Menu Sluiten

Forum

temp in rood maar i...
 
Notifications

temp in rood maar ik meet 82°C  

 
pdcdeclerck
(@p-d-c-de-clerck)
Lid

Probleem: mijn temperatuur meter gaat na enkele kilometers in het rood staan, als ik dan de radiatordop eraf haal (staat onder druk), en ik meet met een termomether de vloeistof in de radiator dan geeft hij 82°C aan.

Ik heb vandaag al het volledige koelingssysteem gereinigd met soda, thermostaat getest (74°C), maar niets helpt.

Ik stel wel vast dat hij wat koelvloeistof verliest aan de bovendste darm van de radiator, darm heb ik vervangen maar hij blijft het doen... Ik heb de indruk dat dit te maken heeft met de druk in het systeem... De temp meter is ook ok, heb een andere gemonteerd en die geeft ook rood aan.
Koelvloeistof is redelijk schoon, hij ziet wat roestig bruin, maar geen olie in ofzo

Wat kan er aan de hand zijn?

1) Niets: een massa probleem of iets dergelijks? Maar zelfs zonder voltstabilisator wijst de meter naar het rood
2) radiatordop die kapot is?
3) verstopte radiator?

Mijn radiator is nog de originele van de mk3. Ik heb geen andere koelingssystemen zoals een elektrische fan.

Ik moet bekennen dat mijn spit elektrisch nog wat probleempjes heeft: zo heb ik geen achterlichten en nummerplaatverlichting... om een of andere reden is dat kapot gegaan... Dat was een karwei om bij slecht weer op te lossen.

Ik heb het archief ed gelezen... het kan vanalles zijn, maar heeft iemand een tip?

Citaat
Geplaatst : 07-06-2013 6:22 pm
Ronald de Groot
(@jodokus)
Lid

Is dit probleem plotseling ontstaan of zag je het afgelopen jaar de meter altijd al wat oplopen, en steeds wat verder?

Ik zou zeker ook even de sensor controleren. Wellicht is die gesneuveld.

Als de sensor wel goed is dan kan je nog denken aan onvoldoende doorstroming.
Bijvoorbeeld verstopping leidingen, radiateur, kanaaltjes door het blok.
Waterpomp geeft onvoldoende stuwing.
Misschienm last van lucht in het systeem dat ter hoogte van de sensor zich verzameld.

Verder alle aardpunten controleren.
Volgens mij is het zo dat als je de stabalizer er tussenuit haalt en de pen op 12V zet hij sowieso naar het rood gaat.

Ik gok op de sensor.

Trouwens een paar kilometer rijden zonder werkende achterlichten ..... ?? Of ben je gezegend met stille landweggetjes?

Ronald

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-06-2013 7:41 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Koop een nieuwe temperatuurzender en vervang het exemplaar wat nu op het thermostaathuis zit. Als je met een thermometer in de hals van de radiateur vaststelt dat de koelvloeistof maar 82 graden is en de meter wijst vol rood aan, dan heeft je thermometer waarschijnlijk toch gelijk. De meter geeft aan wat de zender aangeeft. Dus, mogelijk is je zender niet in orde.
Als je achterlichten en de kentekenplaatverlichting het niet doen kan het een doorgebrande zekering zijn, maar wellicht is de aarding van de verlichting niet in orde.

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-06-2013 7:41 pm
pdcdeclerck
(@p-d-c-de-clerck)
Lid

Bedankt voor de tips!

Ik zal een andere temp sensor kopen (de vorige is 1 jaar oud) en dan zullen we zien of het opgelost is.

Het is in ieder geval plots begonnen, enkele dagen geleden heb ik nog een tocht van 100 km bij mooi weer gedaan zonder enige temp verhoging op de meter.
Het zal dus of de sensor of een massa probleem moeten zijn.

Wat mijn achterlichten betreft: probleem gevonden dankzij het forum/archief. De zekering was niet gesprongen, maar de klemmen die de zekering vasthouden was het probleem. 1 ervan zat los waardoor die geen stroom doorgaf. Probleem opgelost!

bedankt voor de input!!

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-06-2013 1:50 am
Jan de Jong
(@jan-de-jong)
Lid

Je geeft zelf al aan dat er geen verschil in de temperatuurmeter uitslag ontstaat bij het loskoppelen van de spanningsstabilisator de benzinemeter en de temperatuurmeter werken op deze spanningsstabilisator als deze niet correct werkt dan is de meter uitslag veel hoger, uit zeer kort geleden praktijkervaring had ik ook dit probleem nadat ik mijn Km teller klok bevestigingsmoeren wat losser had gezet omdat de wijzer nogal te keer ging bij 100 Km/uur,

Hier door kreeg ik ook het probleem met de benzinemeter en de temperatuurmeter uitslag veel te hoog, moeren weer wat vaster gezet het MASSA probleem was weer opgelost alles werkt weer zoals van oudst.

PS de spanningsstabilisator kan natuurlijk ook defect zijn.

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-06-2013 10:41 am
pdcdeclerck
(@p-d-c-de-clerck)
Lid

Ik probeer het deze week eens uit, ik heb nog een reserve spanningsstabilizator liggen.

Wat die massa aan de tellers en dergelijke betreft: de massa draadjes hangen inderdaad aan de achterkant van de klokjes met kleine moertjes vast, mijn vier metertjes worden zo overbrugd om dan uiteindelijk naar een bout die het dashboard aan het chassis verbindt.

Bestaat hier geen beter alternatief voor? Zou ik niet beter alle massakabeltjes laten samenkomen op een punt aan bijvoorbeeld de bovenkant van de versnellingsbak ofzo? Geen idee hoe dat origineel zit, bij mij is er duidelijk door de vorige eigenaar aan geknoeid.

ReageerCitaat
Geplaatst : 09-06-2013 5:25 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Waarschijnlijk gaat er vanaf de min-pool van de accu een dikke draad naar het motorblok om 'aarde' te hebben voor de startmotor en de dynamo. Wat bij verscheidene wagens ontbreekt, is een tweede draadje vanaf de accuklem aan de min-pool van de accu die direct vastzit aan de carrosserie. Vaak zit er naast het grote oog vaneen accuklem een boutje waaraan je een extra draad kunt vastzetten. Die moet je gebruiken om daaraan een draad vast te maken die aan de andere kant rechtstreeks op de carrosserie van de auto vastzit en zo de koets van een eigen aardleiding naar de accu voorziet. Je kunt deze draad bijvoorbeeld vastzetten op een boutje wat je door de driehoeksteun direct naast de accubak heenschroeft.
Als je niet zo'n extra aardleiding voort de koets naar de accu hebt zoekt de electriciteit die je via de assecoires in je dashboard leidt naar aarde en die wordt dan vaak gevonden via de choke kabel of de ophanging van het gaspedaal. De aarde vanaf de koets moet immers de terugweg vinden via de kabel die van de accupool naar het motorblok loopt.
Dus, probeer eens zo'n extra draad van de accupool naar de koets aan te leggen. waarschijnlijk heb je dan veel minder 'aarde'-problemen in je dashboard. Jouw gedachte om het dashboard naar het motorblok (versnellingsbak) te aarden was dus helemaal niet gek (goed geraden). Maar er is een voor de handliggender oplossing (zoals beschreven).

ReageerCitaat
Geplaatst : 09-06-2013 5:42 pm
Simon Ossewaarde
(@simon)
Lid

Zoals Fournier schrijft hoort er een draad van de accu (min-pool) naar de carrosserie te lopen. Fournier heeft het over een draadje, maar dat is wat dunnetjes. Het moet echt een behoorlijke diameter zijn. Immers de (retour) stroom van alle componenten vindt zijn weg via de carrosserie en dan via die ene kabel naar de accu. Dat kan behoorlijk oplopen. Dus een zelfde dikte als die van de kabel die naar de versnellingsbak loopt is prima. Dit heet de massakabel. Zorg er wel voor dat voor goed contact de aansluiting op blank metaal is.

ReageerCitaat
Geplaatst : 09-06-2013 7:01 pm
Share: