Menu Sluiten

Forum

loopt heet bij niet...
 
Notifications

loopt heet bij niet rijden  

 
amiga4001
(@amiga4001)
Lid

Net terug van eiland van Maurik en weer een probleem ontdekt.
Auto koelt rijdend prima(midden meter) maar bij lage snelheden en stilstaan met stationaire motor loopt de motor heet.
Heb hem niet tot in het rode laten komen maar moet er wel iets aan gaan doen...een file kom je nog al eens tegen in Nederland.
Waterpomp is nieuw,radiateurbinnenwerk is vv door een fijnmazigere dus betere koeling.
Zit een trechter aan de voorkant om de lucht te kanaliseren naar de radiateur.
Elektrische kenlowe fan monteren?...200 euro!
Of een tunnelbak creeren aan de fankant om de fan beter te laten zuigen?Wat de rijwind uiteraard weer belemmerd.

Citaat
Geplaatst : 05-08-2007 9:03 pm
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

gaat de thermostaat wel open, voldoende?
wordt de motor misschien echt te heet door verkeerde afstellingen van ontsteking of kleppen?
slipt de riem van de pomp?
in het overzicht staan nog veel meer mogelijkheden.
groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-08-2007 9:57 pm
amiga4001
(@amiga4001)
Lid

Ja is door de bomen haast het os niet meer te zien.
Ontsteking staat op 7gr.
Maar bougies waren idd laatste keer dat ik ze checkte ontzettend wit.
Wat dan weer duid op of te arm mengsel wat ik alweer wat verrijkt heb of onstekingstijdstip.
Onsteking heb ik gesteld met een stroboscooplamp dus lijkt me goed.
Of zou ik toch meer naar 10 gr moeten gaan?
Haynes boek heeft het over 7 graden bij 97 octaan..
Kan hem nog wel iets rijker draaien nog maar of dat het warmlopen gaat voorkomen?
Auto loopt verder wel goed.

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-08-2007 11:15 pm
fournier
(@fournier)
Lid

In elk geval is het altijd zo, dat een rijker mengsel meer koeling geeft. De vloeibare benzine komt in de cylinder binnen en moet daar verdampen. Dat kost veel warmte = koeling van de motor. Je bougies mogen best wat 'kleur' krijgen.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-08-2007 11:26 am
pluisje
(@pluisje)
Lid

heb je er wel een mechanische fan op zitten?

de onze heeft wel een electrische fan en hij slaat ook precies
aan, op de momenten dat jij zegt dat het fout gaat...
dus heb je geen fan, dan gelijk een electrische monteren.

en 200 euro hoeft dat niet te kosten,
op de sloop misschien 15 euro, zijn allemaal 12 volt.

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-08-2007 12:46 pm
amiga4001
(@amiga4001)
Lid

Ja de mechanische fan zit er nu op.
Mischien verkeerd om?Denk niet eens dat dat kan maar je gaat het meestal ver zoeken terwijl eenvoudig.
Ik denk eerst de bougies eens eruit en kijken wat voor kleur ze nu hebben en eventueel het mengsel nog wat rijker zetten.
Vervolgens zonder thermostaat eens zien wat de auto doet.
En eens meten met zo'n vleesthermometer om te zien hoeveel graden de meter in het midden dan aangeeft.
Ga in ieder geval de koelvloeistof nog eens vv en het blok eens goed te laten doorlopen mbv een tuinslang.
Van die radiateurreiniger ben ik een beetje huiverig..mischien blijven er resten achter die later weer de boel gaan verstoppen.
Ik ga zeer zeker geen 200 euro uitgeven voor een elektrische fan.
Dan ga ik idd liever op de sloop zoeken voor een 2e handsje wat past.
Vind wel de ventilator ver van de radiateur zitten bij een gt6(3 cm ongeveer) en dan ook nog zonder "tunnel".
Lijkt mij als de aanzuiging mbv een "tunnel" naar de radiateur geleid word dat het veel en veel effectiever is.
Eerst eens zien zonder thermostaat en met nieuwe koelvloeistof.

