Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

Aanhaalmoment niet ...
 
Notifications

Aanhaalmoment niet standaard kopmoeren  

 
Ton van der Linden
(@tonlinden)
Lid

Aanhaalmoment kopbouten.

 

goede middag,

ik weet dat het aanhaalmoment van de kopbouten 63 nm is,

maar ik heb geen originele moeren met een ringetjes. Maar moeren die ik nu nu heb (harder) die hebben het rinngetje geïntegreerd. En er zitten ook lichte karteltjes aan de onderzijde. 

weet iemand hoe strak ik die aan kan/moet draaien.

ik heb al 3 keer mijn koppakking vervangen, omdat ik hem er na een tijdje uit blaas

 je wordt er handig in, gisteren in 4 uur 

iemand handige tips?

groetjes Ton

 

Citaat
Geplaatst : 20-08-2023 2:12 pm
Jan de Jong
(@jan-de-jong)
Lid

Hoi Ton

Het probleem hiervan is dat je voor 99,9% dat je de verkeerde koppakking hebt gemonteerd

bij mijn 1500 motorblok zit/ en moet een speciale RECESSED koppakking van Payen (AK 260) gemonteerd worden

Dit kun je zien aan de cilinderwanden deze zitten wat lager van de bovenkant van motorblok

Ik gebruik ook de originele HD flens moeren en monteer altijd nieuwe tapeinden hier is de rek na 40 jaar wel uit

 

Groetjes

Jan de Jong

This post was modified 1 jaar geleden by Jan de Jong
ReageerCitaat
Geplaatst : 11-10-2023 5:04 pm
spit1600
(@spit1600)
Lid

Ik geef altijd 10% overspanning, dus 70 Nm.

Bij originele moeren draai je dan soms al de draad uit de moer, maar bij die verbeterde niet.

Zorg natuurlijk wel dat de kop en het blok goed schoon zijn en pas op met het recessed blok.

Als dat ooit gevlakt is, dan is de recess wellicht niet meer diep genoeg (0,7-0,8 mm) en dan blijf je ook dit soort problemen houden.

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-12-2023 9:46 am
Share: