Forum
Motor temperatuur

Dag,
Net als in het vorige topic geeft ook mijn temperatuur meter bij koud weer hooguit een kwart aan maar met het weer van de laatste dagen geeft ie 3 kwart aan. Er zit een nieuwe thermostaat in, het koelsysteem is gereinig door eerst een blikje van de automat met koelstysteem reiniger (nurol??) daarna nog eens met water met schoonmaak azijn. (dit uit voorzorg want de auto had al een tijd stilgestaan 4jr). Aan mijn meter kan het niet liggen want met een andere meter geeft die hetzelfde aan, de zender is ook vervangen.
Is mijn radiateur verstopt, of moet ik het verder gaan zoeken en mijn kop eraf halen en dan het blok gaan reinigen (en hoe???)
graag jullie reactie
Alvast bedankt, Michel


Hoi Michel,
Bij de latere types Spitfire kun je zien wanneer de thermostaat open gaat, of in ieder geval of hij open of gesloten is. Warm de motor een tijdje op, in ieder geval lang genoeg om zeker te weten dat hij op temperatuur is. Laat de motor draaien en draai voorzichtig de dop van de radiator los, eventuele overdruk eerst laten ontsnappen via het slangetje naar het flesje. Trek een paar keer aan je gaskabel terwijl je in de vulopening kijkt. Indien je het water in beroering ziet komen is de thermostaat open. Blijft het water rustig dan is hij dicht. Wanneer je je zorgen maakt over de watertemperatuur en je beschikt hebt over een thermometer die tot 100 graden gaat, kun je die in het water houden. Wanneer de meter op het dashboard "hoog" aangeeft maar de temperatuur van het water blijft onder de 90 graden is er niets aan de hand. Hetzelfde kun je doen met koud weer, wanneer je meter op "laag" blijft hangen. Succes ermee.
Groetjes van Carl.

De thermostaat gaat netjes open, van de week tijdens woon-werk verkeer
(Utrecht - Zwolle) spuugde hij wel water uit via het overloopflesje
Ik moet hier wel bij vertellen dat ik dat flesje schoon heb gemaakt en later gevuld, dus het kan zijn dat die te vol zat.
et gebeurde onderweg tijdens het tanken, toen ik thuis kwam liep er niets meer over terwijl er nog wel koelvloeistof inzit.
Ik zal eens gaan temperaturen (eerst ergens een thermometer op de kop tikken)

Hoi Michel,
Wanneer de motor warm wordt zet het water uit. De druk in het systeem loopt op en bij een bepaalde waarde gaat het drukventiel in de radiatordop open en het teveel aan water loopt via het slangetje over naar het flesje. Als de motor afkoelt krimt het water weer, er ontstaat onderdruk, en het water wordt weer teruggezogen naar de radiator. M.a.w. bij een warme motor is het flesje voller dan bij een koude motor. Nadat de motor is uitgeschakeld kun je al na enkele minuten zien hoe het water door het slangetje weer omhoogstroomt.
Groetjes van Carl.

Michel,
Zoals in de vorige topic al besproken heeft mijn Spit min of meer hetzelfde euvel. Ik accepteer het maar in de wetenschap dat mijn thermostaat goed werkt, bij 30 graden celsius in de file de motor niet heet loopt terwijl ik geen hulpmiddelen als een grotere radiateur en/of electrische ventilateur en/of oliekoeler er op heb zitten.
Misschien hoort het wel zo!?
Frans

Dit weekend kwam ik erachter dat het blokje wel degelijk aan de kook (of tegen de kook aan) raakt.
Na nog eens grondig onderzoek kwam ik er achter dat mijn radiator verstopt zat. Na het omgekeerd door spoelen van de radiator werd de motor niet meer zo heet.
Nu heb ik wat reiningsmiddelen in het koelwater gebruikt om het blok te reinigen dus ik denk dat de rommel die daarbij losgekomen is de boel verstopt. In de oude download las ik dat er ook wel een visa radiator gebruikt wordt, heeft iemand hier ervaring mee en wat moet hiervoor aangepast worden??

Zoek een radiator die er qua model en grootte zo uit ziet als een Spitradiator. Maak slangen die passen en monteer de radiator met hulpstripjes o.i.d. Sluit er een tankje op aan die bij een gesloten systeem hoort, vul de zaak en je kan rijden
Zo heb ik een seizoen met een radiator uit een skoda gereden met een druktank van een renault. Ging zonder problemen. Na revisie van mijn radiator die er weer ingezet.
De skoda radiator is heb ik over en wie hem wil mag hem hebben.
Ron
ron

Michel,
Ik heb de laatste tijd dus ook wat hitteproblemen (en daardoor vapor lock in mijn brandstofsysteem; zie mijn melding op het forum onder brandstofsyteem) en heb de radiator divere keren leeg laten lopen, gevuld, motor warm laten draaien en weer leeg en vervolgens nog een rit gemaakt met radiatorcleaner erin. De temperatuurmeter op het dashboard geeft op de autoweg nu lager aan dan vroeger (onder het midden)en dat bij ca. 30 graden buitentemperatuur en als ik vervolgens de stad in rijd, stijgt ie wel wat maar niet verder dan driekwart van de schaal. Nu lees ik van jou dat je toch ontdekt dat je blokje aan de kook raakte?? Dat begrijp ik niet. Als de meter op het dashboard laag staat dan zou het toch OK moeten zijn? Ik vind wel dat mijn blok erg heet aanvoelt maar ja, boven de 60 graden celsius voelt het met de hand al snel heet.
Groet,
Ron