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-08-2007 11:13 pm
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Een 2e hands setje van de sloop heeft t.o.v. de Kenlow het nadeel van de omkasting die de radiator nogal afschermd. Ik heb een fan van een Peugeot gemonteerd die het prima doet. De vaste fan is er af. Als ik de electische demonteer dan wordt het blok lang niet zo snel warm.
Hieruit blijkt dat de fan zelf met omkasting voor nogal wat luchtweerstand zorgt. Ik heb de automatische schakeling overbrugd met een schakelaar op het dasboard waardoor ik hem al vroeg aan kan zetten als ik problemen verwacht, bijvoorbeeld helling op of bij het inrijden van een drukke stad of bij het zien van een file. De schakeling van mijn fan gaat lopen bij ca 92 graden en gaat bij 85 gr weer uit. Dat ligt nogal wat hoger dan de middenstand van de meter.

ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-08-2007 11:13 am
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Ik heb op mijn Spitje geen koeltunnel voor de radiator en ook geen Kenlow of wat dan ook. Toch blijft de temperatuur altijd in het midden staan.
Ook al stonden we afgelopen zaterdag bij Uffelte lang voor de brug in de file met 30graden. Ik heb een paar jaar geleden een winter thermostaat gemonteerd omdat als ik dan 'swinters reed het erg lang duurde voordat de kachel warm werd. Die gaat eerder open.
Wat ik wel eens bij een van de vele keren dat het motorblok eruit ging vond is dat het pijpje dat achter de uitlaten langs loopt verstopt was (en verrot maar lekte nog niet). Wie weet ligt het daaraan. Succes.
[IMG]../fotoos/forum/200787191815.jpg" />
Ik weet trouwens niet eens of een gt6 ook zo'n buisje heeft.

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-08-2007 9:20 pm
amiga4001
(@amiga4001)
Lid

Heb mijn kooktemparatuurmeter er eens ingehangen.
Meter in middenstand en voorzichtig de dop eraf...80 grC.
Dus meter naar het rode lijkt me wel degelijk echt te heet.
Durf niet de dop eraf te halen als de motor echt heet is..komt in de middenstand al behoorlijk wat uit.
Heb het mengsel nog flink wat rijker gezet.Bougies hebben nu een wat normalere kleur ipv spierwit.
Scheelt al wel het een en ander meter blijft nu voor middenstand hangen onder rijden ipv net over midden.
Toch loopt de auto stationair draaiend nog steeds warm al gaat het langzamer nu.
Denk dat ik eerst eens een soort van tunnel maak voor de fan om de zuigkracht te versterken.
Wel lijkt het bij een iets verhoogd stationair toerental anders te zijn dan lijkt de meter weer terug te zakken.
Komt dit door: betere cirqulatie door de waterpomp of hoger toerental fan???
Eerst een passende tunnel vinden op de sloop.

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-08-2007 9:56 am
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

er zijn berijders van een MK IV en 1500 die een waterpomp monteren van een MK III. De poulie is kleiner waardoor de pomp harder rond loopt en waarbij het koelproces dus sneller op gang komt

ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-08-2007 7:48 pm
amiga4001
(@amiga4001)
Lid

Kijk dat zijn goede tips.
Eerst eens zien wat een tunnelbak doet en dan verder kijken.
Auto loopt met dit koude weer prima ook in de stad.
Gaat alleen af en toe lastig in de 1.
Ligt mischien aan kwaliteit van de bak van die tijd.
Of de koppeling ontkoppelt niet helemaal(slave cylinder lekt iets).

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-08-2007 1:26 am
amiga4001
(@amiga4001)
Lid

Nu heb een tunnelgecreerd voor de ventilator en je voelt de fan echt blazen aan de motorkant nu.
Echter het is nog steeds hetzelde probleem stationair draaiend loopt de motor heet.
Als ik zo'n 1500 rpm maak dan blijft de meter wel mooi in het midden hangen.
Of ik heb dus een "verstopt" blok althans de watergangen of de waterpomp produceerd niet genoeg stroming in het koelsysteem.
Waterpomp is trouwens nieuw evenals de radiateur.
Dus zelfs een elektrische fan zal niets uithalen.
Wat ik nog kan verzinnen is: kijken of waterpomp van goede type is(toerental ivm poulie).
n het eventueel spoelen van het blok met een of ander ontkalkingsspul..tips?
Ben een beetje huiverig voor ontkalken..

ReageerCitaat
Geplaatst : 31-08-2007 1:10 am
Share: