Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Aanhaalmoment niet standaard kopmoeren

Aanhaalmoment kopbouten.
goede middag,
ik weet dat het aanhaalmoment van de kopbouten 63 nm is,
maar ik heb geen originele moeren met een ringetjes. Maar moeren die ik nu nu heb (harder) die hebben het rinngetje geïntegreerd. En er zitten ook lichte karteltjes aan de onderzijde.
weet iemand hoe strak ik die aan kan/moet draaien.
ik heb al 3 keer mijn koppakking vervangen, omdat ik hem er na een tijdje uit blaas
je wordt er handig in, gisteren in 4 uur
iemand handige tips?
groetjes Ton

Hoi Ton
Het probleem hiervan is dat je voor 99,9% dat je de verkeerde koppakking hebt gemonteerd
bij mijn 1500 motorblok zit/ en moet een speciale RECESSED koppakking van Payen (AK 260) gemonteerd worden
Dit kun je zien aan de cilinderwanden deze zitten wat lager van de bovenkant van motorblok
Ik gebruik ook de originele HD flens moeren en monteer altijd nieuwe tapeinden hier is de rek na 40 jaar wel uit
Groetjes
Jan de Jong

Ik geef altijd 10% overspanning, dus 70 Nm.
Bij originele moeren draai je dan soms al de draad uit de moer, maar bij die verbeterde niet.
Zorg natuurlijk wel dat de kop en het blok goed schoon zijn en pas op met het recessed blok.
Als dat ooit gevlakt is, dan is de recess wellicht niet meer diep genoeg (0,7-0,8 mm) en dan blijf je ook dit soort problemen houden.