Menu Sluiten

Forum

Thermostaat voor de...
 
Notifications

Thermostaat voor de winter  

 
ghertzberger
(@ghertzberger)
Lid

Hallo iedereen die reageerd en meeleest,

Vandaag weer heerlijk in mijn Spit gereden. Omdat het zo koud is komt mijn temperatuurmeter (koelwater) niet in het midden.

For your information: mk3, geen koelschotten, geen overflowpotje bij de radiator, kachel maximaal (het was koud), systeem is gevult met water en antivries, alle leidingen in 2 jaar oude staat, de laatste spoeling van het systeem 1 jaar geleden, dus alles schoon.

Affin, uiteindelijk voor vandaag even een kartonnetje voor de radiator geplaatst, daarna kwam de meter net onder zijn bedrijfstemperatuur. Na de rit bellen naar Ruud Sipkema of hij een winter thermostaat voor me heeft.

Maar, op de weg terug van de garage in de volvo 850 bedacht ik me dat ik voor die auto niet twee thermostaten hoef te hebben voor het rijden in zomer en winter. In de spit zou nu een winter thermostaat van 83°C moeten, dat betekend dat nu, met de 74°C thermostaat de motor te snel gekoeld wordt.

Betekend dit niet gewoon dat we allemaal met een thermostaat van 74°C rijden, wat een pleister is voor het gebrek aan koelvermogen in de zomer? Want bij meer koelcapaciteit in de zomer, kan de thermostaat ook later opengaan.

Als ik zo naar mijn motorruimte kijk, valt het ook op dat er twee vulstukken naast de radiator zitten. Deze heb ik volgens mij bij iedereen gezien. Horen we niet allemaal origineel een grotere radiator te hebben?

Ik ben benieuwd of je dit weet Fournier "".

Citaat
Geplaatst : 03-02-2013 12:29 am
fournier
(@fournier)
Lid

Je legt de vinger wel weer bij de gevoelige plek met je opmerking dat er naast de radiateur links en rechts een blind stuk zit.
In de eerste Spitfire's werd die volle breedte ingevuld met een radiateur, zoals ook bij de Herald aan de orde.
Maar, de economen bij de fabriek moesten wel hun kost verdienen en waren dus voortdurend op zoek naar 'besparingen'.
Na een aantal jaren Spitfire's geproduceerd te hebben was het wel duidelijk dat die wagens in landen met een zeeklimaat best met een kleinere radiateur toekonden. Dat was goedkoper, dus, dat gebeurde.
Ik heb het vermoeden dat de meeste Spitfire's in ons land gewoon met een 83 graden thermostaat rondrijden.
Als je je koelsysteem in orde hebt en niet met een al te arm mengsel rondrijdt is de gebruikelijke radiateur goed in staat om de bedrijfstemperatuur te handhaven. Inmiddels hebben we ook een 'gesloten' koelsysteem, wat inhoudt dat er druk opgebouwd wordt wanneer de temperatuur voor water het kookpunt bereikt, waardoor dit kookpunt wat verhoogd wordt en de auto dus niet zo snel gaat stomen. Factor is dan wel, dat het koelsysteem deze druk kan vasthouden = niet lekt.
Heb je plannen om een Alpentocht te gaan rijden met je partner en de bijbehorende bagage, dan is een zomerthermostaat wellicht aan tebevelen want die begint eerder de koelvloeistof door de radiateur te sturen, zodat je niet onderweg genoodzaakt wordt om de kachel open te zetten om de motor niet aan de kook te krijgen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-02-2013 1:25 am
ghertzberger
(@ghertzberger)
Lid

Dank voor je antwoord.

Volgens mij heb ik nog een volle breedte radiator liggen, misschien is het geen gek idee om die te restaureren en weer te gebruiken.

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-02-2013 5:41 pm
Share: