Menu Sluiten

Forum

waterniveau zakt bij gasgeven  

  RSS

(@p-d-c-de-clerck)
Lid
Lid geworden: 7 jaar geleden
Berichten: 35
05/08/2013 6:44 pm  

Is het normaal dat als ik de radiatordop verwijder en gas geef het waterniveau in de radiator sterk zakt? Als ik de gas los dan komt hij weer naar hetzelfde niveau.

Ik stel die vraag omdat ik nog steeds met een te hoge motortemperatuur zit.

Temp wijzer gaat steeds in het rood, zonder dat de radiator echt heet wordt.

Ik heb al vervangen:

-de termostaat (72°C)
- de temp sensor
-systeem gereinigd met soda
- de voltage stabilizer uitgemeten en hem vervangen door een exemplaar die ik nog liggen had
- massa kabels opnieuw getrokken en alles uitgemeten: alles ok

Er zit bijna niets anders op dan een andere radiator te kopen denk ik... In september trouw ik en dan moet de auto kunnen rijden... stress dus!


ReageerCitaat
(@p-d-c-de-clerck)
Lid
Lid geworden: 7 jaar geleden
Berichten: 35
05/08/2013 7:17 pm  

wat ik er ook nog moet bijvertellen is dat de radiatordop + expansievat nieuw zijn...

De ontseking is opnieuw afgesteld, kleppen geregeld... het enige mankement dat ik kan waarnemen is dat de eerste carburator iets te rijk staat, maar ik kan hem niet armer zetten. De regelvijs is al maximaal naar boven gedraaid. Met de colortune is te zien dat hij eigenlijk wat te rijk staat. Kan dit de temperatuur sterk beïnvloeden? Ik dacht eerder dat een te arm mengsel een stijging aangaf.

Het blok heeft behoorlijk warm maar de temp in de radiator blijft tussen de 72-88 graden.


ReageerCitaat
(@josok)
Lid
Lid geworden: 8 jaar geleden
Berichten: 152
05/08/2013 8:44 pm  

Ja, het is normaal dat het waterniveau iets zakt, als de motor (en dus waterpomp) toeren gaat maken. Later, als alle achtergebleven lucht weg is wordt dat minder. Als de echt gemeten watertemperatuur (goed gedaan!) in de radiator dus goed is, is er geen enkele reden om aan te nemen dat er echt iets aan de koeling mankeert. De warmte van het blok wordt dus afgevoerd. Te arm afstellen levert meer wamte op, maar dat ga je echt niet aan de watertemperatuur zien, want de thermostaat gaat gewoon iets eerder of verder open.

Allen het meetsysteem geeft dus niet goed aan. Dat is een risico, omdat je zo een echte fout gaat missen. Dus is toch de bedrading, de sensor, stabilisator of de meter stuk. Een van de redenen waarom ik zo'n watertemp/oliedruk metertje aangeschaft heb. Puur mechanisch 🙂 www.rimmerbros.co.uk/Item--i-RX1351OI...

Maar gewoon uitzoeken en repareren eerst is nog veel leuker!


ReageerCitaat
(@fournier)
Lid
Lid geworden: 9 jaar geleden
Berichten: 829
05/08/2013 8:49 pm  

Dit is een raar geval Pé. Als je de dop van de radiateur hebt en de motor loopt en je geeft gas en je ziet dan het vloeistofpijl zakken, dan komt bij mij de gedachte op dat er 'boven' in de kop van de motor ruimte overgebleven is die niet gevuld is met koelvloiestof. Dat kan ook verklaren dat er / waarom er een hoge temperatuur berijkt wordt.
Ik doe je een voorstel; de radiateur is opgehangen in een 'U'-vormig frame. Kijk eens of je de radiateur 'een gaatje hoger' in het frame kunt hangen. Daarmee wordt de vloeistofspiegel in de kop van het motorblok ook hoger.
Als er 'hogerop' geen gaatjes mee zitten om de rad op te hangen, probeer dan gewaar te worden hoeveel speling je nog hebt totdat de rad de motorkap raakt. Zoveel speling als je nog hebt, zoveel hoger kan je de rad in de U-vorm ophangen (minus een centimeter?). Vroeger -bij de Mk1 zat er een waterbak naast de kop van het blok met een vulopening en radiateurdop zowat achteraan het motorblok, wat met een pijp in de boenbak van de radiateur eindigde. Uit kotenoverwegingen hebben ze dit later weggelaten. Maar, het toont wel aan dat er hier een kritisch punt is.
Een mogelijkheid is ook, koelvloeistof aan het systeem toe te voegen bovenop de koepel waarin de thermostaat zit. In heel veel auto's vind je bovenin die koepel een schroefje met een fiber ringetje eronder, zodat je het systeem daar kunt ontluchten en eventueel nog wat bijvullen. Ook dat zit er bij de latere types niet meer op. Maar, het is wel een indicatie; wanneer de kop niet echt volloopt met koelvloeistof, kon je daar nog ontluchten en bijvullen.
dat je voorste carburateur eigenlijk te rijk staat, terwijl je d esproeier helemaal bovenin hebt staan, betekent, dat de naald versleten is en/of dat de sproeier uitgesleten is. Koop dan een nieuwe naald en sproeier. Een andere mogelijkheid is, dat de vploeistofspiegel in de betreffende vlotterkamer (veel) te hoog staat, waardoor die ook in de sproeier te hoog staat. Je hebt vlotters die met een dubbel gebogen stripje metaal aan de deksel zitten. Die kan je afstellen door de dubbele buiging wat nadrukkelijker (excentrieker) te maken, zodat de vlotter eerdr de naald in de zitting drukt. Andere vlotters kan je niet afstellen; dan is de oplossing, de naaldzitting uit het deksel draaien en er een ringetje onder leggen, waardoor de vlotter eerder de naald in de zitting drukt. Inderdaad; een te arm mengsel geeft eerder een te hoge bedrijfstemperatuur.
Laat je ons weten wat je verdere ervaringen zijn?
Nog een vraag; heb je een radiateurdop met de juiste 'druk'. Er is een voorgeschreven waarde.


ReageerCitaat
Share:
  
Bezig

Inloggen van Registreer aub