Menu Sluiten

Forum

dubbele uitlaat
 
Notifications

dubbele uitlaat  

 
johnswaans
(@johnswaans)
Lid

hallo iedereen

ik heb een vraag

ik heb een dubbele uitlaat (dubbele demper met dikke pijp 50mm)

deze wil ik onder mijn spit 1500 maken maar ik weet niet of dit wel mag voor de apk

want deze zal wel een "moooooi"geluid maken.

heeft hier iemand ervaring mee ,want je ziet ze wel meer onder de spitjes.

groet john

Citaat
Geplaatst : 11-03-2011 9:04 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Enige vrijmoedigheid is nooit weg. Wanneer je dit experiment wilt uithalen, doe je er goed aan om daar eerst even over te praten met de APK keurmeester die jouw auto de komende jaren voor de keuring krijgt. Als hij het beslist afraadt dan is je probleem al te voorzien. Als hij meent dat je je wel wat kunt veroorloven, zal hij ook behulpzaam zijn wanneer er een herkeuring aan te pas komt om een nieuwe APK op de auto te verwerven.

Dit betekent in elk geval, dat je de uitlaat die je verwijdert goed moet bewaren en conserveren, om, wanneer dat nodig is deze snel onder de auto te monteren als dat voor (her) keuring nodig is. En dan moet die uitlaat dus wel 'in orde' zijn.

Wat een punt is, met zo'n 'dikke' uitlaatpijp, dat is; of die dan nog wel padt tussen de chassisbalken waar ook de cardanas zijn ruimte nodig heeft. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je pas 50 mm doorsnee pijpen gebruikt vlak voor de einddempers.

En danis er noghet punt, dat de snelheid van het uitstromende uitlaatgas in belangrijke mate wegvalt op het punt waar de dioorsnee van het uitlaatkanaal in de kop ineens overgaat in die dikke buizen die je voor de geest hebt. Dat betekent een aanzienlijke belemmering voor het uitlaatgas om de cylinder na de werkslag te verlaten. Bij de volgende inlaatslag kan er dan dus bekangrijk minder vers gas de cylinder binnentreden. De motor wordt er minder krachtig van en vooral bij lagere toeren is de trekkracht merkbaar minder. Je moet dus zo veel mogelijk in een lagere versnelling rijden om toeren te houden voor een aanvaardbare ademhaling in de motor.

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-03-2011 12:22 pm
Ronald de Groot
(@jodokus)
Lid

John,

Tot nu toe geen problemen gehad bij de APK.

Heb ooit een you-tube filmpje gemaakt toen ik de uitlaat monteerde. Voor een geluidsindicatie > http://www.youtube.com/watch?v=JpqDdR...

Ronald

""

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-03-2011 6:32 pm
johnswaans
(@johnswaans)
Lid

hallo

bedankt voor de info ,zoals ronald het op de foto laat zien is de bedoeling

en fournier heeft ook wel een punt ,ik zal het een en het ander aan moeten passen ,de dikke pijp wou ik ook een stuk inkorten.

nu komt hij tot ongeveer de versnellingsbak,zo heb ik hem van iemand gekocht die hem onder een mk3 had .

wordt vervolgd en zal het resultaat laten weten als ik zover ben (en dat duurt nog wel even) m.vr gr john

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-03-2011 9:43 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Dag John

Bij mij wordt de Spit al 6 jaar goed gekeurd met dubbele pijpen. Ik heb niet eens de "originele" meer.

En met de keurmeester overleggen : geen slapende honden wakker maken.

Ik droom van een dubbele uitlaat onder de Spit zoals hieonder:""

Lijkt wat op een Jaguar.

Als ik iemand vind die voor weinig dit voor me kan maken laat ik het doen. Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-03-2011 8:12 pm
Rolf Engelsman
(@rolfengelsman)
Lid

Ik heb ook al zeker 20 jaar een dubbel systeem eronder. Eerst een TT met ronde dempers en nu een TT met ovale dempers. De ronde dempers klinken wat zwaarder. Voor de APK moet je je geen zorgen maken. De meeste keurmeesters gaan met de oudjes wat soepeler om zolang je CO maar goed is.

Waar je msschien wel naar moet kijken zijn je luchtfilter en je sproeiers. En een spaghetti spruitstuk zorgt ook voor een betere gas afvoer. Wellicht dat Fournier hier meer over kan zeggen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 15-03-2011 11:18 pm
Share: