Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

Temperatuur te hoog
 
Notifications

Temperatuur te hoog  

 
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Zo, ik heb vanmorgen eerst een berg sneeuw geruimd en heb nu even tijd om de stilte op het forum te doorbreken.
De beste wensen voor 2010 voor alle mede spitters.

Dan het eigenlijke onderwerp. De koelwater temperatuurmeter staat al sinds de aanschaf van mijn spit op zo'n 90% van de schaal.
Veel te hoog, maar koken deed hij niet. Wel draaide de elektrisch fan constant.
Om dit probleem te verhelpen moet je dan aan de volgende dingen denken.
1. Radiateur verstopt. Deze is nieuw, dus uitgesloten.
2. Temperatuur gever. Vernieuwd, geen resultaat.
3. Temperatuurmeter. Getest met andere meter, geen resultaat.
4 . Ontstekingstijdstip. Getest, was goed.
5. Waterpomp. Zag bij gasgeven een goede doorstroom.
6. Motorblok koelkanalen verstopt.. Had bij de cylinder revisie het motorblok goed gespoeld. Er kwam toen ook uit de kachelradiateur veel drap, maar uiteindelijk alleen schoon water. Daarna alles weer gemonteerd.

Toch blijft dan over dat de koelkanalen verstopt zijn. Ik heb toen van Wyns's cooling flush gebruikt en volgens voorschrift in laten werken. Het resultaat was dat er best veel drap uit kwam.
Ook heb ik daarna een product voor bootmotoren (was wel agressief) gebruikt, hierdoor kwam er weer veel drap uit.

Daarna heb ik het koelsysteem weer met koelvloeistof gevuld.
Als de motor dan warmgedraaid werd kwamen er allemaal rare vlokken naar boven bij de radiateurdop openening.
Als ik deze eruit zoog en in een schaaltje deed dan ging deze massa spontaan schuimen.
Toen wist ik het, er was zgn STOP LEAK gebruikt. Dit is een product dat je toevoegt aan je koelwater als je ergens een lek hebt ( b.v. lekke radiateur). Deze troep had zich opgehoopd in de kanalen van het motorblok en gedeeltelijk verstopt..

Dan nu de oplossing die voor mij het goede resultaat heeft gegeven.
1. Koelsysteem volledig aftappen.
2. Vullen met ontvetter (is een koud ontvetter om
motorblokken uitwendig te reinigen). Dit 1 dag laten inwerken en dan nogmaals herhalen tot er redelijk schone vloeistof uitkomt.
3. Spoelen met water.
4. Vullen met water en warmdraaien. Af laten koelen en dan aftappen.
5. Koelsysteem reinigen met een middel zoals Wyns's cooling flush. Af laten koelen.
6. Vullen met water en warmdraaien. Af laten koelen en dan aftappen.
7. Vullen met koelvloeistof.

De temperatuurmeter staat nu tot net over de helft van de schaal en de elektrische fan gaat bij stationair draaien keurig aan en uit. Zoals het hoort.
Het spookbeeld van het blok uit elkaar gooien en ergens laten uitkoken is weg.
Wat blijft is een voldaan gevoel en nog meer genegenheid voor mijn Spitje.[:D][:D][:D] en....... op naar net volgende probleem uuhh......uitdaging.

Groeten Karel

Citaat
Geplaatst : 03-01-2010 2:17 pm
Share: