Menu Sluiten

Forum

Koelvloeistof
 
Notifications

Koelvloeistof  

 
die hard
(@die-hard)
Lid

Ik heb momenteel mijn koelsysteem open liggen
En moet het dus straks weer vullen met nieuwe koelvloeistof als alles weer gemonteerd zit.

Mijn vraag is ,kan ik hier de normale vloeistof voor gebruiken die overal in de handel verkrijgbaar is of moet er een speciaal soort in in verband met de smering van waterpomp of iets dergelijks

Of is er iets in de handel wat roest in het systeem kan tegengaan.

Citaat
Geplaatst : 25-07-2007 10:52 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Mijn ervaring met meestal oude auto's (bugetair) is dat uit alle oude auto's bruin roestwater komt als de boel jaren niet open geweest is. Ook dei gebruikten normale koelvloeistof en de waterpomp liep er makkelijk 100.00km op. Die auto's van mij hadden altijd meer dan 150.000km op de teller. Toen. Dat waren nog eens tijden.
Als je, zoals ik, bijna elk jaar het blok open maakt heb je altijd mooie groene koelvloeistof. Die gaat er door een zeef ook zo weer in. Ik koop altijd simpele koelvloeistof die met water verdunbaar is om de bevriezingsgraad in te kunnen stellen. Wat moet ik met -40gC?
De auto staat in een verwarmde garage en als ik in de winter ga rijden dan is het meestal niet kouder dan nul graden. Ja als ik niet met het blok of zo bezig ben rij ik in de winter ook wel eens open als het mooi weer is en de weg pekelvrij. Dat doe ik om de 3 a 4 weken anders krijg je vierkante wielen. Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-07-2007 11:55 pm
die hard
(@die-hard)
Lid

Dan vul ik het systeem weer op met moderne koelvloeistof.

Ik dacht dat er misschien speciale koelvloeistof in moest in verband met het feit dat de techniek van onze spitjes al weer 35 jaar oud is
en misschien niet tegen de moderne (dopes) kan.

Bedankt voor je reactie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-07-2007 11:50 am
pluisje
(@pluisje)
Lid

in water zit een soort alcohol (glizerine ofzo)
en dat zorgt voor de lage bevriezing.

groen is het alleen om een verschil te krijgen;
zwart is olie
groen is koelvloeistof
blauw is ruitenwisservloeistof
doorzichtig is remvloeistof
rood is ATF

zelfs als het -40 is, kan je nog rijden met een water wat bevriest
bij -5.
zolang je de motor maar niet uit zet [;)]

het enige probleem is altijd geweest, dat de vershillende materialen
in de motor, allemaal via de koelvloeistof aan elkaar worden verbonden,
een RVS buis met een alumium radiator en een kopere cilinder kop,
dat gaat na een tijdje een hoop ellende veroorzaken.

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-07-2007 11:27 pm
lonnekerri
(@lonnekerri)
Lid

hee,

ik zie allerlei suggesties langs komen. ik ben momenteel ook bezig met het reviseren van een mk2 en ben benieuwd waar de auto het beste mee koelt, water, koelvloeistof of water met anti vries?

mvg. Richard

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-12-2010 1:13 pm
Share: