Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

rode koelvloeistof
 
Notifications

rode koelvloeistof  

 
Chris van Miltenburg
(@harlinger)
Lid

Ik ben van plan om het water compleet te vervangen voor rode koelvloeistof. Deze tip kwam uit de oldtimer racerij.
Schijnt beter te zijn dan water.
Het is volgens mij ook nog eens beter voor het blok, water brengt nogal wat roest vorming met zich mee.
Nou, kom maar op met de tips.
PS, de auto blijft goed op temperatuur ook zomers.

Citaat
Geplaatst : 10-11-2009 3:57 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Dag Chris
Dat is niks bijzonders, in zoverre....
In mijn huidige auto, de Passat, wordt het standaard gebruikt.
Dat schijnt bij sommige autotypes verplicht te zijn zelfs.
Misschien heeft het te maken met het feit dat dat Alu blokken zijn.
Dat het voor oldtimers ook aanbevolen wordt is nieuw voor mij.
Dat de Spit 'szomers dan beter op temperatuur zal blijven geloof ik niet.
Dat is afhankelijk van vele andere factoren.
Zie de geweldige discussie hierover op het Forum.
Voor de goede orde : de temperatuurmeter van mijn Spitje staat 'szomers en 'swinters altijd in het midden als hij eenmaal warm is
ook bij stationair draaien in de volle zon bij file of VKL.
Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-11-2009 6:21 pm
kees-b
(@kees-b)
Lid

Volgens mij moet je dan wel zorgen dat echt al het water er goed uit gehaald wordt, want rode koelvloeistof mag niet met water gemengd worden.

Ik heb er zelf water zonder antivries inzitten, dat koelt het beste, maar ik heb de auto dan ook in een verwarmde garage staan en rij zelden in de winter, alleen op een enkele mooie zonnige zondagmiddag....

* * * Spifire 1500 '79 (niet meer helemaal) US * * *
"Het is mooi weer, zullen we met de rode auto gaan?"

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-11-2009 11:38 am
pluisje
(@pluisje)
Lid

quote:


Originally posted by PietjePrecies

Misschien heeft het te maken met het feit dat dat Alu blokken zijn.


zoiets,
heb je wel eens een aluminium plaat vastgezet met een RVS schroefje?
dan weet je wel dat na een jaar het aluminium om de RVS schroef
heen weg is gevreten..

je kan je voorstellen dat een motorblok met koel systeem
wat warm wordt en waar water in zit, erg gevoelig is voor
'electronische roest'...

gooi je er dus normale koelvloeistof in, heb je kans dat je
motortje helemaal weg wordt gevreten vanuit de binnenkant..

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-11-2009 1:30 pm
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

De motor en de kop van een spit zijn geheel van gietijzer. In het verleden bestond het probleem van electrische corrosie bij gietijzeren blokken met aluminium koppen.
De koelvloeistoffen van heden kennen dat problem niet meer.
De voordelen van koelvloeistof (glycol) boven water zijn:
- neemt sneller warmte op (motor sneller op temperatruur)
- geeft sneller warmte af (betere koeling bij hogere temp.)
- houdt blok intern goed schoon (geen roest door water/zuurstof/ijzer en reinigende werking)
- betere smering van de waterpomp. (hier twijfel ik aan)
Al me tal redenen genoeg om te kiezen voor een goede koelvloeistof.
Bovendien kan je blok in de winter gewoon afgevuld blijven staan. Geen bevriezing, geen verversing. Bij het vullen met schoon water in het voorjaar komt er weer verse zuurstof bij en dat leidt weer tot (onnodige) corrosie.

ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-11-2009 2:46 pm
Chris van Miltenburg
(@harlinger)
Lid

Een ieder weer hartelijk bedankt, het houd je wat bezig dit soort disicussies, maar wel leuk vind ik.
Ik begrijp hieruit, dat ik het beste kan kiezen voor normale blauwe koelvloeistof, (glycol) volgens Ron, en volgens Pluisje juist weer niet.
Water met antivries? heb ik ook aangedacht, maar, dan deel ik toch Ron zijn visie wat betrefd het bijvullen/verversen.
Het lijken wel meerkeuze antwoorden.
Ik ga voor de koelvloeistof. De blauwe.
Of moeten we nog een POLL houden:
VOOR TEGEN
PS: De rode zit ook in onze Golf.

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-11-2009 10:08 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

het is niet een questie van goed of slecht,
maar goed of beter...
en is beter, zoveel goeder om het extra geld te verantwoorden?

het doel van een forum om informatie uit te wisselen,
voor en tegens te bespreken,
waarna een lezer zijn eigen weg kan kiezen..

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-11-2009 10:33 pm
Chris van Miltenburg
(@harlinger)
Lid

Hoi Pluisje,
Ja, dat is ook iets, goed of beter, duur of goedkoop,
soms kunnen vele meningen je ook zover krijgen, dat je het zelf niet meer weet. Ik dacht, dat toen ik hoorde van de rode koelvloeistof, als dit goed is, voor aluminium, dit ook altijd wel goed zal zijn voor de "oude spit"
Ik hoef niet tot -30 ofzo, maar als dat zo is, dan is dat maar zo.
Over de prijzen, bij Action staan liters voor een paar centen, bij de garage heb je voor die prijs nog geen litertje.
Dus ik wil gewoon weten, wat anderen voor ervaring hebben (ga ik dus van uit) of dat het puur een gedachtengang is.
De discussie voor of tegen, is volgens mij niet de goede, het moet gaan over slecht, goed,
beter of het best, tenzij iemand concreet kan aan geven wat de negatieve punten, danwel de positieve punten zijn, en dit goed onderbouwen kan. Info is dus mooi, maar soms..............kan het ook tot verwaring lijden.
groeten,
Chris.

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-11-2009 11:26 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

ga er eerst vanuit dat je auto ongeveer 364 dagen per jaar
stil staat en meestal binnen.
mijn dagelijkse auto rijdt ongeveer 2 uur per dag,
dat is bijvoorbeeld een heel andere belasting.

wat je dan niet wilt is dat de koelvloeistof, even als de olie
en benzine verouderen door het lange wachten.
toevoegingen (zoals alcohol) of vervuiling heeft dan ruim de
tijd om uit te treden..

wanneer je weet dat water uit de kraan schadelijk is voor de
auto, het bevat namelijk kalk en zout,
kan je het beste gewoon gedemineraliseerd water nemen,
immers bevriezen zal de meeste koelvloeistof niet meer in
Nederland...

de rode koelvloeistof zou ik verkiezen boven extra anti-vries,
mist dit een homogene massa is, waar niets uittreedt bij lange
stilstand.

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 23-11-2009 4:14 pm
Chris van Miltenburg
(@harlinger)
Lid

Hoi Pluis,
daar heb je een punt, gedemineraliseerd water, nooit
bij stilgestaan, bevriezen doet het inderdaad niet meer,
en de optie is goed.
Van de werking van de rode bij stilstand (een wat langere periode) ga ik eens uitzoeken, maar dit is een goede tip.
bedankt.

ReageerCitaat
Geplaatst : 23-11-2009 4:51 pm
Share: