Menu Sluiten

Forum

carburateurs happer...
 
Notifications

carburateurs happeren?  

Pagina 1 / 2
 
johnswaans
(@johnswaans)
Lid

beste spitvrienden

Ik ben mijn restauratie van mijn spit aan het afronden(na 3,5 jaar werk)

ook de gehele motor is eruit geweest en gereviseerd, waar nodig nieuwe pakkingen enz je weet wel.

Nu naar de APK en rijden maar(als de zon mee wil werken)

Ik heb ik het volgende probleem, de auto start zo niet goed

Ben ik met een monteur op zoek gegaan en ben tot de volgende conclusie gekomen.

De zuigers van de carburateurs zakken/vallen niet goed terug op zijn plaats (ik weet niet of dit de juiste technische autotaal is)

Als ik de zuigers met het "pijlstokje op de carburaeurs" naar beneden duw (alle twee) dan start hij in 1 keer. zet ik de auto stil ,dan vallen die zuigers van de carburateurs niet geheel naar beneden, starten leukt dan niet, zuigers zelf naar beneden duwen met "pijlstokje zuigers'en hij start meteen.

Volgens de vakman die bij me was ,is dit omdat er nog niet mee de auto gereden wordt.

Kan iemand mij vertellen of dit correct is ,of is er wat anders aan de hand, en heeft iemand tips om dit op een manier te verhelpen.

groetjes john swaans

Citaat
Geplaatst : 08-04-2012 10:35 pm
ghertzberger
(@ghertzberger)
Lid

Beste John,

Ik ga er in dit verhaaltje even vanuit dat je twee HS2 carburateurs hebt.

Als de zuigers van de carburateurs vastlopen is dat echt niet goed afgesteld. Er kunnen eigenlijk maar twee oorzaken zijn.

1. De zuiger loopt vast om het asje of de buitenmantel van de deksel. Kans klein.

2. De naalden zijn niet goed gecentreerd. Waardoor de naald aanloopt in de sproeier en niet verder kan.

Dit is vrij eenvoudig af te stellen. Het is wel af te raden de zuigers naar beneden te duwen, omdat je dan de naalden krom maakt of beschadigd. Die dingen moeten juist helemaal mooi vrij lopen.

De positie van de naald kan je niet zoveel aan veranderen. De sproeier wel. Als je de carburateur aan de onderkan bekijkt zit daar een grote moer (wartel) voor de rijk/arm afstelling. Daarboven zit nog een moer, als je deze een beetje lost kan je de sproeier in het horizontalen vlak een beetje verstellen.

Wat ik meestal doe. Ik haal de carb even los van de auto. Ik los de moer en laat de zuiger op zijn plek vallen. Dat herhaal ik terwijl ik de moer steeds weer iets vaster draai. Wanneer de zuiger niet direct op zijn plek valt, neem ik weer een stapje terug. Wanner dit tot in den treuren niet lukt draai ik de naald iets in de zuiger. Daarna ga ik weer verder met steeds iets vaster maken van de moer. Totdat de zuiger een licht tikje geeft wanneer die op zijn plek komt.

Let op, dit moet echt een licht tikje zijn, want alleen dan ben je zeker dat hij niet aanloopt. Je wil namelijk de beide zuigers even snel naar beneden komen.

Als het niet lukt, laat maar weten!

Als het wel lukt ook!

Groet,

Gideon

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-04-2012 11:59 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Toch wil ik even stilstaan bij punt 1 van wat Gideon opnoemt. De monter=ur die je erbij had wijst ook al in die richting met zijn opmerking dat je dit blijven hangen wel vaker hebt as de auto langer stilgestaan heeft. De omgekeerde beker waarin de zuiger op en neer gaat zit aan de voet vast met drie schroefjes. Als je die eruit draait kan je de beker (let op) loodrecht omhoog tillen (anders buig je de naald misschien krom). Wellicht komt de zuiger met de beker mee omhoog, zodat de naald uit de sproeier omhoog komt. Anders blijft de zuiger op de brug van de sproeier liggen en zie je een lange spiraalveer tevoorshijn komen. Is de zuiger mee omhoog gekomen, neem dan het 'pijlstokje' (de demper) boven uit de demperholte, dan neem je die tussen duim en wijsvinger de zuiger en helpt die uit de holte van de beker. Als je nu onderin de beker kijkt zie je dat de zuiger nauwsluitend in de holte van de beker zat. Waarschijnlijk is er wat oxide gegroeid op de bovenrand vande zuiger en aan de wand van de holte waar de zuiger maandenlang 'stil' gestaan heeft. Wanneer je met een doekje met wat koperpoets de oxide uit de holt ewegpeotst en van de buiten rand van de zuiger af, is de kans groot dat de zuiger vanzelf weer op de brug daalt als er in het inlaatspruitstuk geen vacuum meer is.

Als het hier niet aan ligt, heb je waarschijnlijk de sproeier niet recht onder de naald staan of een kromme naald en dat is geval 2, zoals Gideon omschrijft.

ReageerCitaat
Geplaatst : 09-04-2012 2:15 pm
johnswaans
(@johnswaans)
Lid

beste spitvrienden

ik bedoel inderdaad de twee hs2 carburateurs uit de spitfire 1500.

De auto staat inderdaad al weer enige tijd stil,de motor is ingebouwd waarna ik nog vele werkzaamheden had zoals het opbouwen, spuiter ,interieur ,je weet wel

Toen de motor ingebouwd was liep hij wel gewoon.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat ,toen de motor gereviseerd was,is alles goed algesteld .

punt 1 lijkt mij het meest voor de hand liggend maar wat gideon in punt twee aanhaald zal ik ook zeker meenemen in mijn onderzoek.

komend weekend maar eens op onderzoek uitgaan ,de zomer is er toch nog niet. bedankt en ik laat het weten.

ReageerCitaat
Geplaatst : 09-04-2012 7:04 pm
johnswaans
(@johnswaans)
Lid

hallo spitvrienden

Ik had vandaag een paar uurtjes over en ben met enige "spanning"maar eens met mijn caburteurs bezig gegaan.

technische handleiding,koperpoets,poetsdoek en compressor bij de hand ,en natuurlijk de gouden tips van Gideon en fournier.

Dit was de eerste keer voor mij als interieurbouwer maar ik vond het wel een leuke ervaring.

De gouden tip van foernier ,aanslag als gevolg van het lange stilstaan, was de oorzaak.

Nu naar de AKP en de zomer kan beginnen, alle bedankt voor het meedenken john

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-04-2012 10:41 pm
johnswaans
(@johnswaans)
Lid

hallo spitvrienden

mijn spit is naar de apk geweest om de schorsing op te heffen, op een paar kleine punten na door de apk(verkeerde kleur kentekenplaten, handrem bijstellen,ruitensproeirer) maar ook omdat hij benzine lekte

Dus mijn poging om de carburateurs gangbaar te maken is maar gedeeltelijk gelukt

de carburateurs zijn bij , dick van hamerlen, geweest en deze heeft ze toen nagekeken en het een en het ander vernieuwd dus kan het ,naar mijn mening niet veel zijn

Wat is het geval, toen ik de auto stilzette en de motorkap opende zag ik dat er benzine uit de luchtfilter kwam.

Ik heb deze verwijderd en toen lekte er benzine uit de voorste carburateur(dichtste bij voorbumper). die heb ik toen droog gemaakt ,maar werd weer nat.

ook heb ik gecontroleerd of de zuiger geheel zakte, wat volgens mij ook het geval was

Kan iemand mij op weg helpen ,hoe ik dit kan oplossen of wat het probleem is.

groet john

ReageerCitaat
Geplaatst : 14-06-2012 11:14 pm
fournier
(@fournier)
Lid

de eerste gedachte die dan opkomt is; een niet sluitende vlotternaald. Als de vlotter omhoog komt moet de opwaartse druk zo groot worden dat de naald in de zitting van de instroom-opening afsluit. ls dat niet goed gaat blijft er benzine de vlotterkamer binenstromen zolang de benzinepomp loopt. Het vloeistof niveau in de vlotterkamer komt dan zo hoog, dat benzine uit de sproeiermond in de carburateur overloopt. Wanneer de zuigkracht vanuit de cilinders niet groot genoeg is komt een deel van de overvloed aan benzine uit de carburateurmond in het lucht filter naar buiten.

Het eerste wat je kunt doen, is, terwijl de motor loopt met het heft van een flinke schroevendraaien een korte tik omhoog tegen de bodem van de vlotterkamer geven. Het kan zijn dat er een vuiltje in de uitstroom opening zit en dat wil er dan wel uit misschien. Als dit niet helpt; deksel van de vlotterkamer af en ondersteboven kijen of de naald wel goed in de afsluitopening wil vallen. Als je nu het slangetje in de mond neemt en lucht erin perst, moet de naald alleen bij hoge druk omhoog willen komen onder het gewicht van de vlotter.

Laat ons weten wat je resultaten zijn.

ReageerCitaat
Geplaatst : 15-06-2012 12:32 am
fournier
(@fournier)
Lid

Het kan ook zijn dat de vlotter lek is. Wanneer je hem schudt en hij klotst heeft ie een verminderd opdrijvend vermogen en drukt hij de naald onvoldoende tegen de zitting.

ReageerCitaat
Geplaatst : 15-06-2012 12:32 am
ghertzberger
(@ghertzberger)
Lid

Beste John,

Weet je zeker dat de benzine uit het luchtfilter lekt?

Dan moet dat dus afkomstig zijn uit het venturi gat van je carburateur en dan staat hij wel extreem rijk. Dat kan ik me bijna niet voorstellen, die zwarte walmen zouden zijn opgemerkt.

Dus: Lekt die niet uit de beker van de carburateur? Dan moet je even kijken naar het rubbere dopje op het pinnetje wat de vlotter aanduwd.

Groet,

Gideon

EDIT: Fournier, je was me voor!

ReageerCitaat
Geplaatst : 15-06-2012 12:33 am
johnswaans
(@johnswaans)
Lid

hallo

ben ik weer.bedankt voor het meedenken,het is voor mij een leerproces.

gisteren de punten die jullie aangaven even,voor zo ver ik het begrijp, gecontroleerd.

Ja toen ik hem van de week stil zette ,drupte de benzine uit het luchtfilter,wat ik meteen verwijderde en toen zag dat hij ook uit de voorste carburateur lekte

motor laen lopen en til met heft van schroevendraaier,vlotter niet lek,gaatje open,enz

ik heb de motor gestart (zonder luchtfilter) zonder choke dan loopt hij goed,lekt geen benzine ,bij gas geven knalt de uitlaat enige keren en enige zwarte rook (niet dat je zegt ik zie niets meer)

wat me opviel toen ik de motor uitzetten was de carburateur droog maar na ongeveer een half uurtje was hij toch iets nat (benzine)

mijn experiment hield hier nog niet op , ik dacht ik zal hem eens starten met choke ,maar dat kon ik vergeten ,de benzine drupte zo uit de carburateur wat natuurlijk ook logisch is ,want als ik het goed begrijp is hij al te rijk afgesteld

ReageerCitaat
Geplaatst : 17-06-2012 2:53 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Je hebt je carburateurs bij ene dik van harmelen in orde laten maken. Daar heb je waarschijnlijk geld voor betaald, dus, zou ik je aanbevelen om met de auto naar hem toe te gaan om te vragen u ook de carburateurs goed voor je af te stellen. Uit je beschrijving is het ons duidelijk dat de sproeier in de voorste carb overloopt. Dat komt óf doordat de vlotternaald niet afsluit, óf doordat de vlotter zo hoog staat, dat de sproeier daardoor overloopt.

Met alle plezier wil ik nog wel eens beschrijven hoe je het benzineniveau in beide sproeiers nauwkeurig even hoog kunt afstellen. Dit is beslist nodig, anders krijg je de beide carbs nooit goed op elkaar afgesteld. Punt twee is dan; het mengsel behoorlijk afstellen. Maar; voorwaarde -om een geoede afstelling te bereiken- is dat de compressie in de vier cilinders voldoend een gelijkmatig is. Dan, moeten de kleppen goed afgesteld zijn en, dan, moet de onteking goed afgesteld zijn en, dan, kan je de carbs goed afregelen. Het heeft weinig zin om tot in de puntjes te beschrijven hoe je de carbs goed afstelt, wanneer het niet zeker is dat de eerder genoemde punten in orde zijn. Je moet bij het begin beginnen. Niettemin; duidelijk is dat de benzinetoevoer uit de vlotterkamer van de voorste carburateur te groot is.

Overigens kan ik je aanbevelen om alle onderwerpen die onder 'brandstofsysteem' in dit forum staan stuk voor stuk eens goed te lezen, wellicht ga je dan begrijpen waar je mee bezig bent.

Version:1.0 StartHTML:0000000247 EndHTML:0000004780 StartFragment:0000002495 EndFragment:0000004744 SourceURL:file://localhost/Users/wjfournier/Desktop/triumph.map/copymap/choke%20map/Ook%20%E2%80%99s%20zomers%20%E2%80%98choken%E2%80%99.doc @font-face {
font-family: "Times New Roman";
}p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { margin: 0cm 0cm 0.0001pt; font-size: 12pt; font-family: "Times New Roman"; }table.MsoNormalTable { font-size: 10pt; font-family: "Times New Roman"; }div.Section1 { page: Section1; }

Een correcte afstelling van de carburateurs is alleen te bereiken wanneer de benzine in beide sproeiers ‘even hoog’ staat. Dit is wel het belangrijkste aspect wanneer je een auto met twee carburateurs hebt. ‘De uitgangspositie moet overeenkomen’.

Nu ligt de motor in de meeste ‘achter’ aangedreven auto’s wat achterover in het chassis. Wanneer je dan carburateurs hebt waarbij de vlotterkamers naast de carburateur-body zitten, dan zit de ene meestal links ervan en de andere rechts ervan.

Dat heeft een naar effect. Houd maar eens je kopje thee schuin; dan staat de vloeistof ten opzichte van de rand aan de lage kant hoger dan aan de hoge kant.

Nu staat de vloeistof in de sproeiermond net zo hoog als het vloeistofoppervlak in de vlotterkamer. Dus, om in de linker en rechter carburateur de vloeistof even hoog in de sproeiermond te krijgen, moet de vloeistof in de linker vlotterkamer veel hoger staan dan in de rechter. Op de foto kan je zien hoeveel dat scheelt als de auto op een horizontaal vlak staat.

Dus; de vlotter in de linker kamer moet veel verder omhoog kunnen voordat de stift de toevloed van benzine stopt, dan die in de rechter kamer.

Ik heb de vlotterkamer deksels er af gehaald en ze omgekeerd in de bankschroef gezet. Een sleutel erop gelegd om te laten zien hoever de vlotters konden zakken.

Wat bleek nu; in het deksel van de linker vlotterkamer was de ‘Grose-Jet’ met een fiberringetje in het deksel geschroefd en in het deksel van de rechter kamer ‘zonder’.

Het is wel duidelijk; in de werkplaats waar deze montage verricht is, heeft men de ‘rule of thumb’ om de ene Jet mét en de andere Jet zonder ringetje te monteren, zodat het gewenste hoogteverschil in de vlotterkamers vanzelf goed komt. Alleen, degene die het dit keer gedaan heeft, heeft zich de diepere achtergrond van deze vuistregel niet gerealiseerd en het precies verkeerdom gedaan.

ReageerCitaat
Geplaatst : 17-06-2012 3:40 pm
johnswaans
(@johnswaans)
Lid

beste fournier

je heb helemaal gelijk, ik moet eigenlijk terug naar dick ,dat was ook de afspraak .

De motor en carburateurs zijn bij hem geweest ,ik heb deze weer ingebouwd en als de spit reed moest ik langkomen om de caburateurs af te stellen (ook synchroom)

Maar daar zit steeds mijn probleem,de spit is nog geschorst en moet noh apk gekeurd worden.

ik had hem naar de apk gebracht ,(met kentekenplaten van een handelaar) hij is afgekeurd op kleine dingen (die ik al gemaakt heb) en een bezinelek ,bij de carburateurs

Dus zal ik eerst de bezinelek moeten maken voordat ik terug kAN om hem goed aftelaten stellen.

Ik zal je beschrijving eens goed bestuderen en het forum raadplegen, in ieder geval bedankt voor het meedenken john

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-06-2012 10:56 pm
ghertzberger
(@ghertzberger)
Lid

Waar woon je ergens?

Als het niet te ver is, dan kan ik (of iemand anders) even komen kijken en helpen...

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-06-2012 11:44 pm
johnswaans
(@johnswaans)
Lid

hallo spitvrienden

Dat vind ik een mooi gebaar, ik woon in tilburg

ik heb voor volgende week een nieuwe apk afgesproken waar hij ook word afgesteld.

Of dit voldoende is weet ik niet maar wel voor de apk,daarna zal ik bij een bekende triumph daeler eens een afspraak maken voor een preciesie afstelling ,maar alle hulp is welkom

groet john

ReageerCitaat
Geplaatst : 22-06-2012 9:46 pm
johnswaans
(@johnswaans)
Lid

Halo spitvrienden

Vandaag naar de apk geweest,goedgekeurd nu de schorsing opheffen en rijden van de zomer.

Vraag ; Wie weet er in de omgeving van TILBURG een goed adres om alles eens goed af te stellen.

en daar bedoel ik de carburateurs en zo mee want hij loopt niet zoals het moet.

laat maar weten , info is welkom gr john

ReageerCitaat
Geplaatst : 29-06-2012 10:31 pm
Pagina 1 / 2
Share: