Forum
afstelling motor

Sinds vorig jaar heb ik een probleem met de afstelling. Ik heb alles gesteld zoals in het werkplaatshandboek staat maar het volgende doet zich voor:
(het betreft een Spit 1500 met 2 SU's, open filters, open dubbele uitlaat)
bij acceleratie: met weinig gas snel oplopend naar ca 4000 toeren.
Bij meer gas geven inhouden.
Bij 4000 toeren wil hij niet sneller, uitsluitend met heel voorzichtig gas geven nog tot ca 4500 toeren. Bij iets meer gas stotteren en ploffen en niet meer versnellen.
Als ik de choke uittrek bij het accelereren dan lijkt het wat beter te gaan en het lijkt of hij minder inhoudt. Bij gas los gaat hij dan geweldig ploffen in de uitlaat. Schijnbaar heeft hij dan te veel gehad.
De onsteking staat dynamisch gesteld op 10 gr voor BDP. Cetrifugaal vervroeging geeft ca 6 gr en vacuum ook, dus max ca 20 gr voor BDP.
Ik heb al geexpirimenteerd met naalden, een set die meer brandstof geeft, maar dat gaf geen resultaat. Er zitten rode veren in de SU's.
De onsteking een paar graden vroeger of later maakt ook niet uit, behalve bij stationair lopen.
Wie heeft aan de hand van deze beschrijving een idee nog waar ik moet beginnen? Hij moet toch met gemak naar de 6000 toeren kunnen lopen. Met mijn vorige (versleten) lage compressie motor haalde hij met gemak het maximale aantal toeren. Dit HC blok moet toch veel beter kunnen lopen.
Ron
ron

onder je spuitstuk tegen het blok aan, zitten 2 bouten verstopt achter je carburateur.
deze 2 waren bij mij los getrild, de overig 6 zaten nog vast.
hierdoor zoog hij veel valse lucht en was hij slecht af te stellen.
doordat ik alle pakkingen daar wou vervangen (had toch een lekke uitlaat) kwam ik daar achter.
als je de carbs los van haalt, ze verder niet los draait maar voor je radiator laat hangen,
de 2 boutjes van de inlaat naar de uitlaat losdraait en het juiste gereedschap hebt,
ligt na een half uur je inlaat en uitlaat spruitstuk er af.
dit om te controleren of je pakking nog goed is.
een nieuwe pakking is misschien 8 euro, dus gelijk meenemen..


quote:
bij acceleratie: met weinig gas snel oplopend naar ca 4000 toeren.
Bij meer gas geven inhouden.
lijkt mij te arm afgesteld of valse lucht
quote:
Bij iets meer gas stotteren en ploffen en niet meer versnellen.
de ploffen worden vooral veroorzaakt omdat de uitlaat zo heet is,
dat het mensel daar nog ontsteekt,
mijn motor staat normaal afgesteld en ploft weinig, maar als ik veel
toeren draait (beetje sportief) dan gaat i ook meer en harder ploffen.
volgens mij dus omdat de uitlaat dan goed heet is...
quote:
Als ik de choke uittrek bij het accelereren dan lijkt het wat beter te gaan en het lijkt of hij minder inhoudt.
meer choke is rijker mengsel
quote:
Met mijn vorige (versleten) lage compressie motor haalde hij met gemak het maximale aantal toeren. Dit HC blok moet toch veel beter kunnen lopen.
tank je ook 98?
ik heb ooit eens 95 getankt en kreeg ongeveer dezelfde problemen,
ook viel hij telkens uit en kwam er een pestberg hitte van de motor.

Ron,
't probleem komt mij enigszins bekend voor en ik denk
dat de conclusie van Bernhard de juiste is
(valse lucht of te arm)
Ik had het probleem ook, ooit;
alles gecontroleerd,
op mijn manier (dus ik was snel klaar)
maar 't probleem bleef,
tot 't meisje vroeg:
heb je wel genoeg benzine ?
Tuurlijk !!!!,
maar toch ging er een belletje branden
en een lampje rinkelen..... [:)]
Inderdaad, (helaas !) ze had gelijk [:0]
vuil in de benzinetank was het probleem;
hierdoor kreeg de carb te weinig vloeibaar voedsel en
plofte de uitlaat als een carbidbus tijdens oud en nieuw.
Het vuil zit er nog steeds in,
maar als het probleem zich weer voordoet,
weet ik waar 't zit en
kan het desnoods onderweg verhelpen.
(met dank aan Trijntje)[V]
succes.
vr.grt'n
ado

het probleem heb ik nog niet gehad,
maar als ik problemen zou krijgen met mijn pomp, filters, flotters, toevoer enz;
zou ik eerst een cola fles met benzine monteren op hoogte van mijn zonnescherm.
hiermee krijg je ongeveer 1,5 liter aan benzine die direct (zonder pomp of filter)
door de zwaartekracht de carbs van peut voorzien.
hiermee heb je de juiste druk op de flotters, voldoende toevoer en kan je dus in
1 keer zeggen of het in de benzine aanvoer zit of niet.


Het feit dat je open filters hebt, betekend dat je mengsel wel eens erg arm kan worden, t.o.v een normaal befilterde auto.
Ik heb net mijn open filters schoongemaakt en nu heb ik hetzelfde verschijnsel, inhouden bij 4000 rpm, alleen als ik doortrap gaat ie nog wel.
Vorig jaar was het filter behoorlijk vuil en liep de motor perfect.
Mengsel wat rijker gezet en hij gaat weer als vanouds.
Dus, je mengsel staat gewoon te arm, of je sproeiers kloppen niet.
Je zou eens met colortune bougies kunnen kijken, hoe de verbranding is.

De colortune geeft een mooie blauwe kleur op stationair. ornaje bij gasgeven en blauw bij 3000 toeren. De co meter geeft ca 4,5 %. Die afstelling is dus wel goed.
In verband met het open filter gebruik ik een andere naaldenset, waarvan ik de code zo niet meer weet i.c.m. rode veren. Deze combinatie op advies van BCCP Gramsbergen.
Ron
ron

wat is je compressie?
gaan de kleppen normaal open?
kantelen ze wanneer er een zuiger op TDP staat?
lekt je vervroeger niet ergens?
het afregelen van de sproeiers hoort volgens mij met de filters er af...
ik kan me niet voorstellen dat er dan wat zou veranderen als je er een
schoon filter op zet (eerder juist bij een vuil filter)
heb je de colortune bougie in alle 4 gemonteerd?
verbruikt i verder; olie, koelvloeistof, of anders?
het klinkt mij een beetje van;
"als je alles meet, is alles ok, maar onder belasting verandert er iets"


Mijn Spitje stotterde ook wel eens als ik gas gaf.
Dat is vorig jaar tijdens een meeting in Engeland verholpen.
Ben je al wat langer lid: het staat in The Spitfire van sept 2005.
Toch even in het kort.
Ik heb K&N luchtfilters. Aan de achterkant zit een bout.
Deze kwam tegen het huis van de luchtinlaatdempers.
Daardoor kreeg het wat valse lucht.
Daar is een 3 dubbele pakking tussen gezet.
Verder heeft die meneer nieuwe stuggere veren in de dempers gedaan.
dat zijn die veren van zo'n 6 cm in diameter.
Verder met een oliespuitje 2 keer pft in de oliepotjes bovenin.
Verder kreeg ik nieuwe contactpunten.
Starten/lopen/rijden/hard optrekken : weg stotteren. Piet.

Piet,
In mijn filters zit geen bout die tegen de dempers aan zou kunnen komen.
Ik zou de pakkingen onder de klokken van de dempers nog eens kunnen vervangen. Bij lekkage werkt de demper niet naar behoren.
De oliedempers in de carbs zijn vers gevuld.
Er zitten nieuwe, wat zwaardere veren in (rode veren).
Ik heb vorig jaar nieuwe contactpunten gezet, hetgeen geen verandering opleverde.
Ron
ron

