Menu Sluiten

Forum

Spoelen  

  RSS

(@spitfire1500)
Lid
Lid geworden: 9 jaar geleden
Berichten: 34
20/07/2013 2:53 am  

Hoi,

Zo het spoelen van de spit is klaar, wat een drap kwam er uit. Na grondig spoelen en reinigen met soda de spit vandaag weer op koelvloeistof gezet. Het was wel nodig. Zo weer een klusje klaar. Op naar het volgende. Nieuwe schokbrekers achter. Deze week besteld. Eerst maar eens op vakantie, morgen, daarna zien we wel weer verder.

Groetjes Ronny.


ReageerCitaat
 Gijs
(@g-bosman)
Lid
Lid geworden: 6 jaar geleden
Berichten: 33
20/07/2013 12:48 pm  

Een leuk klusje, ik heb het twee weken geleden gedaan. Slangen los, radiator eruit en spoelen maar. Het viel me tegen wat er aan drab uitkwam, ik had stiekem toch wat meer eer van m'n werk verwacht... Voor de zekerheid ook een nieuwe thermostaat geplaatst en de onderste koelslang vervangen (van blok naar radiateur), omdat deze niet origineel was en tegen de motorsteun aan schuurde.

Wat de motortemperatuur betreft: mijn metertje staat eigenlijk altijd tussen het middelste streepje en dat rechts ervan, met dit warme weer eigenlijk altijd op het één na meest rechtste. De door de vorige eigenaar ingebouwde elektrische fan heb ik niet echt nodig en doet ook niet veel lijkt het. Originaliteitsfreak als ik ben zou ik die er het liefst uithalen, zodat er nog wat meer lucht van buiten direct door de radiateur blaast. Doen? Of is zo'n fan toch wel handig, bijvoorbeeld bij lang filerijden?


ReageerCitaat
(@fournier)
Lid
Lid geworden: 9 jaar geleden
Berichten: 829
20/07/2013 10:14 pm  

Op de site van Canley Classics kan je een mooi verhaal vinden van een testrit die zij gemaakt hebben naar Afrika, waarvoor ze een auto geprepareerd hadden, met onder andere een electrische ventilator. Het komt erop neer dat, toen ze zich genoodzaakt zagen het ding uit de auto te verwijderen hun koelproblemen over waren.
Als je het niet kunt vinden of je vaardigheid om Engels te lezen tekortschiet, geef dan even een seintje. Ik heb er een Nederlandse vertaling van.


ReageerCitaat
 Gijs
(@g-bosman)
Lid
Lid geworden: 6 jaar geleden
Berichten: 33
20/07/2013 11:56 pm  

Dit verhaal dus. Geeft precies mijn gevoel weer. Zo'n elektrische fan hangt daar een beetje lucht tegen te houden voor de radiator (40 procent lijkt me wat veel, maar de helft daarvan is het zeker...). Ik ga 'm eruit halen.


ReageerCitaat
(@spitfire1500)
Lid
Lid geworden: 9 jaar geleden
Berichten: 34
21/07/2013 3:02 am  

Om de zelfde reden is voor plusminus 5 jaar geleden de electrische fan ook bij mij van de auto verwijderd. Ik gebruikte hem nauwelijks, ik had een schakelaar in de auto om hem te bedienen. Heb toen ook de motor en de koeler van mijn eigen spit gespoeld. Hierna nooit geen koelings problemen meer gehad. Ja, trouwens nog wel 1 keer, maar toen bleek de spannings stabilisator kapot te zijn. Geen koelingsprobleem maar een spanningsprobleem. ""

Temperatuur staat altijd zo rond de helft op mijn dubbele meter.


ReageerCitaat
(@ben)
Lid
Lid geworden: 9 jaar geleden
Berichten: 112
23/07/2013 1:52 am  

Het lijkt wel of de gehele club het koel systeem aan het spoelen is.

Ik heb het nl vorige week ook gedaan en dan volgens het advies van Fournier met azijn. Ik heb de onderste slang van de radiator losgemaakt en de deksel van het termostaathuis verwijderd waarna de kolevloeistof er rijkelijk uitkwam, hierna met de tuinslang alles zogoed mogelijk doorgespoeld en slang weer gemonteerd. Toen met azijn radiator en de motor via het termostaathuis gevuild. Wat me toen verbaasde dat ik er maar zo'n 3 ltr in kreeg terwijl fournier het over 6 ltr heeft en volgens de specs het 4.8 ltr zou moeten zijn.

De motor enkele malen goed warm gereden waarna alles weer afgetapt als boven beschreven en toen gevuld met koelvloeistof, ook toen kreeg ik er maar zo'n 3 ltr in. ra ra hoe kan dit?

Ik ga er van uit dat er nu in iedergeval voldoende koelvloeistof inzit om enkele graden vorst te doorstaan.

groeten Ben


ReageerCitaat
 Gijs
(@g-bosman)
Lid
Lid geworden: 6 jaar geleden
Berichten: 33
23/07/2013 11:42 am  

Ik kreeg er ook maar een litertje of drie, vier in terwijl de totale inhoud van het koelsysteem wel meer is. De verklaring is simpel: in het blok zelf zit ook nog wat koelvloeistof, die loopt er alleen uit als je de aftapplug van het blok zelf losdraait. Die plug zit op een wat lastige plek (tussen de verdeler en de startmotor) en zat bij mij natuurlijk muurvast, dus ik heb 'm lekker laten zitten.

Ik denk dat je met goed doorspoelen de meeste rommel er wel uitkrijgt, ik rij nu al weer een paar weken op verse koelvloeistoef en aangezien het verversen eigenlijk een fluitje van een cent is en nieuwe koelvloeistof ook maar een paar euro kost, ga ik vanaf nu elk jaar gewoon even spoelen. Dan is eht ook neit zo'n ramp dat het blok zelf niet afgetapt is, het spoelt vanzelf wel een keer door.


ReageerCitaat
Share:
  
Bezig

Inloggen van Registreer aub