diff wat leeg te maken om hem van nieuwe olie te kunnen voorzien.
Bedankt voor de tip Wouter.
Watersport genoeg in de omgeving.

Ron.

ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-03-2006 3:08 pm
haalboom
(@haalboom)
Lid

Er werd destijds (enkele jaren geleden) bij service-stations langs de snelweg als service aangeboden olieverversen a la minute. Zij zogen ook de olie van boven er uit, ws. omdat dat veel sneller gaat.
Ik heb het al heel lang niet meer gezien, dus zo'n succes iis het waarschijnlijk niet geweest. Maar dat hoeft natuurlijk niet aan dat zuigen gelegen te hebben.
Groeten, Dick

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-03-2006 7:59 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

voordat je nu echt gaat twijfelen,
loop even naar een andere Spitfire en leen zijn pijlstok.

zelf doe ik wel eens onderhoud aan zware motoren en een pijlstok is maar relatief;
wanneer het rubbertje boven niet goed zit, steekt hij er dieper in
en zelf heb ik ook nog wel eens een pijlstok ingekort omdat er een
pijlstok van een andere motor in moest.

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-03-2006 11:46 am
theike1981
(@theike1981)
Lid

Ik zou ook het probleem bij je peilstok zoeken. Toevallig van de week voor het eerst de olie ververst van onze spit en aangezien deze dezelfde is als die van jou kan ik melden: 4,5 liter en dan staat ie net onder de max. Dus het verschil kan in theorie alleen maar ontstaan doordat je peilstok er iets te ver in geduwd wordt.

I haven't lost my mind... it's backed up on disk somewhere!

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-04-2006 8:23 pm
twentsspitje
(@twentsspitje)
Lid

Hallo,

Ik heb afgelopen zondag ook de olie vervangen van mijn spit 1500 uit 1978. Ik heb echter ook te veel??? olie gevuld 4.5 liter!!
Dus mijn vraag is hebben alle spits 4.5 liter olie op hun bloedsomloop?

en ik was van mening het oliefilter nog niet te vervangen dit is 5000 km geleden nog gebeurd en dit heeft wel een beetje ergernis gekost alvorens ik hem weer lekvrij had. Kan dit kwaad om dit om de 10.000 km te doen?
[img]file:///C:/Documents%20and%20Settings/Frank.HAMHOES/Mijn%20documenten/Mijn%20afbeeldingen/ISW2005%20064.jpg" />

Groeten uit Twente
Frank Geerdink
Twentsspitje

ReageerCitaat
Geplaatst : 10-04-2006 5:32 pm
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Frank,

Het werkplaatshandboek geeft 4 liter zonder en 4,5 liter met filter. Je hebt er dus een halve liter te veel in.
Oei, moet je net als ik gaan tappen.
Ik heb inmiddels in de automaterialenhandel een pomp gekocht die gebruikt wordt om op lastige plaatsn olie te kunnen invoeren. Je kan er ook mee zuigen. Ik moet er een dunner slangetje aan maken om in de peilstokbuis te kunnen komen.
Dat zal dus wel gaan lukken.
Ron

ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 10-04-2006 8:42 pm
jaap01
(@jaap01)
Lid

quote:


Originally posted by ron

Zo'n pompje lijkt wel een handig idee. Daarmee zou je ook kunnen proberen, met een heel dun slangetje, de diff wat leeg te maken om hem van nieuwe olie te kunnen voorzien.
Bedankt voor de tip Wouter.
Watersport genoeg in de omgeving.

Ron.

Beetje laat misschien maar ik las het bericht nu pas, ik heb ook zo een pomp voor onze boot en ik moet zeggen deze werkt perfekt. Gewoon olie eruit pompen via peilstok ingang. Een aanrader want zoals je weet is een spit laag dus olie verversen is al geen leuk werkje.
Die 4.5 liter incl oliefilter moet goed zijn trouwens.

Succes, Jaap[:)]

ron


ReageerCitaat
Geplaatst : 12-04-2006 6:55 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

ik vraag me af of dat filter geen vertaal fout is...
ik kan me eerder voorstellen dat het 4 liter zonder en 4,5 liter met OlieKOELER is;

ik kan me namelijk niet voorstellen dat er spitfires zonder olie filter zijn verkocht.

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-04-2006 11:12 am
Carl Verboom
(@carl)
Lid

Hoi Pluisje,

Het is geen drukfout. Hiermee wordt bedoeld dat wanneer je olie ververst en tegelijkertijd het filter vervangt er meer olie in moet dan wanneer je dat doet zonder het filter te vervangen. Immers, olie verversen doe je met een warme motor, daardoor zit op dat moment het filter vol olie. Wanneer je het filter niet vervangt hoef je dus minder olie in de motor te gieten. Overigens gaat er in een oliekoeler, inclusief slangen en al, meer dan een halve liter. Bij die van mij ruim een liter.

Groetjes van Carl.

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-04-2006 1:33 pm
semarangs
(@semarangs)
Lid

hallo wat is nou een halve liter teveel????
het kan echt geen kwaat om iets teveel in het carter te doen.
dus een halve liter is misschien een streep meer.
Als je met je normale auto naar de garage gaat om olie te verversen trek dan daarna eens je pijlstok er uit en je zal zien dat er dan ook teveel in zit.
het is een indicatie van het maximum peil.
zeker onze spitfires lusten wel iets olie dus kan het zeker geen kwaat

groet

Erik

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-04-2006 6:21 pm
Pagina 1 / 2
Share: