Menu Sluiten

Forum

boutjes en moertjes...
 
Notifications

boutjes en moertjes door elkaar  

 
pluisje
(@pluisje)
Lid

na het verwijderen van de poelie, kwam ik op de 'ketting-kast'
meerdere boutjes en moertjes door elkaar heen.

er waren er 5 die met een platte schroevedraaier vast moesten
en de rest met iets van 1/2' dopje.
ook stak er 1 draadeind uit met een moertje erop,
dus er is duidelijk iemand aan het rommelen geweest.

is hier nog een rede achter? of heeft iemand voor mij gewoon
het bakje met boutjes omgestoten?

Citaat
Geplaatst : 25-11-2007 4:03 pm
Huib Wassink
(@wassinkh)
Lid

Er zit echt wel een bepaalde volgorde in de boutjes en moer.
Zie het plaatje
[img] http://home.tiscali.nl/wassink/cover.jp g" />
Groeten, Huib

Spit MK2

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-11-2007 4:44 pm
Huib Wassink
(@wassinkh)
Lid

O, ja, de reden is, voor zover ik kan beoordelen, dat de schroeven met de gleuf, alleen in de plaat zitten en de zeskant boutjes in het blok uitkomen..
Schroef D is korter , want die mag niet door de plaat heenkomen.
Het tapeind, weet ik niet, misschien om de cover op z'n plaats te houden tijdens montage.

Spit MK2

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-11-2007 4:57 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

hee, dank je wel.

deze volgorde had ik al op de foto
(altijd handig een foto van te voren gemaakt [;)]
en pleisters van te voren op de vingers)
maar een bevestiging is altijd handig.

je moet bij het bevestigen ook de veer van de ketting
voorspannen met een touwtje, dus de cover op zijn plaats
houden bij het monteren is handig,

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-11-2007 5:54 pm
Huib Wassink
(@wassinkh)
Lid

De veer op zijn plaats houden gaat ook goed, misschien wel beter, met een kromme spaak, dan trek je de veer niet scheef.
In het Haynes boek doen ze het met een schroevendraaier, maar dan van de andere kant af, alleen dat lijkt mij minder handig.
Huib

Spit MK2

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-11-2007 10:46 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

ik heb van touw een lusje gemaakt om het pakketje heen,
de 2 draden door 1 van de 3 b's naar buiten dicht bij de veren.

met de hand de veren bijna ingeduwd en de touwtjes strak gespannen
en 4 keer om het plaatje heen gewikkeld van de ontsteking.

bij het ontstekingsplaatje zitten 2 smalle gleufjes waar mijn touw
na 4 slagen helemaal klem in zat.

zo kon ik de plaat wel een stuk of 20 keer proberen, zonder dat het los schoot
en bij de eind-montage hoefde ik alleen maar de boutjes eerst
losje vast te zetten en daarna het touwtje los te wikkelen en een
droge tik was een teken dat de veren tegen de ketting aan schoot.

[img] http://www.pluisje.nl/spitfire/DSC01492.JP G" />

ReageerCitaat
Geplaatst : 14-12-2007 2:56 pm
michielvl
(@michielvl)
Lid

Dit topic is een goeie reden om je vorderingen te laten zien! [;)]
Zie ik daar een lambdasensor en een krukaspositiesensor? Netjes!
Ik hoop alleen dat -als dat een lambda is- ie de hitte overleeft. Meestal zitten ze toch wat verder van de motor? en dan ook nog vaak een beetje 'verdiept'.

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-12-2007 12:46 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

ze horen wat verder weg ja,
maar in het gietstuk van de Spitfire zit (bij de montage ogen
van het gietstuk naar de carburateur) zitten daar 2 hele grote
holle ruimtes.

de Lambda sensoren zitten daar het minst in de weg,
ze waren 45 euro per stuk (nieuw) en er zat toch een scheur
in het spruitstuk, dus 1+1+2 = 4 [:)]

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-12-2007 4:08 pm
vanessasmit
(@vanessasmit)
Lid

De lamda sensor die men gebruikt kan het type zijn dat electrisch verwarmt wordt, of op temperatuur gebracht wordt door de uitlaatgassen. Het type dat verwarmt wordt door de uitlaatgassen kan men beter dichter bij of in het spruitstuk aanbrengen. Wel is het beter een hitte schild aan te brengen, mits je betrouwbaarheid op prijs steld??Het type dat electrisch verwarmt wordt kan men het beste in de uitlaatpijp monteren en tevens weer een hitte schild aanbrengen. Zelf heb ik hier al geruime tijd ervaring mee, in de GT6 is ook weinig plaats, maar met een beetje fantasie kan het makkelijk lukken in de pijp vanaf het spruitstuk. Veel succes met megasquirt!!
[img] http://img510.imageshack.us/img510/7641/dsc08039webformaatxp1.jp g" />

ReageerCitaat
Geplaatst : 23-12-2007 5:03 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

wat ik hier en daar ook gelezen heb, is dat Lambda sensoren
die niet op temperatuur komen (electrisch of uitlaat gas), maar wel in
de uitlaat hangen, vervuilen door de aanwezige olie en vocht wat
er in gaat trekken.
dus er moet altijd stroom op staan, ook al lees je de meter niet af.

het hitte schild heb ik gevonden op een site van een Lambda sensoren
producent,
en eigenlijk is hun verhaal zo, dat het hitte schild gemonteerd wordt
om de bedrading (plastic) te beschermen.

mijn sensoren hangen in elk geval onder het spruitstuk en doen het
al een jaar goed.
hierdoor hangen ze uit de warmte van het spruitstuk (gaat omhoog) en
ook worden ze regelmatig niet aangezet, maar door de hitte van de
uitlaatgassen blijven ze dus gewoon schoon.

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-01-2008 9:51 am
Share: