Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Temperatuur

Ik had altijd het gevoel dat mijn motor niet warm genoeg werd (73 graden gemeten bovenin de radiateur). Daarom heb ik een nieuwe thermostaat geplaatst van 82 graden.
Geen resultaat. Dezelfde temperatuur in de radiateur werd behaald.
Mijn Spitfire heeft de standaard waterroute door de motor, de kachelkraan staat altijd open.
Dus dan nu de vraag: Wat moet de bedrijfstemperatuur van de motor zijn (bovenin de radiateur)?
Alvast dank voor de reacties!
Spitfire mk3 overdrive uit 1967

hoe heb je de temperatuur gemeten of ga je uit van een misschien fout aanwijzende temp. meter.
want een andere thermostaat zou toch een hogere temp. moeten opleveren.
of heb je een grotere radiator geplaatst?
dan blijft de temp.gelijk omdat dan het koelend vermogen van de radiator de temp. bepaalt.
ik heb precies hetzelfde effect nl. sinds ik een grotere radiator heb gemonteerd, op wat koudere dagen komt de motor niet op de goede temp. van pakweg 85 gr.
dus dek ik wat oppervlak van de radiator af.
groet cor

Dank voor de reactie.
Ik heb een normale radiateur, zo een met een lange en een korte vulplaat aan de zijkanten. In principe heb ik dus de kleinste radiateur.
De temperatuur heb ik gemeten met een thermometer. Het is een thermometer die normaal wordt gebruikt in de stromingsleer (stromende vloeistoffen). De thermometer heb ik (met een op de draaibank gedraaid verloopje) direct in het koelwater gestoken. Dus de dop van de radiateur eraf. Gevolg: motor wordt warm, water zet uit, stroomt uit het buisje, de temperatuur komt niet boven 73 graden.
Omdat ik in eerste instantie dacht dat het aan de thermometer lag, heb ik hem gecheckt met een vleesthermometer. De thermometer klopt....
Spitfire mk3 overdrive uit 1967

waarom heb je de kachelkraan open?
dat zorgt ook voor een aardige extra koeling.
merk je niet dat er ergens in je blok een warmte ophoping is?
als je stationair draait blijft hij dan 73 gr.?
dat lijkt me onmogelijk want de vaste fan draait dan nauwelijks toeren en zorgt dus vrijwel niet voor koeling.
als hij dan nog 73gr. blijft dan heb je een wonder motor want bij mij gaat dan echt de elektrische fan aan en wordt de motor 85 gr. en warmer.
ik blijf twijfelen aan de meting.
waterpomp oke?
groet cor[?]

Een tip: koop een infrarode thermometer (oa bij Conrad.nl te koop vanaf 30-40 euro)
Daarmee kan je op allerlei plekken op je motorblok de temperatuur meter en kan je zo zien of er temperatuurverschillen zijn en er wellicht verstoppingen in de waterkanaaltjes zitten
Groeten
Kees
* * * Spifire 1500 '79 (niet meer helemaal) US * * *
"Het is mooi weer, zullen we met de rode auto gaan?"

Ik heb een tijdje geleden wat metingen gedaan van de temperatuur van het koelwater en ijking van de temperatuurmeter in het dashbord. Hiervoor heb ik de temperatuur van het koelwater direct achter de thermostaat gemeten met een IKEA braadthermometer. Ik heb de sensor hiervoor door de verbindingsslang aan de bovenkant van de radiateur gedaan en de draad van de sensor gaat dan door de slang aan de kant van het thermostaathuis naar buiten. De radiatordop is hierbij gesloten.
Ik meette hier temperaturen oplopend tot 90 graden na ongeveer een half uur stationair draaien. Ik kon de temperatuur forceren naar 95 graden door bedekken van de radiateur. De gemeten temperatuur blijft echter laag (rond 60-70 graden)totdat de thermostaat opengaat. Wat me wel opviel is dat de temperatuur bij de waterpomp kant laag blijft in eerste instantie (ook met geopende thermostaat) en pas later warmer wordt (na een half uurtje of zo). Je zou dus eens kunnen kijken of je hem misschien te kort stationair laat lopen?
Ik heb ook een mk3, maar wel een met grote radiateur. Temperatuurmeter (dashboard) staat bij 70 graden ongeveer halverwege.
Wat je misschien eens kunt proberen is direct achter de thermostaat meten van de temperatuur en met gesloten koelsysteem. De meetresultaten worden dan door iets minder variabelen beinvloed. Hierdoor kun je gemakkelijker een conclusie trekken. Je kunt dan ook zien bij welke temperatuur de thermostaat opengaat en je kunt je dashboard temperatuurmeter ijken, bijv. met een stukje plakband op het wijzerglas.
Succes en groeten,
Hans

