Forum
3 cilinders en een eng geluid

Afgelopen zondag begon mijn Spitje plotseling op 3 cilinders te lopen en daarbij ook nog een enge tik/klop te produceren. Vanavond heb ik een eerste onderzoekje gedaan, bougies eruit en klepdeksel eraf. Alle zuigers gaan nog op en neer en ook alle kleppen bewegen zoals het hoort. Daarna nog even laten draaien, de 3de cilinder doet niet mee en als ik van die cilinder de bougiekabel eraf trek is het kloppen weg. Het probleem zit hem dus duidelijk in de 3de cilinder. Voorlopig ga ik zaterdag de kop er maar eens afhalen, dan kan ik misschien iets meer zien. Klinkt bovenstaand verhaal iemand bekend in de oren dan hoor ik graag tips en suggesties. Het is een 1500, volgens mij hebben die losse cilinderbussen, klopt dat? De oliedruk is goed en ook het olie en waterpeil is in orde, hij is ook niet te heet geweest.
Grtz. Leo



De compressie test leverde het volgende resultaat op: 1e en 2e cilinder goed, 3e en 4e cilinder niets. Ook niet met wat olie op de zuigers. Mijn conclusie was daarom: koppakking tussen 3e en 4e cilinder doorgeslagen. Het enge kloppende geluid wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat de ontsteking van de ene cilinder via de lekkage in de andere cilinder terechtkomt waar op dat moment de uitlaatklep open staat. Ik hoorde het geluid ook hoofdzakelijk aan de uitlaatzijde van de motor. De kop is er inmiddels af en inderdaad, de pakking is tussen 3 en 4 helemaal door. Het valt dus gelukkig allemaal nog mee. Nog voordat het seizoen echt begint loopt het motortje wel weer.
Grtz. Leo


"Ter lering ende vermaak" Als het maar geen leedvermaak is, Pluis. Nee hoor, grapje. [:)]Ik zal voor de zaak weer dicht gaat wat foto's maken, het is wel interessant (en een beetje griezelig) om te zien hoe kwestbaar de koppakking op dat punt is.
Grtz. Leo


Inmiddels zit mijn motortje weer in elkaar, de kop is gevlakt en de klepjes zijn gecontroleerd en ingeslepen. Nieuwe koppakking er tussen en nog wat andere nieuwe pakkingen en slangen gemonteerd. Hij loopt weer keurig. Mogelijke oorzaak van dit malheur? Verkeerde zuinigheid bij een vorige keer dat de kop eraf geweest is (voordat ik de auto had) Er zijn toen i.p.v. de dikke stalen sluitringen, gewone dunne ijzeren sluitringen onder de kopmoeren gelegd. Doordat deze te zacht en te dun zijn blijven ze vervormen en zit de kop eigenlijk niet goed vast! Besparing destijds: 2 euro, of was het onwetendheid?
Grtz. Leo