Menu Sluiten

Forum

Notifications

carterpan  

Pagina 1 / 2
 
luppes
(@luppes)
Lid

Hallo,

Mijn carterpan lekt, hoe los ik dit op?

hoe doe ik dat met vloeibare pakking?

en de 2 boutjes in het bruggetje onder de poelie aan de voorkant van de motor hebben draad verloren. De pan kan ik daar dus niet goed aandraaien.

groet jurgen

Citaat
Geplaatst : 03-03-2008 1:16 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

nieuw draad maken dus [:D]

kan op 2 manieren;
een boutje in een maat groter nemen,
gaatje opboren en opnieuw tappen in de groter maat.

maar een mooiere oplossing is een helicoil;
[img] http://www.kreidler.nl/techniek/6-bak-revisie/revisie-6bak-096-helicoil-gereedschapskoffer.jp g" />

voor elk schroefdraad is er een helicoil te krijgen tegenwoordig,
je moet het zien als bij m6 draad,
dat is inwendig 6x0,9= 5,4 mm
draai je dit kapot heb je een gat van 6mm

neem je vervolgens een maat groter, met dezelfde spoed;
dus m7 met de m6 spoed van 1mm,
dan kan je dus nieuw schroefdraad tappen in het gaatje,
soms moet je het wel voorboren (naar 6,3) en je hebt
een maat groter.

vervolgens doe je er een spiraaltje in van 1mm wanddikte
en kan je dezelfde schroef weer plaatsen.
daarom moet de spoed dus gelijk blijven.

mocht je de nieuwe draad weer slopen, wat niet vaak voorkomt
omdat dit veel harder is dan wat er normaal in een motorblok
wordt gevonden,
kan je gewoon weer een nieuw spiraaltje er in draaien en je
bent gelijk weer klaar.

hierdoor kan je dus orginele tapeinden, electroschroeven, enz
enz blijven gebruiken,
en dat is handig, omdat de bouten van een cilinderkop bijvoorbeeld
nog steeds door dezelfde gaten in de cilinderkop moeten kunnen,
dus je kan niet altijd een grotere bout gaan nemen en een grotere
tap pakken.

de setjes zijn niet echt goedkoop,
maar zo vaak zul je ze niet gebruiken en heb je eenmaal de tap
en het juiste boordje, hoef je alleen maar regelmatig nieuwe
spiraaltjes te kopen.

kleine tip, bestel gelijk m6 en m10 mee..

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-03-2008 2:38 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Dag Jurgen

Het kan zijn dat de bovenrand van de carterpan erg hobbelig is.
Dat komt doordat de bouten kracht uitoefenen op de rand en de ruimtes daartussen in worden naar beneden gedrukt door pakkinig materiaal.
Dan deze eerst op de werkbank helemaal vlak kloppen.
Om de druk van de bouten meer te verdelen heb ik blokjes gemaakt en langere bouten gebruikt. Zie foto.

Bij het monteren van de carterpan gebruik je vloeibare pakking Ik gebruik die dikke blauwe pakking uit een tube.
Dat bruggetje onder de poelie is inderdaad het zwaktste onderdeel. Volgens Ruud Sipkema schijnt het ook heeeel moeilijk zoniet helemaal niet leverbaar te zijn. Ik heb ook 1 draad niet meer 100%. Mijn oplossing, en die werkt tot nu toe, monteer de carterpan voorzichtig door alle bouten om beurt en gelijkmatig aan te draaien. Werk vanaf de andere kant naar het bruggetje toe. Dan de laatste 2 bouten van het bruggetje vast draaien. Als het blok uit de auto is dan is de volgende aanvulling een mooie methode. Zet onder de carterrand bij het bruggetje een blokje hout dat net iets hoger is dan de pan. Laat dan op het laatst het motorblok op het carter rusten en op het blokje. Zo creeer je extra druk op de pakking die de bouten dan niet hoeven te leveren. Na een paar dagen is de pakking hard genoeg en kan het blokje weg. Resultaat: een dichte carterpan.
Succes. Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-03-2008 10:56 am
luppes
(@luppes)
Lid

Heren,

Hartelijk dank voor jullie tips!

Piet, hoe heb je die pakking erop gesmeerd? leg je een rups om de boutgaten? of ga je alleen langs de binnenkant van de gaten?

groet jurgen

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-03-2008 1:16 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Jurgen
Ik leg 2 rupsen: 1 aan de buitenkant langs de kuilen en
1 aan de binnenkant en inderdaad rond de bouten.
Je ziet het ook op de bovenste foto.
Let er wel op dat er niet te veel aan de binnenkant komt.
Anders bestaat de kans dat er straks een stuk los komt
en in de motorolie valt.
Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-03-2008 1:26 pm
luppes
(@luppes)
Lid

Piet, ik begrijp dat je dus geen papieren pakking meer gebruikt?

jurgen

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-03-2008 1:49 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Jurgen
Da's zo'n zwarte pakking ja. OK dus 4 rupsen.
Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-03-2008 3:16 pm
elmen
(@elmen)
Lid

Ook bij mijn Spitje heeft het befaamde brugje een gaatje met slechte schroefdraad, aan de voorkant waar het distributie deksel erop vastzit. Ik heb al eens geprobeerd om een iets groter draadje te tappen (3/8") en dat is wel gelukt maar het zit me toch niet lekker. (je hebt namelijk maar heel weinig "vlees" over) Maar het onderdeel is bij Nico Baas gewoon uit voorraad leverbaar hoor. Dus binnenkort ga ik het vervangen, tegelijk met de carterpakking, de distributie ketting en spanner en de keerring in het deksel. De onderdelen zijn inmiddels binnen, ik hou jullie op de hoogte.

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-04-2008 10:01 pm
luppes
(@luppes)
Lid

Interessant,

maar iedereen blijft met het zelfde probleem zitten, nl dat het schroefdraad in het bruggetje te zwak is. Of je er nu een Helicon inzet, groter tapt of een nieuw alu bruggetje koopt het blijft een zwak punt.

Nu zag ik in Amerika dat iemand een stalen brug had gemaakt met voldoende vlees en sterkte, waarom heeft een engelse motor-ingenieur niet gelijk zo'n stalen brug bedacht maar gekozen voor een zwakke alu uitvoering. Daar moet toch een reden voor zijn??????????

groet en succes jurgen

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-04-2008 3:37 am
elmen
(@elmen)
Lid

Ach, als de Britse ingenieurs voor elk probleem een logische oplossing bedacht zouden hebben zou het leven een stuk minder interessant zijn.......[:)]
Normaal gesproken voldoet de constructie wel, als het gemonteerd is en je laat het rustig zitten maar waarschijnlijk had men toen niet verwacht dat de motortjes na zo'n 50 jaar nog steeds dienst zouden doen en in die periode allemaal wel een of meerdere keren uit elkaar gehaald zouden worden.

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-04-2008 2:53 pm
elmen
(@elmen)
Lid

De klus is inmiddels gedaan, het brugje is vervangen. Tevens is de distributie ketting en spanner vervangen en uiteraard de desbetreffende pakkingen. Het viel mij op dat het oude brugje nogal vervormd is, zoals je hopelijk op de foto's kunt zien.

Hieruit blijkt ook dat je de bouten niet te vast moet draaien, het materiaal is vrij zacht. Ook zie je dat er, zeker voor de bouten aan de voorkant, weinig materiaal overblijft om een grotere schroefdraad te maken. Reden te meer dus om voorzichtig met deze bouten om te gaan. Ook aan de achterkant van het carter zit een soortgelijke constructie.

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-08-2008 6:06 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

in dit soort gevallen draai ik er altijd een draadstang in,
waarna ik een moertje erop monteer.
9 van de 10 keer als je het dan dol draait, is het het moertje
op het draadstangetje, waarna je deze weer los kan draaien.

denk maar eens aan de cilinder van je brommer vroeger,
als je daar je de uitlaatschroefjes van dol draaide, kon je je
cilinder weg brengen,
deed je er echter eerst een draadeind in, dan liep je dat
risico niet.

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-08-2008 10:26 am
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Nou ik heb ook een nieuw brugje gemonteerd.
Voorzichtig de 2 boutjes er in en net op het moment
dat ik dacht te stoppen. schoot ik al door de schroefdraad heen.
!@#$% dus zachtjes. Maar omdat er heel veel pakking tussen
zit heb ik het zo gelaten.
Wie weet maak ik van de oude een mooie kopie maar dan van
harder materiaal en met ook minder uitsparingen.
Gewoon een vierkante staaf met 5 schroefgaten.
Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-08-2008 11:45 am
elmen
(@elmen)
Lid

De tip van Pluisje gaat hier niet helemaal op omdat het materiaal van het brugje toch het zwakst blijft en je bij te vast draaien je toch daar de draad uit trekt en ook het materiaal blijft vervormen. Het idee van Piet kan natuurlijk wel werken, het blijft de vraag waarom Triumph destijds voor dit zwakke materiaal heeft gekozen en niet voor staal. Overigens lijkt het brugje dat ik van Nico Baars heb ontvangen me wat steviger dan het origineel, het materiaal ziet er ook iets anders uit.

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-08-2008 4:59 pm
elmen
(@elmen)
Lid

Ik zet deze ook nog even bovenaan want dit gaat ook over het carter en het fameuze sealing block.

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-05-2009 7:09 pm
Pagina 1 / 2
Share: